לאחר יממה של שקט בעוטף עזה התייחס היום (חמישי) חבר הכנסת אבי דיכטר, בתכנית "הקבינט"ב-103FM, למתיחות השקטה בגבול ולאפשרויות למימון שיקום הרצועה. "צה"ל לא היה מופתע מהסבב הזה", ציין דיכטר, "אנחנו נמצאים בסבב ארוך של אירועים שהחלו ביום האדמה ונמשכים עד היום בין האירועים צה"ל חיסל שלושה פעילי ג'יהאד אסלאמי שניסו לפגוע בחיילי צה"ל ויחד עם אירועי ה-14 במאי הגענו למאה הרוגים ברצועה. תוסיף לזה את ימי הרמדאן והנה לך סיר עזתי רותח. צה"ל פעל בעזה ללא תגובה מחמאס, בעזה ניסו לשנות את המשוואה אך צה"ל ימשיך לתקוף כשאין ברירה אחרת ואני מעריך שצעדת השיבה תתחדש".



כעת, לדבריו, "אנחנו נמצאים במצב של הפסקות אש. להערכתי אין חוקיות ברצועה וישנם מצבים משתנים. עלינו לזכור שהשחקן המצרי הוא משמעותי גם כן. למצרים יש את המנוף הכי חזק על תושבי הרצועה, הם לא רוצים שעזה תתלהט כי הם מבינים זה יקרין לתוך מצרים ולכן החליטו לפתוח את השער היחיד לרצועה למשך כל תקופת הרמאדן".



לטענתו, "המצוקה בעזה היא אינה תוצרת ישראל. אנחנו כל הזמן לוקחים על עצמנו את כל בעיות במזרח התיכון. אנחנו לא שוללים להם את יכולת התנועה שלהם ממצרים. אני לא חושב שהמצרים יפתרו את הבעיות ברצועה, אך הם שחקן מרכזי".



 


הוא הוסיף כי "המצוקה בעזה אינה נובעת ממחסור בסחורות, אלא במחסור בכסף. המדפים מלאים ואין לאנשים כסף לקנות את הסחורות. אנחנו לא הגורם לפנות אליו בנוגע למחסור המים והחשמל בעזה, זו בעיה שלהם בלבד. אנחנו תמיד יכולים לקחת כסף מתקציב המדינה שלנו ולשקם את עזה, אף אחד לא חושב שזה נכון. המדינות שהתחייבו לתרומות ענק לא מממשות זאת ובצדק, הן הבינו לאן הכסף הולך. אם תשאל את האזרחים מה הבעיה המרכזית בעזה הם יגידו לך שהם סובלים ממכת יתושים שלא נפתרת כי אין להם כסף לעסוק בהדברה".

בהתייחס להצהרות השרים שיש לכבוש את עזה, אמר: "אנחנו מדינה ריבונית שעומדת מול ארגון טרור, יש לנו ערכים שונים, יכולות שונות ומחויבות בינלאומית. אני מסתכל על מה קרה לעזה במשך 25 שנים ומה שקרה לישראל. אנחנו לא יכולים להיות מדינה נגררת - עלינו להיות מדינה מובילה".

עריכה מטעם 103FM: איתמר זיגלמן