השוטר החשוד שגרם לפציעתו של מנהל מרכז מוסאוא, ג'עפר פרח, ושובר את רגלו, נחקר כעת (שלישי) במשרדי המחלקה לחקירות שוטרים. מן המחלקה לחקירות שוטרים נמסר כי "מתנהל חקירה, לא נוכל להרחיב מעבר לזה". כזכור, רגלו של פרח נשברה לאחר שנעצר בהפגנה של ערביי ישראל על הנעשה ברצועת עזה והוא פונה לבית החולים. אתמול אמר השוטר שנטען עליו כי תקף את ג'עפר לחדשות עשר: "אני שעיר לעזאזל, מעלילים עלי כדי לפגוע במשטרת ישראל על ידי בכירים במערכת הפוליטית מהמגזר הערבי. לא תקפתי אותו. שוטרים אחרים ציינו כי הם מוכנים לבצע בדיקת פוליגרף בנושא".



חקירת מח"ש החלה כבר אתמול, לאחר שהחרימה מתחנת המשטרה בחיפה סרטונים ובהם תיעוד המקרה. עוד לפי הפרסום, שלושה אורתופדים מומחים אומרים כי השבר שנמצא ברגלו של ג'עפר הינו שבר טרי ונגרם כתוצאה מהמקרה עליו התלונן.



ג'עפר פרח. צילום מסך
ג'עפר פרח. צילום מסך



השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, אמר אתמול בגלי צה"ל, כי ברור שהעובדות מעוררות סימני שאלה, כיוון שרגלו של פרח שבורה". ארדן הוסיף כי לאור החלטת השופט לשחרר את העצורים מההפגנה אין ספק שיהיה חייב להתקיים תחקיר פנים משטרתי לגבי ההנחיות והידע בהוראות החוק מתי בכלל מותר לבצע מעצרים. על ההודעה של המשטרה, לפיה לא היה משהו חריג במעצרים של המפגינים, אמר השר לביטחון פנים: "יכול להיות שההודעה של המשטרה צריכה להיות עם קצת יותר רגישות. אם יש עצור שרגלו נשברה בזמן שהיה במעצר קצת קשה לומר שלא היה אירוע חריג".


ואילו מפכ"ל המשטרה, רוני אלשיך, הטיל ספק בטענות של פרח לגבי אלימות משטרתית. "בחיים לא ראית אדם הולך עם שבר?" שאל המפכ"ל, שבעצמו סבל משבר ברגלו בתחילת כהונתו, את אחד הכתבים. הוא הוסיף כי "ההפגנה הייתה אלימה ולא לגיטימית", אך ציין כי "לא נשבש הליכים ולא ננהל חקירה מקבילה".
 
"יש פה טענה שצריכה להיבדק", קבע המפכ"ל, שהסביר: "המחויבות שלנו באירועים כאלה היא להעביר את המידע למח"ש, זה הגוף שבודק וחוקר אירועים כאלה. אנחנו לא מתכוונים לשבש הליכים ולכן לא ננהל חקירה או בדיקה מקבילה, למרות שזה מסקרן אותנו לדעת מה קרה שם". 

האיחוד האירופי: לחקור את הפציעה במהירות

בתוך כך, באיחוד האירופי קוראים לחקירה מהירה בנוגע לפציעת פרח. בהודעה שפרסמה דוברת האיחוד, מיה קוצ'יאנצ'יץ', נאמר כי "חשוב, כפי שנאמר על ידי ממשלת ישראל, לבצע חקירה מהירה לגבי נסיבות פציעתו של ג'עפר פרח בשבוע שעבר בחיפה". עוד נאמר כי "האיחוד האירופי ממשיך לעמוד לצד סביבה פתוחה שתורמת לחברה אזרחית באירופה, בישראל בשטחים הכבושים ובכל העולם". 

השר ארדן התייחס לקריאה האירופית: "מדינת ישראל, הדמוקרטיה היחידה במזה"ת, לא זקוקה לקריאות אזהרה מוסרית מגוף מוטה ואובססיבי כמו האיחוד האירופי; מציע לאיחוד שלא להתערב בענייניה הפנימיים של ישראל".
האיחוד התייחס גם להחלטה לבטל את אשרה העבודה של עומר שאקיר, מנהל ארגון Human Rights Watch בישראל וברשות הפלסטינית. "האיחוד האירופי מצפה מהרשויות בישראל להפוך את ההחלטה, כי אם לא, ישראל תצטרף לרשימה קצרה של מדינות שאסרה על כניסת או גירשה אנשי ארגון Human Rights Watch", נאמר בהודעת הדוברת.