באיראן הגיבו לנאומו של מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו, שהציב רשימת דרישות מאיראן בתמורה לביטול הסנקציות נגדה והבהיר כי עליה להסיג את כוחותיה משטח סוריה. נשיא איראן חסן רוחאני אמר בתגובה לנאומו של מזכיר המדינה כי "העולם של היום לא יקבל את העובדה שארצות הברית מחליטה בשבילו. מדינות הן עצמאיות. מי שהיה מרגל עד אתמול הוא כיום מזכיר המדינה שרוצה לקבוע לנו. מי אתם שתקבעו לאיראן ולעולם?"

חבר המועצה לביטחון לאומי באיראן, מוג'תבא דו-אנור אמר כי "התנאים שאמריקה הציבה הם חסרי משמעות. איראן לא צריכה רשות מאף אחד  לשום פעולה במזרח התיכון, תוכנית הטילים שלנו היא הגנתית והטווח ייקבע לפי צורכנו".

חבר נוסף במועצה, אללה פלאח, אמר: "פומפאו הושלך מהמדרגות על ידי האירופאים, הנאום שלו כאילו נכתב על ידי נתניהו, איראן מעדיפה את המסלול המדיני וממתינה להצעה האירופית". בכיר איראני נוסף אמר לסוכנות רויטרס כי "אמריקה מעוניינת ללחוץ את איראן לכניעה ולקבל את דרישותיהם הבלתי חוקיות. דבריו של פומפאו מראים כי ארה"ב מבקשת להפיל את המשטר באיראן".

ראש הרשות השופטת באיראן, אמלי לריג'אני, קשר בין ההחלטות האמריקאיות לישראל, והדגיש כי "הפשעים של הציונים בעזה נובעים מהאור הירוק שניתן על ידי ארצות הברית". לריג'אני הוסיף עוד, כי "ההצגה האמריקאית נחשפה בפני דעת הקהל בעולם, אל מול החולשה והכניעה של חלק משליטי האסלאם מול אמריקה והישות הציונית".
 
ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס במהלך טקס במשרד החוץ עם נשיא פרגוואי לסוגיה האיראנית והביע את תמיכתו בנאום פומפאו. "המדיניות של ארה"ב היא נכונה. איראן נמצאת בתנופת התפשטות ותוקפנות בכל המזרח התיכון. היא שואפת להשיג נשק גרעיני באמצעים שונים, שחשפנו אותם". 

"המדיניות של הנשיא טראמפ נכונה", הוסיף ראש הממשלה, "אפס העשרה, אין צורך בזה, וגם איראן צריכה לצאת מסוריה. אנחנו מאמינים שזו המדיניות הנכונה ואנחנו קוראים לכל הקהילה הבינלאומית להצטרף לעמדה הזאת של ארה"ב. מי שרוצה להפסיק את התוקפנות האיראנית, ומי שרוצה להבטיח ביטחון, ומי שרוצה לקדם את השלום - שיתנגד לאיראן ויתמוך בעמדה האמריקנית. כך עושה ישראל".


פומפאו מנה מוקדם יותר בנאומו את הצעדים שעל איראן לנקוט כדי שארצו תבטל מהסנקציות הנוכחיות. מזכיר המדינה ציין בין היתר כי על איראן להסיג את כוחותיה מסוריה, להפסיק לחמש ארגוני טרור, להפסיק את תוכנית הטילים שלה ולהגביל את תוכנית הגרעין. עוד הבהיר פומפאו, כי על איראן לחדול את פעילותה בעיראק ולשחרר את אזרחי ארצות הברית ובעלות בריתה הכלואים בשטחה.

עוד הוסיף פומפאו כי "מאז שנחתם ההסכם, חיזבאללה חומשה על ידי איראן, כשמטרתה ישראל. בנוסף לכך, תומכת איראן בממשל הרצחני של אסד וגרמה למשבר פליטים נורא. בעיראק, איראן ממנת מיליציות שחותרות תחת הממשל, בתימן היא מממנת את את המורדים החות'ים שתוקפים את סעודיה, ובאפגניסטן הם תומכים בטליבאן".

הציג רשימת דרישות. פומפאו בנאומו. צילום: AFP

"הסנקציות על איראן חזרו, ובהמשך יופעלו סנקציות חזקות, אך זאת רק ההתחלה. הסנקציות יכאבו כל עוד איראן תפעל בניגוד לחוק הבינלאומי, אלה יהיו הסנקציות החזקות בהיסטוריה. איראן תיאלץ לבחור בין כלכלתה לניסיונה להגיע להגמוניה אזורית".



פומפאו ציין בנוסף כי מדינתו לא תהסס להעניש את מי שיפר את הסנקציות. "אנחנו מבינים שהסנקציות האלה מהוות מגבלה לחלק מבעלות בריתנו, אנחנו רוצים לשמוע את דעתן, אך אם הן יחרגו נעניש אותן. יש מדינות נוספות שמודאגות מאיראן, ואני בטוח שהן ישתפו איתנו פעולה. עם הזמן תהיה הבנה שפעולות טראמפ היו נכונות", אמר.