משבר דיפלומטי מחריף: הממונה הטורקי בתל אביב זומן היום (רביעי) למשרד החוץ לשיחת נזיפה שתתקיים היום במשרד בשעה 13:00. הרקע, בין היתר - יחס בלתי הולם  לשגריר ישראל איתן נאה בשדה התעופה באיסטנבול על ידי ביצוע בידוק בטחוני מחמיר, בנוכחות מכוונת של תקשורת טורקית. השגריר נאה נחת לאחר התקרית בנב"ג.



השגריר איתן נאה נחת בנתב"ג
כאמור, לאחר פרסום התמונות מאיסטנבול התגובה הישראלית לא איחרה לבוא. הנציג הטורקי הגיע לשיחת נזיפה במשרד החוץ עם ראש מחלקת דרום אירופה איריס עמבור וצולם כשהוא נדרש להציג תעודות בכניסה למקום. מדובר בנציג מדרג נמוך מאחר והשגריר בישראל זומן להתייעצויות באנקרה והקונסול סולק אמש. 


הנציג הטורקי מגיע למשרד החוץ. צילום: מרק ישראל סלם


עמבור הביעה בפני הנציג את מחאה על ההתנהלות התורכית, והוסיפה כי ישראל לא תוכל לסבול התנהגות כזו אל נציגיה. "התנהגות זו מהווה הפרה בוטה של קוד ההתנהגות הדיפלומטי הנהוג בין מדינות. עמדתנו זו הובהרה גם ישירות לרשויות באנקרה", אמרו במשרד החוץ.

סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי אמרה ל"מעריב אונליין": "לטורקיה יש הרבה מה להפסיד אם היחסים הדיפלומטים עם ישראל יתדרדרו. המטרה שלנו לא לדרדר את היחסים. המשך המשבר תלוי אם ההנהגה הטורקית תנהג באחריות ותבין את המסר או שלא".



בתוך כך, עוד מדינה אירופית נוקטת בצעדים בעקבות האירועים בעזה כששגרירת ישראל בבלגיה ולוקסמבורג סימונה פרנקל זומנה לשיחה במשרד החוץ הלוקסמבורגי.

אתמול, אחרי שגינתה בחריפות את ישראל בעקבות האירועים האחרונים בעזה, בהם נהרגו בעימותים עשרות פלסטינים על הגדר, טורקיה גירשה את השגריר נאה, שזומן לשיחה במשרד החוץ הטורקי, בה נאמר לו כי הוא יאלץ לחזור לישראל "לזמן מסוים". גירוש השגריר מגיע לאחר ששלשום הודיעה אנקרה על החזרת שגריריה מישראל ומארצות הברית. דובר ממשלת טורקיה, בקיר בוזדג, אמר כי הממשלה הכריזה על שלושת ימי אבל בטורקיה לזכר ההרוגים מרצועת עזה.

התגובה של ישראל לא איחרה לבוא, ובירושלים החליטו לנקוט אמש בצעד דומה. בהודעה רשמית מטעם משרד החוץ נמסר כי "הקונסול הטורקי בירושלים, חוסנו גורג׳אן טורקאולו, זומן אחר הצהריים לראש הטקס במשרד החוץ, והתבקש לחזור לארצו להתייעצויות לזמן מה".


השגריר נאה נוחת בתל אביב. צילום: אבשלום ששוני




ראש הממשלה נתניהו אף תקף את נשיא טורקיה ארדואן, על רקע דבריו של האחרון נגד ישראל ואמר כי "אדם ששולח אלפי חיילים טורקים לקיים את הכיבוש של צפון קפריסין ופולש לסוריה, לא יטיף לנו כשאנו מגינים על עצמנו מניסיון פלישה של חמאס. אדם שידיו מגואלות בדם של אינספור אזרחים כורדים בטורקיה ובסוריה הוא האחרון שיכול להטיף לנו על מוסר לחימה".

נתניהו אף כינה את הנשיא הטורקי תומך טרור. "ארדואן הוא בין התומכים הגדולים של חמאס ומכאן שאין ספק שהוא מבין היטב בטרור ובטבח. אני מציע לו לא להטיף לנו מוסר", אמר נתניהו. גורם מדיני הוסיף כי "בטורקיה הדברים פשוטים. כאשר יש בחירות באופק, רמת ההתקפות על ישראל עולה. זו הדרך של ארדואן לגייס אהדה פוליטית, תוך הסתה פרועה נגד ישראל ואזרחיה".

שר החוץ הטורקי האשים את ישראל בטרור ובטבח, ודובר הממשלה צייץ בטוויטר כי "הממשל האמריקאי אחראי כמו ממשלת ישראל לטבח" בעזה. הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן התייחס גם הוא למהלך האמריקאי, ואמר כי עם העברת השגרירות לירושלים בוחרת ארצות הברית להפוך לצד בסכסוך ולאבד את תפקיד המתווך בתהליך השלום במזרח התיכון.