"הניו יורק טיימס" חשף צילומי לוויין המעידים כי במתקן חשאי בלב המדבר האיראני מפתחים האיראנים מנועי טילים בליסטיים, שעלולים להיות מסוגלים לשאת ראשי נפץ גרעיניים. תא"ל (במיל') אלי בן מאיר, לשעבר רח"ט מחקר באמ"ן, התייחס היום (חמישי) לפרסום בתכנית "הקבינט"ב-103FM, ואמר כי "ישנם עוד אתרים שגורמי המודיעין מכירים וטרם פורסמו לציבור".



"ראיתי את הפרסום ואכן יש בו תמונה שמאפיינת הרבה מאוד אתרים מהסוג שאנחנו מכירים היטב", קבע בן מאיר, שהוסיף: "אינני יודע לומר אם זהו אתר שכבר ראיתי בעבר, אך הוא בהחלט דומה לאתרים אחרים. יש בו מאפיינים של אתר מבצעי. למרות שעל פי פרסומים נאמר שהוא אתר פיתוח בלבד ייתכן שזהו אתר משולב. תמונת אתרי הגרעין באיראן היא רחבה מאוד ואני יכול לספר שישנם עוד אתרים שגורמי המודיעין מכירים וטרם פורסמו לציבור".



"אני חושב שהפרסום הזה לא מהווה גילוי משמעותי בציר הזמן", הוסיף בכיר המודיעין לשעבר, "אלא מציג תופעה מעניינת וחיובית שקשורה להודעת הפרישה של הנשיא מהסכם הגרעין. לאחר ההודעה תהו רבים אם עומדת מאחורי ההודעה תוכנית מסוימת. כיום ניתן להבחין שמאז ההחלטה של הנשיא אנחנו עדים ללחץ אמריקאי רצוף וגובר על האיראנים. החשיפה הזו מצביעה על המדיניות האמריקאית ועל העובדה שהם מתכוונים ברצינות למה שהם אומרים ומזהירים את האיראנים שהצעדים שלהם שקופים מודיעינית, ולכן עליהם לשקול אותם היטב"



בהתייחס להשפעת חיסול המדען חסן טהרני מוקדם, שהתרחש לפני שבע שנים, על התפתחות תוכנית הגרעין האיראנית, אמר: "במדינה כמו איראן אי אפשר לומר שיש אדם אחד שממנו כל מתחיל ונגמר, אבל אין ספק שלאירועי המוות של מדענים יש השפעה. אדם שנהרג לוקח איתו גם את הידע, אך חשוב לזכור שהמדינה מכילה 80 מיליון איש ומתקדמת טכנולוגית. מוות שכזה מצביע לאיראנים שהם חשופים, שיודעים מי המדענים שלהם ושהם בני מוות. לכן עליהם להיות לשקול היטב את צעדיהם".



 


כשנשאל איך האיראנים יוכלו להימלט מהלחץ האמריקאי, השיב: "זו שאלת השאלות. אני לא בטוח שהאיראנים החליטו כיצד יפעלו. האופציה הלעומתית היא פרישה מלאה מההסכם וחזרה מואצת להעשרת אורניום עד לכדי פיתוח נשק, דרך ניסיון למקסם את העובדה שהם נשארו נאמנים להסכם וארצות הברית היא זו שפרשה. הם מנסים להרוויח מה שהם יכולים מתקופת הביניים ומנסים לגזור קופונים בשבועות הקרובים עד שיקבלו החלטה. האיראנים מבינים שהסיטואציה בשטח השתנתה משמעותית, והפרסום של אתמול בארצות הברית הבהיר להם שלא מדובר במהלך חד פעמי אלא במדיניות. להערכתי הם מחכים לראות מה יקרה עם צפון קוריאה, כי הישג של טראמפ בנושא יהיה בעייתי עבורם. אנחנו נמצאים ב'מאני טיים' מבחינת האיראנים ובעוד כמה שבועות הם יצטרכו להחליט. ההחלטה לפרוש מההסכם ולרוץ קדימה לא תהיה קלה עבורם וייתכן שהם ינסו להגיע להסכם ביניים".

על סדר העדיפויות של האיראנים הוסיף: "ברור שזו לא החלטה קלה להודות שהם הפסידו בקרב על היעד האסטרטגי שלהם בסוריה, אך יש להם אינטרסים חשובים יותר. תמיד ידענו שחשוב להם יותר להגן על שרידות השלטון שלהם, ואם הרפתקאות שכאלה מסכנות אותם, הם כנראה יצמצמו את הכוחות וינסו לחזור בהמשך".

לקראת סיום הראיון התייחס בן מאיר לתמונת החמקן שצולמה מעל ביירות. "התמונה היא דוגמה נוספת שנועדה לאותת לחיזבאללה ולהעביר מסר שגם אנחנו יודעים לעשות דברים ושהארגון חשוף בפנינו. אני לא בטוח ששני הפרסומים של ארצות הברית וישראל אינם מתואמים מראש. אני מקווה שהשיח חזר להיות חד ומשותף כמו שהיה בעבר".

עריכה מטעם 103FM: איתמר זיגלמן