רוסיה מביעה עמדה שונה ומפתיעה לגבי עתיד הסכם הגרעין בין איראן למעצמות. סגן שר החוץ , סרגיי ריאבקוב אומר היום (שני) כי בלתי אפשרי לשמר את ההסכם כלי שטהרן תעשה ויתורים. עם זאת, לדבריו ניתן לדון בעתידה של העסקה בלי מעורבות אמריקאית שאת נסיגתה מההסכם כינה "חפוזה".


דבריו של ריאבקוב באים על רק שיחת טלפון בין נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין לבין נשיא צרפת, עמנואל מקרון, בה אישור שני האישים את מחויבותם להסכם הגרעין, כך נמסר מהקרמלין. מקרון צפוי לבקר ברוסיה בשבוע הבא. ואילו בבריסל נועד היום שר החוץ של איראן, מוחמד זריף, עם פדריקה מוגריני, שרת החוץ של האיחוד האירופי. לאחר הפגישה אמר זריף היא היתה בונה וכי השיחות להבטחת האינטרסים של איראן בהסכם "נמצאות בכיוון הנכון". גורם בכיר באיחוד האירופי אמר כי מנהיגיו ידונו באפשרויות להגן על על האינטרסים הכלכליים של אירופה באיראן בעקבות הפרישה האמריקאית. 

כזכור, בשבוע שעבר הודיע נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, על פרישה מההסכם. "ההסכם איפשר לאיראן להמשיך לפתח אורניום והסיר סנקציות מגבילות, איפשר את הפעילות האיראנית לגבי הנשק הגרעיני ללא שום מגבלות על פעולותיה התוקפניות שלה בכל רחבי העולם ובמיוחד בסוריה. לפי העדויות שנחשפו על ידי ישראל נראה שאיראן ביקשה להשיג נשק גרעיני. מדובר בעסקה גרועה שלא הייתה צריכה להיחתם". אמר הנשיא.



"מאז העסקה, השאיפות הנוראיות של איראן הפכו להיות חריפות יותר. אני הודעתי שצריך להפסיק את העסקה או לתקן אותה. הבהרתי שאם העסקה לא תתוקן, ארה"ב יותר לא תיקח חלק בהסכם. בחודשים האחרונים שוחחנו רבות עם בריטניה, גרמניה וצרפת. אנחנו מאוחדים בהבנה של האיום הנשקף מאיראן גרעינית. אחרי כל זה ברור לי שאין לנו יכולת למנוע מאיראן השגת נשק גרעיני תחת ההסכם הרע הזה. אם לא נעשה דבר אנחנו יודעים בדיוק מה יקרה. בזמן קצר איראן תהיה קרובה להשגה של נשק גרעיני", הוסיף.



באירופה, לעומת זאת, מתחו ביקורת על ההחלטה האמריקאית וטענו כי יש להישאר בהסכם. מנהיג המדינות האירופיות החתומות עליו הודיעו בזה אחר זה על מחויבותם להסכם ועל כוונתם להישאר בו, תוך שהם טוענים כי אין אלטרנטיבה טובה יותר כרגע. 



בתוך כך, בצי האמריקאי חוזים תקופה של אי ודאות בעקבות הפרישה האמריקאית מהסכם הגרעין והעלו את רמת המוכנות. מפקד הצי, אדמירל ג'ון ריצ'רדסון, אמר לעיתונאים כי לא ברור איך העולם יגיב להתפתחות האחרונה. "אנחנו חייבים להישאר מוכנים, אפילו יותר מכרגיל ולהיות פתוחים לכל תגובה או התפתחות חדשה", הוסיף הקצין הבכיר. לדבריו, לא היתה התנהגות מתגרה מצדה של איראן מאז הודעת הנשיא טראמפ.