על הבמה: דוד בן־גוריון מכריז בזאת על הקמת מדינת היהודים וקורא מתוך מגילת העצמאות בקצב ההיפ־הופ. נשמע דמיוני? לא לגמרי. בן־גוריון ישתתף בקולו ב"היפהופלנד", מופע הפתיחה של פסטיבל ישראל, שייערך היום (רביעי, ב־19:30), כשעל רקע הקלטת קולו קורא קטעים מתוך מגילת העצמאות, יעלו ויופיעו על הבמה מיטב אמני הראפ וההיפ־הופ בישראל: נצ'י נצ', קרולינה, שאנן סטריט, סיסטם עאלי, גיא מר, פלד, אקו וקפה שחור חזק.



"מנהלי הפסטיבל עשו בחירה אמיצה ומרגשת כשהחליטו לפתוח השנה את פסטיבל ישראל עם מופע היפ־הופ", אומר מפיק המופע עומר מור, המוכר יותר בכינויו איציק פצצתי. "זה לא מובן מאליו שמוסד ותיק ושמרני כמו פסטיבל ישראל, נותן לנו דריסת רגל. מדובר בהבנה עמוקה של מעמד ההיפ־הופ, המהווה כיום חלק מהותי בתרבות ובתרבות הצעירים בפרט".





מה הקשר למגילת העצמאות?
"לכבוד שנת ה־70 למדינת ישראל, החלטנו ליצור חיבור בין הכללי - מגילת העצמאות - לאישי - אמן ההיפ־הופ מבטא את תחושותיו האישיות ואת מי שהוא - על הטוב והכיף שצריך לחגוג, לצד הביקורת והמחאה על מה שקורה אצלנו".



"היפהופלנד" יתקיים בשני מתחמים סמוכים באזור התעשייה תלפיות. במתחם הראשון יופיעו מיטב אמני הספוקן וורד והפואטרי סאלם, ובהם אריק אבר, פדרו גארס, יעל טל ואחרים. בסיומו וכעבור 90 דקות, ינדוד הקהל למתחם השני, למופע ההיפ־הופ בהפקתו של פצצתי. בשני המתחמים יוקרנו עבודות וידיאו שיצרו סטודנטים מ"בצלאל" המתכתבות עם ערכי מגילת העצמאות.




היה זה איציק ג'ולי, המנהל האמנותי של הפסטיבל שפנה לפצצתי בהצעה להיות המפיק של מופע ההיפ־הופ. "איציק ג'ולי היה המורה שלי לתיאטרון בתיכון ברחובות", מספר פצצתי. "הוא מכיר מקרוב את מה שאני עושה, את החיבור שלי להיפ־הופ כמפיק וכמוזיקאי. מאוד התלהבתי מהפנייה שלו. אם בעבר התייחסו להיפ־הופ כאל קוריוז, היום כבר אי אפשר להתעלם ממנו. זהו עוד סגנון במוזיקה. השילוב הוא תוצאה של התבגרות כללית בקרב האמנים של הגל השני והשלישי של ההיפ־הופ הישראלי, ובראשם נצ'י נצ'' וטונה, בשלות החומרים שבעבעו אצלם, מהתרחבות המנעד המוזיקלי, הכולל גם רוק, רגאיי ו־R&B. ההיפ־פופ מכתיב ומוביל במוזיקה העולמית".

ומי כמו פצצתי יודע. טביעת אצבעותיו המוזיקלית בעולם הראפ וההיפ־הופ הישראלי ניכרת מאוד. הוא נחשב למי שהזניק את הקריירה של נצ'י נצ', שאת אלבומו החדש, "שפל וגאות", הפיק. השיר הראשון שהפיק לנצ'י נצ' היה "חסידה צחורה", שזכה לביצועים אגדיים של אהובה עוזרי ו"צלילי העוד".בנוסף, פצצתי חתום על הפקת אלבומי הבכורה של חבריו ללהקת "ויקטור ג'קסון": "בואו לפני" של ג'ימבו ג'יי (עומר הברון) ו"חצי סוגריים" של פדרו גראס (עמית אולמן) - אמן הספוקן וורד. ויש גם אלבום רביעי, שהפיק לזמרת מיכל לוטן.



לא רבים מכירים את פצצתי בשם שנתנו לו הוריו: עומר מור. הוא נולד לפני 32 שנים ברחובות, ובנוסף להיותו מפיק מוזיקלי, הוא מוזיקאי בזכות עצמו, מנגן על גיטרה, תופים וקלידים, זמר, אמן ביטבוקס ושחקן. "העיר הזאת", מחזמר ראפ בלשי שרץ בתיאטרון "האינקובטור", שפצצתי יצר עם חבריו מ"ויקטור ג'קסון", זכה בפרס "קיפוד הזהב" לתיאטרון פרינג' בקטגוריית המוזיקה.

בתקופה האחרונה פצצתי נמצא רוב הזמן בניו יורק. "אני עושה מוזיקה בניו יורק, לומד ומתפתח" הוא מספר. עכשיו הוא בארץ לצורך הפקת מופע הפתיחה בפסטיבל. "אני מקווה לקפוץ לבמה במהלך המופע", הוא מבטיח.