ומי לא הוזמן לטקס פתיחת שגרירות ארצות הברית היום בירושלים? שגריר ארצות הברית לשעבר, דן שפירו. שפירו התראיין הבוקר (ראשון) בתכנית "חדש על הבוקר", בהנחיית נועם זיגמן, המשודרת ברדיו "קול ברמה", ושם סיפר כי לא ינכח בטקס חנוכת שגרירות ארצות הברית בירושלים משום שלא הוזמן אליו. כידוע, הטקס מאורגן על ידי שגרירות ארה"ב בארץ.



לעומת זאת, אמש השתתף שפירו באירוע קבלת הפנים למשלחת האמריקנית שנערך במשרד החוץ בירושלים במעמד ראש הממשלה בנימין נתניהו והפמלייה האורחת. "לא הוזמנתי היום לטקס. זה בסדר גמור. אני לא מתלונן הזה. הייתי אתמול בטקס החגיגי במשרד החוץ", סיפר הדיפלומט לשעבר, שאמר גם כי הוזמן לשמש כפרשן באחד הערוצים ויעקוב אחר הטקס מהאולפן.



"זה קצת צורם. למה לא הזמינו אותך?", נשאל השגריר לשעבר. "לא יודע. יש המון אנשים ששרתו בממשלים קודמים. אם הם מזמינים אחד הם צריכים להזמין מאה", ניסה שפירו להסביר.



"אבל אין שגריר לשעבר שגר פה", הקשה המראיין. שפירו התחמק ואמר: "יש לי המון עבודה לעשות היום בתקשורת כדי להסביר ולקחת חלק בצורה כזאת. אתמול חגגתי יחד עם המשלחת האמריקאית בטקס החגיגי במשרד החוץ".



אובמה. האיש שמינה את שפירו לשגריר. צילום: AFP
אובמה. האיש שמינה את שפירו לשגריר. צילום: AFP



שפירו, המזוהה עם ממשל אובמה, כיהן כשגריר ארצות הברית בישראל בשנים 2011–2017. קודם לכן היה חבר המועצה לביטחון לאומי של ארצות הברית, בה היה האחראי למדור המזרח התיכון וצפון אפריקה, כמומחה לחקר המזרח התיכון.



בין השנים 2007–2009 שימש יועץ בכיר למי שהיה אז מועמד לנשיאות ארצות הברית ולאחר מכן הנשיא, ברק אובמה, בנושאי המזרח התיכון והקהילה היהודית, וכן שימש עבורו אסטרטג ומגייס כספים לקמפיין הבחירות.



הוא ליווה את אובמה בביקוריו בישראל ביולי 2007 ובמרץ 2013. בין 2009–2011 כיהן כמנהל מדור המזרח התיכון וצפון אפריקה ב"מועצה לביטחון לאומי של ארצות הברית" בממשל אובמה.



ב-10 במרץ 2011 נבחר לתפקיד השגריר, ובשבעה ביולי באותה השנה הושבע לתפקידו על ידי מזכירת המדינה של ארצות הברית לשעבר הילרי קלינטון. הוא סיים את תפקידו בינואר 2017, לקראת תחילת כהונתו של טראמפ כנשיא. בתום כהונתו, נשאר שפירו להתגורר עם משפחתו בישראל.