ישראל, ארצות הברית וסעודיה יכולות לעזור בחשאי לקדם את חילופי המשטר באיראן, כך אמר היום (שלישי) חיים תומר, בכיר במוסד לשעבר לג'רוזלם פוסט. תומר, שהחזיק בתפקידים בארגון הביון עד שנת 2014, שוחח על מספר סוגיות הקשורות לאיראן, מודיעין וביטחון לאומי. הוא הסביר כי "הבעיה הגדולה היא לא שלאיראן יש טילים קונבנציונאליים או יותר גרוע. הבעיה היא שלמדינה האסלאמית הזו יש מטרה של חיסול ישראל שמשולבת עם נשק להשמדה המונית".
"אנחנו יכולים להתמודד עם האיום עצמו: נשק גרעיני וטילים איראניים קונבנציונליים. אנחנו יכולים להגן על עצמנו נגדם. אבל פעולותיו של נשיא ארה"ב טראמפ על המצב באיראן פתחו פתח לשקול בזהירות את הדחיפה לשינוי המשטר כמטרה", אמר.
לדבריו, מאז השתלטו האייתוללות על איראן ב -1979, נערכו סיבובי מחאה קבועים המדגימים את החולשה החברתית-כלכלית של המשטר ואת חוסר הפופולריות שלו במגוון רחב של הציבור האיראני. "חשוב לציין, המנהיג העליון של איראן, אייתוללה עלי חמינאי, הוא זקן וחולה מזה זמן רב. אמנם יש ויכוחים על כמה הוא חולה". תומר מציין כי מצופה שהוא לא יחזיק מעמד הרבה זמן וכי ליורשו לא יהיה אותו מעמד או שליטה.

מצעד צבאי בטהרן. צילום: רויטרס

הוא אמר עוד שישראל יכולה לסייע בחשאי לשנות את המשטר, הסעודים יוכלו לסייע במימון וארה"ב תוכל לתמוך בו בחזיתות שונות - אם כל הצדדים יעבדו יחד במסגרת אסטרטגיה מגובשת. תומר הודה כי ישראל נכשלה בניסיונה לשנות את המשטר בלבנון בשנות ה -80 - כאשר נרצח הנשיא הלבנוני, באשיר ג'ומאייל, ולבנון כמעט וחזרה מיד לעימות עם ישראל - אך הוא אמר כי הכישלון אינו צריך לפסול את ישראל מלקחת סיכון בנושא איראן.
"אני לא אומר שזה יהיה קל - משמרות המהפכה האיראניים חזקים מאוד. אבל גם אם שינוי המשטר לא יצליח - מוטב שהאיראנים יילחמו בינם לבין עצמם", ציין תומר.