בתום ליל הקרב והחלפת המהלומות בין ישראל ואיראן ברמת הגולן, נראה כי שביעות הרצון בדרג המדיני והצבאי מהבחינה הטקטית והאסטרטגית מוצדקות, לאור התוצאות בשטח של החודש האחרון. אבל את הבוקר הזה צריך לראות כסיומו של פרק בעימות שהולך ומסלים בין ישראל ואיראן, לא כסוף פסוק. בשנה הקרובה סביר להניח שאירועים מהסוג הזה, במאפיינים אולי קצת שונים, יחזרו על עצמם גם לאחר תקיפות נוספות שצה"ל עוד יבצע בסוריה. ימי קרב בצפון זו כנראה מציאות שתמשיך ללוות אותנו, וצה"ל עוד יידרש לאתגרים מורכבים. 

תקיפת צה"ל בסוריה. צילום: רשתות ערביות
תקיפת צה"ל בסוריה. צילום: רשתות ערביות

אבל כל הדברים הללו והתוצאות המרשימות, לצד היכולת הצבאית המוגבלת שהפגינו כוחות קודס בתקופה האחרונה מול ישראל, אסור שיובילו לשאננות, שחצנות ורברבנות בצד הישראלי.

ירי הרקטות מסוריה לעבר ישראל

במידה רבה הבוקר הסתיים רק  סיבוב נוסף, ואסור בשום דרך לזלזל ביריב האיראני שיהיה עסוק בתקופה הקרובה בהפקת לקחים ובלימוד כיצד הוא יכול להסתיר ולמדר את פעילותו הצבאית בצורה טובה יותר. גם האיראנים, בדיוק כפי שהעריך המודיעין הישראלי, ביקשו לגדר את עומק העימות מול ישראל , כעימות מוגבל מבלי שיוביל להסלמה. זו גם הסיבה שהיעדים שנבחרו היו מטרות צבאיות בלבד, אבל בעימות מהסוג הזה הבחירה של האיראנים לנסות להחזיר לישראל טיל תחת טיל ומל"ט תחת מטוס קרב שם אותם כבר מהשלב הראשון בעמדת נחיתות ברורה מול צה"ל, שנהנה מיתרון מוחלט ביחסי הכוחות והעוצמות באזור.

אחרי התקיפה: צה"ל פרסם סרטון אילוסטרציה ובו תקיפת משגר המכוון לעבר ישראל

לאור הנתונים הללו נקודת המוצא בישראל חייבת להיות שבפעם הבאה האיראנים כבר יתנהלו אחרת, את שכר הלימוד היקר ששילם החודש קאסם סולימאני הוא לא יכול לאפשר לעצמו במפגשים האלימים הבאים שעלולים להגיע, מבחינתו זה כבר עניין של הישרדות. את נקודות התורפה של צה"ל הוא כנראה יחפש באזור הגדר, מול הכוחות והסיורים או אפילו בגזרות אחרות לחלוטין. ככל שהוא ייכשל יותר מול כוחות הצבא, הפיתוי שלו לפעול  ולבצע פיגועים כנגד אזרחים, ככל הנראה ילך ויגבר, מה שידרוש בתקופה הקרובה שמירה על רמת דריכות גבוהה וכוננות בכל אשר קשור למרכיבי הביטחון ביישובי הגבול.

ברמה המדינית,  באירוע הזה יש גם הזדמנויות. הביקור החשוב של ראש הממשלה בנימין נתניהו במוסקבה והקו הפתוח עם ולדימיר פוטין נתן את פירותיו גם באירוע הזה, במציאות שנוצרה בסוריה התיאום הצבאי והשיח הטוב בין המנהיגים הוא נכס אסטרטגי לישראל, אבל עכשיו צריך למנף אותו לא רק לטובת חופש הפעולה של ישראל לפעול בסוריה אלא גם להרחבת הפערים שגם כך קיימים בין הרוסים לאיראנים, פעולה שלאורך זמן אותי לצמצם את הנוכחות האיראנית בסוריה שאם תימשך תוביל לעימותים צבאיים נוספים מול ישראל.