שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף אמר היום (ראשון) כי נסיגה אפשרית של חברות אירופיות מאיראן סותרת את מחויבות אירופה להסכם הגרעין. זריף אמר למיגל אריאס קנטי, שר האנרגיה של האיחוד האירופי המבקר בטהרן, כי תמיכה פוליטית אירופית בהסכם "אינה מספיקה", כך דיווחה סוכנות הידיעות האיראנית אירנ"א.
"עם פרישת אמריקה, הציפיות של איראן מהאיחוד האירופי עלו על מנת לשמר את הישגי ההסכם, ובמסגרת המצב הנוכחי, התמיכה הפוליטית האירופית להסכם אינה מספיקה", אמר זריף. "ההודעה על פרישה אפשרית של חברות אירופיות גדולות משיתוף פעולה עם איראן אינה עולה בקנה אחד עם התחייבות האיחוד האירופי ליישום הסכם הגרעין".
עלי אקבאר ולאייאטי, יועצו הבכיר של מנהיג איראן, אייתוללה עלי חמינאי, אמר כי הסתירות בדבריהם של בכירי האיחוד האירופי לגבי הסכם הגרעין מראות כי הם "דו פרצופיים". ולאייאטי אמר כי בעוד שבכירים מסוימים באיחוד טענו כי הם מחויבים להסכם, הגוש מסרב לתת ערבויות לאיראן ולעמוד נגד ארצות הברית, כך דיווח הערוץ האיראני Press TV. 

עלי חמינאי. צילום: רויטרס
עלי חמינאי. צילום: רויטרס

 
"בכירים אירופים מסוימים אומרים כי הם לא אמורים להתנגד לאמריקה ולתת ערבויות", אמר יועצו של חמינאי. "הסתירות הללו בדבריהם מעלות ספקות. אי אפשר לבטוח בצד דו פרצופי שאומר דברים סותרים". 

כזכור, לפני מספר ימים ענקית אנרגיה צרפתית בישרה כי בכוונתה לבטל עסקה בשווי מיליארדי דולרים עם איראן, בעקבות הודעת ארצות הברית על פרישתה מהסכם הגרעין עם איראן, אם לא תקבל ערבויות כלכליות כי לא יוטלו עליה סנקציות. החברה הצרפתית, טוטאל, חתמה בחודש יולי על חוזה פיתוח של שדה גז ברפובליקה האסלאמית, ועד כה השקיעה בו כ-40 מיליון יורו.
 
בהצהרה שפרסמה טוטאל, אמרה החברה כי אין ביכולתה להמשיך לפתח את פרויקט הגז, והיא תצטרך להפסיק את כל פעילותה לפני נובמבר הקרוב, אלא אם הרשויות האמריקאיות יספקו לה ערבויות כי לא יוטלו עליה סנקציות. טוטאל הוסיפה כי "בנסיבות אלה, החברה לא תיקח על עצמה מחוייבויות נוספות בפרויקט".