נתונים רשמיים של לשכת הפרסום הממשלתית (לפ"מ) מוכיחים כי משרד הביטחון ומשרדי ממשלה נוספים מפרסמים בהיקפים חריגים בעיתון "הארץ" בהשוואה לעיתונים היומיים האחרים. אשתקד (עד חודש נובמבר) פורסמו בעיתון "ישראל היום" מודעות בשווי 10.5 מיליון שקל, ב"ידיעות אחרונות" ב־8.5 מיליון שקל, ב"הארץ" ב־3.4 מיליון שקל וב"מעריב" ב־1.6 מיליון שקל בלבד, אף שנתוני החשיפה של "מעריב" גבוהים יותר.
 
מהנתונים שהתקבלו ממשרד התרבות, הממונה על לפ"מ, עולה כי היקף הפרסום הממשלתי בעיתון "הארץ" בשנת 2014 עמד על כ־4.2 מיליון שקל, לעומת פרסומים בעלות של כ־9 מיליון שקל באותה שנה ב"ישראל היום". זאת אף שעל פי סקר ה־TGI עמד שיעור החשיפה של "ישראל היום" על 39.3% לעומת 5.3% בלבד של "הארץ". באותה שנה פורסמו ב"ידיעות אחרונות" מודעות בשווי 12.5 מיליון שקל, ואילו "מעריב", שהחשיפה לו גבוהה משל "הארץ", קיבל מיליון שקל בלבד.
 
מהנתונים עולה עוד כי כלל המשרדים הממשלתיים פרסמו בשנת 2016 ב"הארץ" על מוספיו בהיקף של 3.6 מיליון שקל, בעוד שבעיתון "מעריב" פרסמו כלל המשרדים באותה שנה בהיקף של 1.5 מיליון שקל בלבד. כלומר, אף שבאותה שנה נהנו העיתונים משיעור חשיפה דומה, היקף הפרסום הממשלתי ב"הארץ" היה גבוה כמעט פי 2.5. מגמה דומה עולה גם מהשוואת היקף הפרסום של לפ"מ באותה השנה ב"ידיעות אחרונות" ו"ישראל היום". 

ישראל היום". צילום: פלאש 90"
ישראל היום". צילום: פלאש 90"


עוד מתברר כי משרד הביטחון מפרסם בהיקף נרחב בעיתון "הארץ", בלי קשר להיקף החשיפה שלו לעומת כלי תקשורת אחרים. לדוגמה, בשנת 2014 פרסם משרד הביטחון ב־690 אלף שקל בעיתון "הארץ", לעומת 300 אלף ב"ישראל היום".
 

בעקבות הנתונים הללו פנה ארגון זכויות האזרח לביא לשר הביטחון אביגדור ליברמן, בדרישה כי יורה על הפסקת פרסומי משרד הביטחון ב"הארץ", ולחלופין - על צמצום מיידי של היקף הפרסומים בעיתון עד לרמה סבירה, כלומר שלא יחרגו מ"היקף התפוצה המצומצם של עיתון 'הארץ'", כלשונם. הארגון הדגיש גם כי חיילי צה"ל הושמצו כמה וכמה פעמים בעיתון "הארץ" בשנים האחרונות ודורש כי המשרד צריך להביא בחשבון גם את העניין הזה. 

ארגון לביא מסר ל"מעריב": "הממצאים שבידנו מעלים חשש להטיה פסולה, ואנו דורשים בדיקה מקיפה בעניין". לפני כשנה קרא השר ליברמן לאזרחי ישראל "להפסיק לרכוש ולהפסיק לקרוא את עיתון 'הארץ' באופן מיידי", ותקף בחריפות את הקו האנטי־ישראלי של העיתון. משרד הביטחון בתגובה: "פרסום המכרזים הפומביים נעשה על פי חוק ובאמצעות לשכת הפרסום הממשלתית (שהיא הגורם הממשלתי האמון על נושא זה). לפ"מ מפרסמים את המכרזים לפי דרישת המשרד בעיתון יומי בתעריף הזול ביותר. לאור האמור אין המשרד קובע את העיתון שבו יפורסמו המכרזים". לפ"מ סירבו לענות על השאלה מדוע הם מפרסמים בהיקפים אלו בעיתון "הארץ", וטענו כי מדובר ב"סוד מסחרי".