1. בית משפט השלום בראשון לציון מצפה כי החקירה בפרשת "אירונאוטיקס" תסתיים בתוך חודש. קביעה זו של השופט גיא אבנון הותרה לפרסום בדיון שהתקיים בנושא בדלתיים סגורות. השופט כתב את הדברים על סמך עדכון שנמסר לבית המשפט על ידי רב פקד זוהר לב מיאחב"ל ולימור קריספל–חקק, ראש יחידת החקירות במלמ"ב במשרד הביטחון, החוקרים בפרשה. בהחלטתו כתב השופט "בפרק זמן זה (של כחודש - י"מ) מצופה מהמבקשת להשלים את החקירה, ומצופה מהפרקליטות המטפלת בתיק להשלים את היערכותה ולקבל החלטה האם פניה לקראת הגשת כתב אישום אם לאו".



החקירה נפתחה לפני כעשרה חודשים בעקבות תלונה שהגיש למשרד הביטחון אלון ולך, מהנדס שבבעלותו חברה לחוסמים אלחוטיים נגד מטעני צד, וכן בעקבות פרסום ב"מעריב־סופהשבוע". את החקירה מנהלות היחידה הארצית לחקירות בינלאומיות בלהב 433 ויחידת החקירות במלמ"ב. צו איסור הפרסום מתיר רק לומר כי החקירה מתנהלת בעניינה של "אירונאוטיקס" עם "לקוח מהותי". עמותת "הצלחה" לקידום כלכלה הוגנת וכותב שורות אלה הגישו באמצעות עו"ד אלעד מן, היועץ המשפטי של "הצלחה", בקשה להסרת צו איסור הפרסום, שתקף כבר יותר מחצי שנה ומוארך זו הפעם השלישית.



מאז נפתחה החקירה פרשו מהחברה כמה בכירים ובהם יו"ר הדירקטוריון, מפקד חיל האוויר לשעבר איתן בן אליהו, שעלות שכרו הגיעה ל־1.2 מיליון שקל בחודש. "אירונאוטיקס", שמושבה ביבנה, היא חברה ציבורית הנסחרת בבורסה ומייצרת בעיקר כלי טיס בלתי מאוישים. לפני שבוע פורסם כאן כי צה"ל משתמש ברחפן חדש שפיתחה החברה במשותף עם אגף מפא"ת במשרד הביטחון, המתיז מי בואש על מפגינים. צה"ל עשה שימוש ברחפן במהומות האחרונות בגבול עזה.



# # #



ובינתיים, משרד הביטחון וחברה ישראלית נוספת נקלעו שוב לעין הסערה בעסקת נשק שנראית על פניו בעייתית, אם לומר בלשון המעטה. הטלוויזיה הצ'כית דיווחה החודש על מכירת תותחי הוביצר ומשגרי רקטות שמקורם בצ'כיה, המועברים דרך סלובקיה וממנה לחברת אלביט מערכות, ומישראל נשלחים לאזרבייג'ן. שווי העסקה נאמד ב־50 מיליון דולר.



אזרבייג'ן, הגובלת באיראן ושוכנת לחוף הים הכספי, היא בת ברית אסטרטגית של ישראל זה כשני עשורים. הפרשה החדשה מביכה את ישראל, והגורמים המעורבים בפרשה מסרבים להתייחס לנושא. במערכת הביטחון חוששים שמשטרו הדיקטטורי של הנשיא אילהם אלייב יכעס על הפרסומים בצ'כיה ובישראל, במדור זה. פקידים אזריים וכלי התקשורת באזרבייג'ן, שנמצאים בשליטת הממשלה, כבר הביעו בעבר את זעמם על פרסומים בישראל שנראו בעיניהם עוינים, ולא קיבלו את ההסברים שממשלת ישראל אינה שולטת בכלי התקשורת ואינה יכולה להכתיב להם מה לדווח.



בשנים האחרונות התהדקו מאוד היחסים בין שתי המדינות. חוליות טרור שנשלחו לאזרבייג'ן על ידי איראן וחיזבאללה ביקשו לנקום את החיסול של עימאד מורניה, "שר הביטחון" של חיזבאללה, שמיוחס למוסד. הם תכננו לפגוע ב־2012 בשגריר ישראל בבירה באקו, בשליחי חב"ד וכן ובבית הכנסת ומוסדות יהודיים אחרים. רק בזכות מידע שהעביר, על פי פרסומים זרים, המוסד לשירותי הביטחון המקומיים, סוכלו הפיגועים. החשודים נעצרו והועמדו לדין, אך לאחר כמה שנים בכלא שוחררו בטרם סיימו את ריצוי עונשם.



בעבר דווח בפרסומים זרים כי ישראל מפעילה באזרבייג'ן תחנת האזנה וכן שקיבלה אישור מהשלטון המקומי להשתמש בשטחה כנקודת יציאה לתקיפה אווירית נגד אתרי הגרעין של איראן. אזרבייג'ן הכחישה בתוקף דיווחים אלה. בחודש האחרון היו דיווחים בעולם שלפיהם אזרבייג'ן דחתה ניסיונות לשרבב את שמה כמי שסייעה למבצע המוסד לגנוב את ארכיון תוכנית הגרעין הצבאית של איראן, שהתבצע ב־31 בינואר 2018.



אזרבייג'ן משמשת גם שוק חשוב למכירות נשק של חברות מישראל. בביקורו לפני כשנה וחצי של ראש הממשלה בנימין נתניהו בבאקו גילה הנשיא אלייב כי ארצו רוכשת מישראל מערכות נשק בהיקף של 5 מיליארד דולר.



הפרשה האחרונה נחשפה בעקבות מצעדים צבאיים באזרבייג'ן, שבהם צולמו תותחים מתנייעים ומשגרי רקטות מתוצרת ברה"מ, שהורכבו על משאיות "טטרה" מתוצרת צ'כיה. בעקבות הצילומים החל יקוב סנטו, כתב הטלוויזיה הצ'כית בישראל, בבדיקת הנושא. מהתחקיר שערך התברר כי חברה בשם "הקבוצה הצ'כית" בבעלות איש העסקים ירוסלב סטרנד, המתמחה בשדרוג כלי נשק ישנים מתוצרת ברה"מ, שיפצה תותחי הוביצר ומשגרי רקטות. השיפוצים והשדרוגים נעשו באמצעות חברות בנות של החברה הצ'כית בסלובקיה.



יודגש כי על פי מדיניות האיחוד האירופי אין למכור נשק לאזרבייג'ן בגלל העימות הצבאי שלה עם שכנתה ארמניה, וגם בשל מצב זכויות האדם במדינה.


בגמר השיפוץ נחתו בסלובקיה מטוסי תובלה אזריים של חברה פרטית בשם "סילקוויז", והעמיסו את התותחים. בתעודות המשלוח - תעודת משתמש סופי - נכתב כי המטענים נמכרו לחברת אלביט ובאישור משרד הביטחון. על פי התחקיר, המטוסים האזריים על מטענם נחתו בנתב"ג, תודלקו, שהו על הקרקע מבלי שמערכות הנשק ייפרקו, ומיד המריאו לאזרבייג'ן. בכך הושלמה עסקה סיבובית שבה למעשה צ'כיה וסלובקיה עוברות על מדיניות האיחוד האירופי וישראל משמשת להן כ"מכבסה" להלבנתה.



בעקבות התחקיר התברר כי משרדי ההגנה, החוץ והמסחר של צ'כיה מודעים למצב. גורמים במשרד החוץ הצ'כי טענו כי ידם קצרה מהושיע, משום שהבעיה היא בסלובקיה. לטענת אותם גורמים, משרד הביטחון הישראלי מודע גם הוא לעסקה ונותן לה את הסכמתו. ממשלת סלובקיה מסרה כי נפתחה חקירה בפרשה כבר לפני כמה חודשים, אך נראה שכל מטרתה היא לגרור רגליים, להרוויח זמן ולטייחה.



לפני כמה חודשים, כשפניתי לחברת אלביט לבירור המקרה, נמסר לי כי "כל פעילות החברה נעשית על פי החוק והאישורים של משרד הביטחון". הפעם התגובה הייתה עוד יותר לקונית: "לא נגיב".



מדוברות משרד הביטחון נמסרה גם כן תגובה קצרה: "ככלל, איננו מתייחסים לנושאי ייצוא ביטחוני".



2. ב־31 בדצמבר 2018 יסיים הרמטכ"ל רב־אלוף גדי איזנקוט את תקופת כהונתו, שתארך ארבע שנים פחות שישה שבועות. איזנקוט דחה בתוקף את כל הקריאות והגישושים מצד עיתונאים, פוליטיקאים וקצינים בכירים לשעבר, שהציעו שכהונתו תוארך בשנה נוספת, והוא נחוש לסיים את הקדנציה במועד שנקבע מראש.



אם לא תקרה לו תקלה חמורה בשבעת החודשים שנותרו לו, ייחשב איזנקוט לאחד הרמטכ"לים הטובים שהיו לישראל. הוא קר רוח, עמיד בפני לחצים, לא סופר ממטר פוליטיקאים או עסקנים. שר הביטחון אביגדור ליברמן מקבל, גם אם בחריקת שיניים לעתים, את מרבית הצעות צה"ל, וגם ראש הממשלה והקבינט לרוב לא מתווכחים עם המלצות הדרג הצבאי.



גדי איזנקוט. צילום: דובר צה"ל



המדיניות הצבאית שאיזנקוט מוביל בחמש זירות במזרח התיכון - השבוע התבשרנו כי מטוסי החמקן החדשים של חיל האוויר טסים בכל שמי המזרח התיכון, קרוב ורחוק - שקולה ומדודה בתגובותיה. אף שלעתים מדיניות זו הולכת על הסף ונעשה שימוש באש ובכוח מעל הסביר כפי שראינו בעזה. מטרת־העל של גישת צה"ל היא למנוע מלחמה, והוא עומד בה.



בצד זאת, בתקופתו של איזנקוט נעשה מאמץ גדול לשפר את רווחתם ותנאי שירותם של החיילים בסדיר ובקבע בכלל ושל הלוחמים בפרט. אבל גם אצל הרמטכ"ל המוצלח הזה היו מי שנפלו בין הכיסאות, נשכחו וקופחו. במסגרת חיזוק המערך הלוחם והעצמתו נבנתה בצה״ל תוכנית רחבה, הכוללת הטבות והעדפת יחידות. הטבות הלוחמים כוללות זכאות לתוכניות לימודים, תעודת לוחם המזכה גם בנסיעות בלבוש אזרחי בתחבורה ציבורית, ובנוסף לכך עתיד להיכנס לשימוש כרטיס הטבות שבו יוכלו להטעין 300 שקל לרכישות שונות או לקבלת הנחות שוברי מימון פסיכומטרי, שיעורי נהיגה ועוד. אך גולת הכותרת של התוכנית שגובשה באכ"א היא העלאת דמי הקיום ללוחמי החוד לאחר 24 חודשי שירות בתפקידי לחימה, מסכום של 1,616 שקל ל־2,000 שקל. בשנת 2014 עמדו דמי הקיום על סך של 863 שקל.



אבל משום מה שכחו הרמטכ"ל וראש אכ"א האלוף מוטי אלמוז להכליל בתוכנית ההטבות ללוחמים את הצוערים בקורס קצינים (בה"ד 1). מדובר ביותר מאלף צוערים לוחמים בשנה. במסגרת הכשרתם לקצונה והאימונים שהם עוברים נקראים הצוערים מעת לעת גם למשימות מבצעיות של ביטחון שוטף בגבולות. כמה צוערים שחשו עצמם פגועים ומופלים לרעה פנו אלי בתלונות. בעקבות זאת הגשתי שאילתה לדובר צה"ל.



וזו תגובתו: "במסגרת עבודת מטה בנושא מעמד הלוחם בצה״ל, הוחלט כי לאחר 24 חודשי שירות בתפקידי לחימה יועלו דמי הקיום של הלוחמים ל־2,000 שקל. במסגרת כך, יועלו גם דמי הקיום של לוחמי החוד בגדודים הלוחמים בבה״ד 1 העומדים בקריטריון זה החל מנובמבר 2017. לוחמי החוד שלא קיבלו את תוספת השכר יקבלו אותה בחודש הבא באופן רטרואקטיבי".



בקיצור, צה"ל מודה כי הלין את שכרם של הצוערים הלוחמים, וכעת בעקבות פנייתי יתוקן העוול. על כך נאמר מוטב מאוחר מאשר לעולם לא.



[email protected]