כבר זמן רב נמצא אצלי על מסך המחשב מאמר חצי גמור שמתחיל במלים: שגרירות במקומה הטבעי. מאז שטראמפ נבחר, וגם לפני כן, ידעתי ששגרירות ארה"ב תעבור לירושלים. בצניעות האופיינית לי ארמוז שכתבתי זאת בעוד כל מי שניתנה לו במה לכתיבה או לשידור אמר אחרת. לעניות דעתי, זה היה המהלך הטבעי החל מהרגע שבו האמריקנים החליטו על כך בחוק. המצב הראוי והחוקי מבחינת האמריקנים היה ששגרירותם תשכון בירושלים וכל עיכוב היה בלתי תקין.



הרי כולנו חרדים לדמוקרטיה ולכן אוסיף: אי העברת השגרירות לירושלים היתה התנהגות המסכנת את הדמוקרטיה בארה"ב. החלטת חברי הסנאט וחברי הקונגרס, שנבחרו על ידי האמריקנים, היתה שיש להעביר את השגרירות לירושלים. אי מילוי החוק הזה על ידי נשיאי ארה"ב היתה פעולה המנוגדת לרצון העם האמריקני.



למרבה הצער, דווקא בישראל, כאשר נשיא ארה"ב מודיע שהוא יעביר את השגרירות לירושלים, כולם מתפלאים ואפילו מתפלצים. לרגע חשבתי שזו השמצה שח"כ תמר זנדברג ומפלגתה מרצ מחרימים את ארה"ב ולא באים לטקס הפתיחה. אבל לא, זו אמת. אין סאטיריקן שיכול להמציא גרוטסקה חריפה כל כך של התנהגות מוזרה. באותה טיוטת מאמר שהזכרתי קודם כתבתי לעצמי לפני הרבה חודשים גם כך: לא אתפלא אם יהיו ישראלים שיחרימו את שגרירות ארה"ב בירושלים, לא יסכימו לדרוך בה, לקבל ויזה ממנה או להיענות להזמנה למסיבת 4 ביולי בה. חשבתי שאני מפריז, אבל זה התגשם.



כל הפרשנים וגם חלק מן הפוליטיקאים יודעים שהם צריכים לשמוח. אבל כמה זה קשה, הרי זו הצלחה לנתניהו, שבכלל ההצלחות שלו ושל ממשלתו בזמן האחרון ממש גורמות למצב רוח נורא. רבים מאוד מבין הישראלים המתבטאים ומרואיינים בתקשורת מודאגים יותר מהעובדה שקשה להסתיר אותה, שהצלחה של נתניהו היא הצלחה של ישראל. הצלחה כזו לישראל מדאיגה מאוד כי אם גם הבוחרים יבינו זאת, ויש חשש שכבר אי אפשר למנוע את זה, הרי נתניהו יעלה בסקרים מעל ל-40 מנדטים.



מישהו כמובן יכול לתהות איך יכול להיות שמול סדרת הצלחות כאלה הליכוד ונתניהו מגיעים רק ל-40 מנדטים. האם הישראלים כה מקובעים עד שהם לא רואים מה מתרחש מול עיניהם. אבל ככה אנחנו, אין ביקום הישג שישנה את דעתו של מי ששונא את ביבי.



מה שנראה בתחילה לבעלי דמיון מוגבל כאקט רשמי של מעבר כתובת שגרירות ארה"ב מתברר כטקס עם מאות אורחים וחגיגה שאני מניח שערוצי הטלוויזיה ייאלצו לשדר לפחות משהו ממנה. אבל בינינו, מה כבר קרה? שגרירות ארה"ב תשכון בבירת מדינת ישראל. הרי בכל מקום בעולם שגרירות ארה"ב שוכנת בבירה. היכן החדשות העיתונאיות במעשה ברור שכזה?



מה לעשות, ובישראל מה שברור נשמע כאילו הוא הדבר הפחות הגיוני. העובדה שמישהו מתייחס אל מדינת היהודים כאל מדינה נורמלית היא פלא הראוי לכותרת ראשית. זו כמובן רק ההתחלה. היכונו להעברת עוד שגרירויות. ולכם, חבריי בתקשורת ובמפלגות היריבות לליכוד, אנא, נסו גם קצת לשמוח.