זעם בציבור הערבי בעקבות מה שהם מגדירים אלימות משטרתית במהלך מעצרים מפגינים בהפגנות בעקבות העימותים בגדר הרצועה. בציבור הערבי מאשימים כי המשטרה אחראית לשבירת רגלו של ג'עפר פרח, מנהל מרכז "מוסאוא" לזכויות האזרחים הערבים בישראל, וזאת לאחר שבעת מעצרו שלשום נראה עומד על שתי רגליו, אך לאחר המעצר אושפז בבית החולים כשרגלו שבורה. חבר הכנסת איימן עודה, שניסה לבקרו בבית החולים ומעברו נמנע בידי השוטרים החל לתקוף אותם מילולית וקרא לאחד מהם "אפס".



במהלך ההפגנה, 21 מפגינים ערבים ויהודים בחיפה, שהפגינו נגד האירועים בחיפה. בסרטון שהגיע ל"מעריב" רואים את מנהל מרכז מוסאווא לזכויות האזרחים הערבים בישראל, ג'עפר פרח, כשהוא מובל על ידי שוטר ממקום למקום ומתלונן שהוא מסתובב יחד עם השוטר זה רבע שעה ברחובות, מאחור ולא מצאו ניידת להוביל אותו לתחנת המשטרה. מוקדם יותר, לפני שנעצר, סיפר פרח לכתבנו, כי "השוטרים מנעו ממנו גם לצאת מהאזור בו נערכה ההפגנה".


"מדובר במעצרים לא חוקיים", אמר פרח. מאוחר יותר נשברה הירך שלו במהלך חקירתו והוא הובא לבית החולים "בני ציון" בחיפה לטיפול רפואי.


ארגוני זכויות אדם בישראל פנו בדרישה לשחרר את כל 21 העצורים מהפגנת חיפה, בהם שני יהודים. "המשטרה השתמשה בכח ברוטלי נגד המפגינים", טענו 28 הארגונים בפנייתם. "המשטרה פוגעת בזכות להפגין של האזרחים, וזו הסלמה חמורה בכל מה שקשור לזכויות אדם".





"פרובוקציות למען רווח פוליטי"



מהמשטרה נמסר בתגובה לטענות כי המעצרים בוצעו כתוצאה מהתפרעות המפגינים, וכי תלונתו של פרח תיבדק. "על רקע המחאה האלימה שנערכה אמש בעיר, במהלכה הסבו המפגינים נזק חמור לרכוש, ניסו לחסום צירים ופגעו בסדר הציבורי, נערכת המשטרה גם היום, במטרה למנוע המשך הרס ופגיעה בשגרת החיים בעיר".



"בתוך כך, 19 מהחשודים שנעצרו אמש, נותרו במעצר לאחר שהשתתפו במחאה משוללת רסן, כאשר אחד העצורים נלקח לבדיקה בביה"ח לאחר שלטענתו נפגע ברגלו ועניינו הועבר לבדיקה כמקובל. במשטרה חוזרים ומדגישים כי חופש הביטוי וזכות המחאה הינם ערכים חשובים במדינה דמוקרטית, אולם אינם מקדשים או מאשרים פגיעה בסדר הציבורי, וכל מי שינסה להפר את הסדר ולפגוע במרקם החיים הייחודי לעיר, ייעצר בהתאם", נאמר בהודעה.



גם ראש העירייה, יונה יהב, תקף את המפגינים, וטען שהם יוצרים פרובוקציות למען יצירת רווחים פוליטיים.