20 חיילים נאלצו להתאשפז באופן פתאומי בשבוע שעבר בבתי חולים שונים ברחבי הארץ. הסיבה: זיהום בדרכי העיכול, כתוצאה מהרעלת מזון מחיידק שבו נדבקו ככל הנראה במהלך שהותם בבית החייל בירושלים לפני כשבוע. עשרות חיילים בילו יחד בשבת שעברה במקום במסגרת סמינר מטעם תנועת "תרבות". מדובר במפגש שמתקיים אחת לתקופה, ושאליו הם מחויבים להגיע מתוקף חברותם בגרעין נח"ל שבו הם חברים ובמסגרתו התגייסו לאחר שנת שירות התנדבותי.



אולם בתחילת השבוע, רק לאחר ששבו החיילים מהסמינר וחלקם כבר הגיעו ליחידותיהם, החלו רבים לסבול מקלקול קיבה ומתסמינים האופייניים להרעלת סלמונלה, בהם שלשול (דמי בחלק מהמקרים), חום, בחילות והקאות. בשל כך סופחו החיילים ליחידת יקר (לשעבר ר"ם 2) ואושפזו בבתי חולים שונים, כשבמקרים רבים הושמו בבידוד כדי למנוע העברה של הזיהום.



כשהדבר נודע למדריכי התנועה, שגם חלקם לקו בהרעלת המזון, הוציאה מדריכה הודעה לכלל חניכיהם שהשתתפו בשבת ולהוריהם, ליידע אותם במצבם. במכתב, בין השאר, הופנתה אצבע מאשימה לבית החייל, בהיותו "מחויב לסיפוק תנאים סניטריים עבור כל אורחיו", והובהר כי "נציגים מהתנועה נמצאים בקשר עם בית החייל לטיפול בנושא".



רק כשהתקבלה ההודעה, הבינו רבים מהורי החיילים שמדובר בהרעלה כללית. "לא חשבתי אפילו שזו הרעלת מזון בהתחלה", משחזרת אם לחיילת שאושפזה בבית חולים במרכז הארץ. "כשהיא חזרה והתחילה להקיא ולשלשל, נבהלנו, במיוחד כשהתסמינים לא חלפו. לקחנו אותה לבית חולים, שם אשפזו אותה. בתי היתה במצב מאוד קשה, מקופלת ממש, הרופאה נבהלה, ומיד היא קיבלת עירוי של תרופות שונות ועשו לה שורה ארוכה של בדיקות. בדיוק באותו הזמן הוציאה המדריכה את ההודעה. חשבתי קודם שזו רק היא". האם נזכרת כי "כשאספתי אותה וכמה חבריה לאוטו הם חזרו אמרו ש'האוכל היה מזעזע' ושהיה 'דג מסריח', אבל לא לקחתי את ברצינות, הנחתי שזה פשוט אוכל של אכסניה ושהם מדברים מתוך פינוק".



תגובת האגודה למען החייל: "בפתח הדברים נציין כי בדיקת משרד הבריאות לממצאים קבעה באופן חד־משמעי שלא מדובר בנוכחות חיידק מסוג סלמונלה. בבתי החייל מתבצעת הקפדה יתרה על כללי ההיגיינה ושמירה על טריות המזון על פי תקנות והנחיות משרד הבריאות ובליווי יועץ מזון חיצוני מקצועי". עוד נאמר בתגובה: "לאחר שהתקבלו תלונות ממתארחים בבית החייל ירושלים בסוף השבוע שעבר, מונה מנהל לבדיקת האירוע. המטבח נסגר באופן מיידי, כל החיילים שאכלו בסוף השבוע בחדר האוכל תוחקרו, ודגימות מזון הועברו למשרד הבריאות כנדרש. עם קבלת תוצאות הבדיקה הפנימית, הוחלט מיידית לסיים את העסקתו של קבלן המזון. עד לכניסתו של ספק חדש, מתקבלות ארוחות באמצעות קייטרינג חיצוני".



ממשרד הביטחון נמסר כי "המקרה המדובר הובא לידיעת המשרד. האגף הביטחוני־חברתי במשרד פנה לאגודה למען החייל, אשר אמונה על הנושא, בבקשה לחקור את המקרה".