זה כבר הפך לנוהל קבוע מידי שנה - ועדת החינוך מאשרת את תשלומי ההורים, ועדי ההורים מתנגדים לכך ואז קוראים להורים לא לשלם תשלומים אלה. הבוקר (שישי), יממה לאחר שנערכו בחירות בפורום ועדי ההורים היישובים ונבחר יו"ר חדש - עו"ד אייל בן יהודה באום, קרא הפורום לציבור ההורים לא לשלם בשנת הלימודים הבאה את סעיף "סל תרבות".



אמש, התכנסה ההנהלה החדשה של פורום ועדי ההורים היישוביים, הגוף היציג הרשמי של הורי ישראל לישיבתה הראשונה. בהחלטתה הראשונה קבעה ההנהלה כי תצא בקריאה להורים שלא לשלם את חוזר התשלומים שאושר השבוע ביום שלישי בוועדת החינוך. מפורום ההורים נמסר כי נציגי ההורים דורשים משר החינוך ומדינת ישראל לעמוד בהבטחתם ולהתחיל בהליך מדורג לביטול תשלומי ההורים עד למחיקת נטל התשלומים במלואו. הפורום מתנגד לסעיף המפלה שהציע משרד החינוך ודורש את מימון סעיף "סל תרבות" במלואו בכל שכבות הגיל: גן עד יב'.



"זה המאבק החברתי הכי טהור שיכול להיות"


עו"ד אייל בן יהודה באום, יו"ר פורום ועדי ההורים היישוביים החדש, שכיהן כיו"ר הנהגת ההורים היישובית ברמת השרון, התייחס לכך ואמר כי "זה המאבק החברתי הכי טהור שיכול להיות. חינוך הנו היסוד הבסיסי ביותר שמדינה צריכה לספק לאזרחיה. הזוי שבשנת 2018 יש ישובים בהם הילדים לא זוכים לצרוך תרבות או לצאת לטיולים רק בשל מצב סוציו אקונומי או מיקום מגורים".



גיא יארניצקי, חבר הנהלה וראש צוות תשלומי ההורים בפורום אמר כי "לא נירתע. יש מנסים להפחיד אותנו או לגרור אותנו לפוליטיקה זולה. אנחנו לא פוליטיקאים. אנחנו בסך הכל רוצים להפחית ממס החינוך בגובה מאות ואף אלפי שקלים שהמדינה לוקחת לנו מהנטו ולספק חינוך איכותי תוך צמצום פערי החינוך המתרחבים".



בנוסף, הקליניקה למשפט ומדיניות חינוך של הפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה הגישה עתירה בשמם של כ-150 עותרים, ביניהם האגודה לזכויות האזרח בישראל ועמותת ידיד – מרכזי זכויות בקהילה, נגד משרד החינוך בנושא גביית תשלומים מן ההורים, שהגיע לטענתם לסכום של כ-4.6 מיליארד שקלים לפחות, עליה של כ-350% לעומת הסכום שנגבה לפני שבע שנים.



עו"ד הרן רייכמן, ראש הקליניקה שהגישה את העתירה אמר כי "במשך שנים וועדת החינוך של הכנסת מבקרת את העלייה בתשלומי ההורים. משרד החינוך מבטיח להוריד את גובה התשלום כאשר בפועל, התשלומים רק עולים ועולים. הגדלת תשלומי הרשות מגדילה את הפערים בין תלמידים מאוכלוסיות חזקות לבין תלמידים מאוכלוסיות חלשות ויוצרת מערכות חינוך נפרדות בין אלה שיש להם כסף לאלה שאין להם כסף. זהו כרסום הולך וגובר בערך לפיו הזכות לחינוך היא בחינם לכולם".



תשלומי ההורים הוזלו ב-99 שקלים בלבד

כזכור, תשלומי ההורים לשנה הבאה אושרו בוועדת החינוך, חרף התנגדות ההורים הדורשים לבטלם לחלוטין. טבלת תשלומי ההורים לא השתנתה פרט להוזלה של 99 שקלים בסל התרבות עבור ילדי כיתות א'-ב'. מעבר לתשלומי הרשות (בין היתר: סל תרבות, מסיבות סיום, השאלת ספרי לימוד) והחובה (ביטוח תאונות אישיות בגובה 49 שקלים), ההורים יאלצו להיפרד מאלפי שקלים נוספים בשנה עבור תוכניות לימוד נוספות (תל"ן). הורים לילדים בגילאי קדם יסודי יפרדו מ-597 שקלים בשנה, ביסודי 885 שקלים, בחטיבת הביניים 1,060 שקלים ובחטיבה העליונה 1,150 שקלים.



פורום ועדי ההורים היישובים פנה לבג"ץ יממה לפני הדיון בניסיון לעצור את הדיון מפני שלדבריהם מדובר ב"מחטף של משרד החינוך וועדת החינוך". עוד טענו כי רק בשבוע שעבר הודיע להם משרד החינוך כי הדיון על אישור חוזר התשלומים יוקדם השנה, לאחר שבשנים האחרונות ישיבות הוועדה אודותיו מתקיימות בחודשי יולי-ספטמבר.



מנגד, במשרד החינוך ציינו כי צריך לקחת בחשבון מהלכים שיזם שר החינוך נפתלי בנט כדי להפחית את נטל התשלומים על ההורים, ביניהם: הרחבת תוכנית הצהרונים, בתי הספר של החגים (חנוכה ופסח), בתי הספר של החופש הגדול, סייעת שנייה, שיעורים פרטיים חינמיים ברשת.