לציון 70 שנה למדינת ישראל, יערוך השבוע חיל האוויר את הכנס הגדול ביותר בתולדותיו של מפקדי חיל האוויר מהארץ ומהעולם. הכנס ייערך במשך שלושה ימים בהשתתפות קצינים בכירים, ברובם מפקדי חיל האוויר מ־20 מדינות, בהן: ארה"ב, הודו, בריטניה, גרמניה, איטליה, בולגריה, פולין, צ'כיה, אוסטריה, יוון, קפריסין וייטנאם ומדינות נוספות, שלא את כולן ניתן לציין.
 
במסגרת הכנס ייערכו הרצאות משותפות, מפקדי החילות יטוסו בשמי ישראל במטוס האימון של חיל האוויר (הלביא) כנלווים לטייסים של חיל האוויר, וייפגשו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא המדינה ראובן ריבלין. קצין בכיר בחיל האוויר אומר שאחת מהמטרות החשובות של הכנס היא לחזק את הקשרים ושיתופי הפעולה שמתקיימים עם רוב המדינות שלוקחות בו חלק. 
 
הקצין הוסיף: "במהלך הכנס, נציג לקצינים הבכירים מהמדינות המשתתפות את האתגרים הביטחוניים הגדולים של מדינת ישראל ואת היכולות הגבוהות של חיל האוויר, במסגרת מה שניתן לחשוף". בתוך כך, הוסיף הקצין כי הוא מקווה שהכנס יתרום לתעשיות הביטחוניות הישראליות, שלוקחות בו חלק, ויוביל לשיתופי פעולה ועסקאות עם המדינות המשתתפות.

אליעזר שקדי. צילום: יונתן בלום
אליעזר שקדי. צילום: יונתן בלום

 

"קשרים ושיתופי פעולה עם מדינות שונות כאשר יש אינטרסים משותפים, הם חלק בלתי נפרד מהמציאות היום באזור, ומפגש מהסוג הזה לא פעם יכול לעשות את ההבדל, כאשר במבחן שיחת הטלפון כשיש צורך בכך, אתה יודע בדיוק מי נמצא בקו השני של הטלפון ואין לכך תחליף טוב יותר", סיכם הקצין הבכיר.
הכנס יחל היום בבית חיל האוויר בהרצליה, בהרצאה של מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין. בנוסף, ידברו בכנס מפקדי חיל האוויר לשעבר, אלופים במיל' עידו נחושתן ואליעזר שקדי, וגם אלוף במיל' עמוס גלעד. 
 
גם מפקדי חיל אוויר זרים ירצו במגוון נושאים, כגון הפעלת כוחות אוויר במקומות שונים בעולם, בעיקר במלחמה מול טרור עולמי, והקואליציות השונות של חילות אוויר שבאות לידי ביטוי בשיתופי פעולה בעימותים שונים בעולם. היום השני של הכנס ייערך בבסיס חיל האוויר בתל נוף, ובמסגרתו יבוצע אימון משותף על מטוסי הלביא (מטוס אימון הקרב של חיל האוויר), כאשר מדריכי טיסה יטיסו את מפקדי החילות ויציגו להם את הדילמות המבצעיות של חיל האוויר והמציאות המבצעית המורכבת של צה"ל וישראל.

במהלך יום העיון בתל נוף יקיים ראש הממשלה בנימין נתניהו שיחה עם המפקדים הבכירים. במהלך היום השלישי של הכנס, שייערך בירושלים, יתקיים באנדרטת חיל האוויר בהר הטייסים טקס הנצחה של גיבורי חיל האוויר הישראלי שנפלו במהלך שירותם. את סיכום המפגש החגיגי יעשו המשתתפים במשכן הנשיא, כאורחים של נשיא המדינה ראובן ריבלין.