המשפט "האביב פה כל כך קצר" מתאים במיוחד לעמק הירדן. אנחנו זוכים לתקופה קצרה יחסית עם מזג אוויר באמת נוח על מנת ליהנות מטיול באזור. הפעם נדבר על נהר הירדן ועל האטרקציות שממתינות לצדו.

בניסיון להתחבר לשלווה של העמק בחרנו להתחיל את הטיול אצל "ניקה", קונדיטוריה ובית מאפה בוטיקי בכניסה לקיבוץ אשדות יעקב מאוחד. את בית המאפה פתחה לפני כשנה בחורה צעירה, עינב ליברמן, שקראה לו על שם סבתה. היא גדלה ברמת הגולן ומתגוררת כיום בשדה נחום. אחרי שנים רבות שבהן חלמה לפתוח עסק, היא לקחה את הסיכון והגשימה את חלום האפייה שלה.

עמק הירדן. צילום: מיטל שרעבי
עמק הירדן. צילום: מיטל שרעבי

אלא שהמקום נמצא תחת סכנת סגירה: כחלק מתהליך הסדרה אזורי, הוחלט שהמבנה אינו מאושר. בשביל להמשיך לפעול ולממש את החלום שלה, ליברמן חייבת לגייס כ־50 אלף שקל. מדובר בעסק צעיר, בלי משאבים כספיים גדולים, אז בעלת הבית פנתה ל"הד־סטארט", כדי לגייס את הכסף. כל לקוח שנכנס אליה מסייע לכך שפינת החמד הזו למטיילים תמשיך לפעול עוד שנים רבות.

אחרי כמות לא מבוטלת של פחמימות המשכנו ליעד הבא, "מרכבות הירדן" בקיבוץ דגניה ב', המארגנים טיולי שטח. זאת אומנם לא הדרך להוריד את הקילוגרמים שצברנו, אבל מדובר בהחלט באופציה מהנה להכיר את האזור ואת ההיסטוריה המרתקת שלו.

קבר שמעון הצדיק. צילום: מיטל שרעבי
קבר שמעון הצדיק. צילום: מיטל שרעבי

את הטיולים מוביל אורי העגלון, דור שלישי בדגניה ב', שמכיר כל פינה נסתרת וכל סיפור ומתאים את השירים לנקודה הנכונה ולזמן הנכון. הטיול אורך כשעה ועובר באפיקו הדרומי של נהר הירדן. בדרך חוצים את גשר בית זרע ונוסעים בקטע של נחל יבניאל - אז עוצרים גם להפסקה, שבה הילדים יכולים לבנות רפסודות מקני סוף ולהשיט אותן. בחלק מהטיולים עוצרים לצד שדות התירס של הקיבוץ, וגם צופים על תל עובדיה שנמצא בין מנחמיה לבית זרע.

אבל אין כל ספק שהשיא בטיול הוא ביקור בקבר שמעון הצדיק. מדובר בהפתעה של ממש: אנדרטה מיוחדת שהוקמה לזכר הסוס של אורי, שליווה אותו לאורך שנים, עד שהלך לעולמו. אורי בדרך כלל מספר על החוויות שלו ושל הסוס הראשון שלו ועל המסעות שלהם באזור.

חוץ מטיולי קלאב קר, בחוות "מרכבות הירדן" מציעים גם טיולי אופניים בדרך הרומית וטיולים רגליים לירדן. בסיור הרגלי הקצר יוצאים מהחווה אל כיוון מטעי הבננות ובית המשאבות על הירדן, תוך תצפית על אום ג'וני.

בתיאום מראש בטלפון: 052-3701662

כאן גרים בכיף

התחנה הבאה שלנו היא גן עדן לחובבי חיות, בכל גיל: "ג'ונגל כיף". מאסתם בפינות ליטוף ובפינות חי עייפות? הגעתם למקום הנכון. כבר בכניסה לפינה הנסתרת של "ג'ונגל כיף" בקיבוץ בית זרע מגלים שמדובר במקום שבו אוהבים בעלי חיים. זהו למעשה מיני גן חיות, שהוקם בשנת 1982 כפינת חי לימודית לילדי הקיבוץ. לאחר שהקיבוץ עבר הפרטה, פינת החי, שבה עברו דורות של ילדים, שינתה את ייעודה והפכה לתיירותית.

בגן החיות אפשר למצוא בין היתר קופים, סוריקטות, חוטמנים, דורבנים, תוכים, צבים, עופות וזוחלים. לכל בעל חיים מותאם הליך טיפול ייחודי. הקופים למשל זוכים לחופש מלא ומדלגים להם מעץ לעץ. בניגוד למקומות אחרים, כאן פינת הליטוף מהווה חלק קטן מאוד מהגן, ובמקום ארנבים הילדים יכולים ללטף חיות גדולות יותר.

"ג'ונגל כיף" צילום: מיטל שרעבי
"ג'ונגל כיף" צילום: מיטל שרעבי


מלבד שיטוט חופשי ברחבי הגן יש סדנאות יצירה שאפשר להצטרף אליהן, וניתן גם לצאת לרכיבה על פוני או לטיולי שטח מודרכים. מגיעים לכאן בנסיעה בכביש 90 לכיוון בית שאן, שתי דקות מצומת צמח.

פתוח בימים שני עד שבת. טלפון: 072-2570384 

מתחת לאקליפטוס   

מכיוון שהטיול בעמק הוא מהרגועים שיש, אפשר לשלב את האטרקציות בהליכה קלה לאורך הירדן. את המסלול מתחילים באום ג'וני, כ־500 מטר מערבית מדגניה א', והולכים לאורכו של צינור המים לכיוון הירדן. נהנים מצל עצי האקליפטוס בדרך אל סכר אלומות. ליד הסכר נמצא מתקן לטיהור שפכים, חלק מפרויקט של ניקוי הירדן ורצון להחזירו למצבו הטבעי, לפני שהזרימו אליו שפכים במשך שנים.

מכיוון שהסכר הוא המקום שבו נחסם הנהר, יש לפנות דרומה לכיוון נחל יבניאל. ההליכה הקלה תוביל אתכם לנקודת תצפית שבה ניתן לראות את הזרימה של המים.

ממשיכים ללכת לאורך נחל יבניאל עד למפגש עם הירדן. בדרך חוצים את גשר נחום ופונים דרומה לכיוון בית זרע. אחרי 300 מטר יש פנייה שמאלה, לצדו המזרחי של הנהר ולכיוון נקודת הסיום - אום ג'וני. אורך המסלול המעגלי הוא 4.5 ק"מ.

איפה אוכלים?

כדי לסיים את הטיול בטעם טוב, בחרנו בביקור במוסד קולינרי ותיק באזור: מסעדת "צל תמר" באשדות יעקב איחוד. מטיילים רבים מגיעים לכאן בגלל האוכל המשובח וגם בשל הנוף הנשקף מהמקום - הרי הגולן. המסעדה מוקפת בגינה קסומה, מלאת צמחייה פראית. 

מסעדת "צל תמר". צילום: מיטל שרעבי
מסעדת "צל תמר". צילום: מיטל שרעבי


מסעדה כפרית שמגישה מנות המורכבות מחומרי גלם מקומיים. ב"צל תמר" אפשר למצוא מגוון מנות: מחומוס לניגוב ועד סטייקים מנתחי בשר שמגיעים
מרמת הגולן. במסעדה יש גם תנור לבנים שממנו יוצאות פיצות ופוקאצ'ות. אם אתם בעניין של מנות ראשונות, לא כדאי לוותר על הפטה כבד או על האנטיפסטי העשיר שמוגש בנדיבות. חובבי בשר יכולים לבחור בין המבורגר משובח לנתח בשר, או ללכת על האופציה הפחות כבדה ולבחור אחת מבין מנות הים שמוגשות.

 

האזור: עמק הירדן.

אופי הטיול: רגלי קל ונסיעה בשטח.

משך הטיול: חצי יום.

העונה המומלצת: כל השנה.

נגישות: חלקית.