תשלומי ההורים לשנה הבאה אושרו היום (שלישי) בוועדת החינוך, חרף התנגדות ההורים הדורשים לבטלם לחלוטין. טבלת תשלומי ההורים לא השתנתה פרט להוזלה של 99 שקלים בסל התרבות עבור ילדי כיתות א'-ב'. מעבר לתשלומי הרשות (בין היתר: סל תרבות, מסיבות סיום, השאלת ספרי לימוד) והחובה (ביטוח תאונות אישיות בגובה 49 שקלים), ההורים יאלצו להיפרד מאלפי שקלים נוספים בשנה עבור תוכניות לימוד נוספות (תל"ן). הורים לילדים בגילאי קדם יסודי יפרדו מ-597 שקלים בשנה, ביסודי 885 שקלים, בחטיבת הביניים 1,060 שקלים ובחטיבה העליונה 1,150 שקלים.



נציג פורום ועדי ההורים היישוביים זאב גולדבלט אמר במהלך הדיון כי "הובלנו את הרפורמה שצמצמה את מספר התלמידים בכיתות, אבל באותה נשימה משרד החינוך ביטל את שעות הפיצול בכיתות א' וב'. אנחנו דורשים את ביטול תשלומי ההורים שמהווים מס ופגיעה בשוויון הזדמנויות בחינוך. חברי הכנסת צריכים להתבייש שאומרים שהם נגד התשלומים אך מצביעים בעד".



פורום ועדי ההורים היישובים פנה לבג"ץ יממה לפני הדיון בניסיון לעצור את הדיון מפני שלדבריהם מדובר ב"מחטף של משרד החינוך וועדת החינוך". עוד טענו כי רק בשבוע שעבר הודיע להם משרד החינוך כי הדיון על אישור חוזר התשלומים יוקדם השנה, לאחר שבשנים האחרונות ישיבות הוועדה אודותיו מתקיימות בחודשי יולי-ספטמבר.



תשלומי ההורים מנציחים פערים

נציגת המועצה לשלום הילד אמרה כי תשלומי ההורים מביאים להנצחת הפערים, זאת לאחר שלקראת הדיון נשלח מטעמה מכתב לחברי ועדת החינוך בו קראה להם שלא לאשר את תשלומי ההורים לשנה"ל הקרובה.



מנגד, במשרד החינוך ציינו כי צריך לקחת בחשבון מהלכים שיזם שר החינוך נפתלי בנט כדי להפחית את נטל התשלומים על ההורים, ביניהם: הרחבת תוכנית הצהרונים, בתי הספר של החגים (חנוכה ופסח), בתי הספר של החופש הגדול, סייעת שנייה ושיעורים פרטיים חינמיים ברשת. מנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב הגיב להאשמות ארגוני ההורים: "הטענה הייתה במשך שנים רבות ובצדק שהנטל על ההורים בתשלומי ההורים הם בהיקפים בלתי ניתנים ומתוך כך נוצר אי שוויון ונטל. משנה שעברה ועד עכשיו הפחתנו 99 שקלים מסל תרבות, הפעלנו קייטנת פסח ואנחנו מתכוננים להפעלת קייטנת חנוכה בסך כולל של 400 מיליון שקלים. הורדנו את נטל הצהרונים מ-1,300 שקלים ל-600 שקלים, צמצמנו את מספר הילדים בכיתה והשקענו בסייעת שנייה. בשנתיים האחרונות חסכה משפחה שיש לה שני ילדים כ-20 אלף שקלים בשנה".



יו"ר ועדת החינוך, ח"כ יעקב מרגי אמר בסיום הדיון כי "הפחתת תשלומי ההורים החלה היום עם ההחלטה להפחתת תשלומי סל התרבות להורים הצעירים לשכבות א׳- ב׳, חיסכון של כ-30 מיליון שקלים. המאבק להפחתת תשלומי ההורים הוא מאבק שהתחיל היום ויימשך בעוצמה רבה יותר בשנים הבאות".



ח”כ יוסי יונה, התייחס גם הוא לתוצאות הדיון: "אם נמשיך בהורדה הנוכחית של תשלומי ההורים, רק בעוד 100 שנה נצליח לבטלם משרד החינוך עושה צחוק מההורים הנושאים בנטל התשלומים מידי שנה. ההחלטה להוריד רק 99 שקלים מתשלומי ההורים לתלמידים בכיתות א’וב' מגוחכת".