לפני קצת יותר מ־20 שנה, התוכנית "ריח מנטה" הייתה האורים ותומים של חובבי ז'אנר המוזיקה המזרחית. ירון אילן, אז מגיש התוכנית הצעיר והאנונימי, הצליח, בזכותה, להפוך לכוכב בשמי הים התיכון. בכל מוצאי שבת, בערוץ 33, הופיעו אצלו כוכבי הז'אנר, בהם אייל גולן, שרית חדד, פיני חדד, אבי פרץ, ישי לוי, אהובה עוזרי, צלילי העוד, דקלון, ג'ו עמר ועוד.



"לא האמנתי שהתוכנית תכה גלים ותיכנס לכל בית בישראל", אומר בצניעות אילן (48). "תבין, היא שודרה בשעה ובערוץ הכי שוליים שהיו. גם כשהיא עברה לערוץ 11, היא עדיין שודרה בשעת שוליים, כך שההצלחה לא הייתה מובנת מאליה, וזו הייתה הפתעה עבורי מכל הבחינות".



בשנים שחלפו מאז, הפך אילן לאחד מעמודי התווך של שדרני ומגישי המוזיקה הים־תיכונית בארץ. תוכנית הרדיו שלו, "מנטה", שמשודרת מדי יום ברדיו דרום וברדיו ירושלים, זכתה לאחרונה בפרס תוכנית המוזיקה הטובה ברדיו. לאורך השנים ערך והגיש תוכניות טלוויזיה רבות, והאחרונה, "שישי שמח עם ירון אילן", המשודרת מדי שישי בערוץ 24, זוכה לאחוזי רייטינג נאים.





"אתה יודע, גם בשגרה שאנו חיים בה, אנשים כל הזמן לחוצים ומתוחים, והתוכנית שלי באה ברוגע, בשלווה, ומביאה לאנשים את החפלה והקריוקי שהם אוהבים לשיר בבית, בדמות תוכנית טלוויזיה עם שירים ואמנים חדשים וישנים", הוא אומר. "זה הופך את בישולי יום שישי למשהו נעים וכיפי. כשהייתי ילד, האזנתי מרותק לתכנית הרדיו המיתולוגית 'אגן הים התיכון', והרעיון היה להביא את אותה אווירה גם לטלוויזיה, וברוך השם שיחק לנו קלף. הצלחנו להביא אווירה ביתית לטלוויזיה, בלי לשחק על רייטינג, או משהו בומבסטי, וזה אולי סוד ההצלחה".



בעבר חשף אילן את התמכרותו להימורים, בעקבותיה עבר בשנים האחרונות תהליך גמילה. "אני אפילו לא יודע איך הגעתי לזה", הוא אומר בדיעבד. "זה קרה ממש במקרה. זה היה עקב אכילס שלי, ומשהו שהטיל צל אפור על השגרה שלי. אבל ברוך השם, אני לא שם כבר מזמן. עכשיו אני עסוק ביצירה ובעשייה, כך שאין לי זמן אפילו לחשוב או לזכור את זה".



לצד עבודתו האינטנסיבית ברדיו ובטלוויזיה, מנהל אילן בחמש השנים האחרונות את ההרכב "עושים שמח", שבמסגרתו התקבצו כמה זמרים ותיקים וצעירים למופע בהנחייתו של מיטב להיטי הזמר הים־תיכוני בעבר ובהווה. "ראיתי שבטלוויזיה העניין של להביא חבורת אמנים מוכשרים לשיר בספונטניות עם סדר מסוים את מיטב הלהיטים זה רעיון טוב, אז החלטתי להביא אותו לבמה ולאירועים", הוא מספר.




בין הזמרים בהרכב: איציק שמלי, אלקנה מרציאנו, אתי ביטון, גולן אברהם, שני יצהרי, פיני חדד, שימי רון ובועז טביב.

עכשיו הוא מתכוון להעביר את ההרכב מהופעות בחתונות להופעות בפני קהל רוכש כרטיסים. מחר ייערך ברדינג 3 בנמל תל אביב מופע השקה סגור למוזמנים ולאנשי תעשייה.

"היום אמנים הופכים לכוכבי רשת עוד לפני שהם בכלל פורצים בתקשורת", הוא מדבר על השינוי שעברה המוזיקה המזרחית. "הזמר עדן חסון הוא דוגמה מעולה לכך. היום, בעידן הספוטיפיי והיוטיוב, כללי המשחק השתנו, וזה משפיע גם על המוזיקה. הדבר העיקרי שכואב לי הוא שאנחנו שוכחים את האמנים הוותיקים, אגדות המוזיקה שלנו, שלא מקבלים מספיק ביטוי ובמה כיום. אצלנו בארץ נוטים לשכוח מהר את עמודי התווך. אני מנסה לתת להם במה כמה שיותר, אם זה בהופעות, ברדיו או בטלוויזיה; אבל זה עדיין מאוד כואב ומציק לי, כי זה לא צריך להיות ככה".

תן טיפ לאמן צעיר בתחילת דרכו.
"לא לחפש קיצורי דרך. צריך להשקיע המון במוזיקה, בהופעות, בהקלטות, לא לחשוב על פרסום מהיר, אלא לעבוד קשה בשביל ההצלחה ולהישאר צנוע"