דרמה במדריד: הפרלמנט הספרדי הצביע היום (שישי) על הפלת הממשלה השמרנית ששלטה במדינה בשש השנים האחרונות והקמת ממשלתה בראשות המפלגה הסוציאליסטית. בהצבעת אי האמון נגד ראש הממשלה, מריאנו ראחוי, הצביעו בעד 180 חברי פרלמנט, 169 התנגדו ואחד נמנע. 

מי שמונה לראש מהממשלה הבא - השביעי במספר מאז ימי שלטונו של הגנרליסימו פרנקו בשנות ה-70 - הוא פדרו סאנצ'ז. ראש הממשלה החדש צפוי להכינס לתפקידו ביום שני ולמנות את שריו בשבוע הבא. 
סאנצ'ז אמר כי הוא ינסה לשלוט על הבחירות הבאות ב-2020, אבל לא ברור כמה הממשל שלו יכול להחזיק מעמד, עם רק 84 חברי פרלמנט סוציאליסטים מתוך 350. ראש הממשלה המיועד כבר התחייב לשמור על התקציב עבר בפרלמנט ע"י ממשלת ראחוי. מנגד, הוא יתקשה להסיג רפורמות שביצעה הממשלה השמרנית, כולל חוקי עבודה חדשים וקיצוצים בבריאות ובחינוך. 

השחיתות של חברי מפלגתו הפילה אותו. ראחוי. צילום: רויטרס
השחיתות של חברי מפלגתו הפילה אותו. ראחוי. צילום: רויטרס

מפלגת השמאל הקיצונית "פודמוס" כבר התחייבה לתמוך בממשלה החדשה בפרלמנט, אבל ספק אם תהיה לה השפעה רבה עליו, משום שהוא רוצה להבדיל את המפלגה שלו מבעלת בריתו, ווהרוויח קולות מהמרכז.  
הסיבה להדחתו של ראחוי היא משפט שחיתות שנערך כבר זמן רב, בו מעורבים מספר חברי המפלגה השמרנית בראשה הוא עומד. ראש הממשלה היוצא הודה בהפסד עוד טרם ההצבעה, כשאמר ש"מר סאנצ'ז יהיה ראש הממשלה הבא ואני אהיה הראשון לברך אותו". 
המפלגה הבסקית הלאומנית, שחמשת חבריה היו קריטיים להצלחת הצבעת האי אמון, משכה את תמיכתה מראחוי לאחר שעשרות חברי מפלגתו נידונו לעשרות שנים בכלא. גם מפגלות התומכות בעצמאות קטלוניה תמכו באי האמון.