ראיתי את הסקר שלפיו חלק גדול מהורים מוציאים מעל ל־4,500 שקל על ילדיהם מדי חודש, ודי הופתעתי - רק 4,500 שקל על הילדים? ועוד ברבים? אז אולי יש בכל זאת אור בקצה המנהרה. כנראה שהבן שלי, היחיד, זוכה ליחס ממש מיוחד מאידך. אני מוציא עליו הרבה יותר, והוא יחיד כאמור. גן ילדים (פעוטון) עד גיל 3 עולה באזור שבו אני מתגורר כ־4,000 שקל בחודש. וזה הרי הכרחי לשלוח את הזאטוט למסגרת, אם אנחנו כהורים רוצים להתפרנס ולאפשר לילד לרכוש כישורים חברתיים.



בגדים ונעליים - עם חילופי העונות והגדילה המואצת של ילדים בגילים אלו - עולים לפחות עוד 200 שקל בחודש. אוכל לילד, שעדיין נהנה מדי פעם מתחליף חלב לצד אוכל "של מבוגרים", בוודאי הוסיף להוצאות החודשיות שלנו על אוכל עוד 200־300 שקל. חיתולים ותכשירי היגיינה כמו מגבונים, סבון מיוחד, שמפו מיוחד, משחת שיניים מיוחדת וכד' - עוד כ־150 עד 200 שקל בחודש.



בילויים (ג'ימבורי מדי פעם, הצגות אחת לכמה זמן, מתנות וכד') מסתכמים להערכתי בכ־100 שקל בחודש. הוצאות נוספות - מים על מקלחות, חימום/קירור החדר, מוצצים, בקבוקים ועוד - מוסיפות לנו לפחות עוד כ־200 שקל לחודש. וזה כמובן לפני תרופות מדי פעם (ובגן הוא זוכה להכיר את כל הווירוסים ממש מקרוב), בדיקות, דלק לנסיעות ממקום למקום ועוד דברים חד־פעמיים או לא קבועים, שקשה לכמת אותם במספרים, כמו שכירות של לפחות שלושה חדרים - ששווה לפחות 1,000־2,000 שקל בחודש.



כך שאם אני מחשב את הסכומים מדי חודש, על ילד אחד בן פחות משנתיים אנחנו מוציאים כ־6,000 שקל בחודש בממוצע. אז מי שמוציא על יותר מילד אחד כ־4,500 שקל בחודש, בעיקר אם יש תינוק או פעוט בסביבה, נשמע לי כאילו הוא ממש חסכן. אז נכון שהילדים הם החיים שלנו, ואנחנו רוצים לתת להם הכל, אבל ה"הכל" הזה עולה המון כסף. ובשלב הזה בחיינו, ההוצאות האלו ממש מהוות שיקול אם נביא או לא ילד נוסף.



חבל, כפי שנאמר בעבר המון פעמים, שהמדינה לא מכירה בהוצאות על הילדים, בטח על הגן או המטפלת, כהוצאה מוכרת. לפחות זה היה ממתיק מעט את גלולת ההוצאות.