ועדת הכלכלה של הכנסת מתכנסת היום לדון בהצעת ח”כ יואב קיש (הליכוד) להפחית את גובה עמלת הפירעון המוקדם בהלוואות המשכנתה. ההצעה אושרה לפני מספר חודשים בוועדת השרים לחקיקה וקיש התבקש לבצע את המהלך בתיאום עם בנק ישראל. בשבועיים האחרונים נעשו ניסיונות, שנמשכו עד אתמול בצהריים, להשיג מתווה פשרה מוסכם, אך ללא הועיל.



המפקחת על בנקים חדווה בר בגיבוי הבנקים הציעה שני מסלולים של משכנתה: המסלול הראשון כולל פירעון מוקדם ללא תשלום עמלה (בריבית גבוהה יותר ובה פרמיית סיכון) ומסלול שני הכולל את תשלום העמלה במלואה. בבנקים הסבירו שמשכנתה שנלקחה בריבית גבוהה וממוחזרת בריבית נמוכה תפגע בהם עסקית שכן כעת הם ייאלצו לשלם ריבית גבוהה יותר עבור המקורות. יש לציין, שלפני ארבע שנים כבר שונתה נוסחת הפירעון המוקדם לטובת הלווים ביוזמת דודו זקן, המפקח לשעבר על הבנקים.



במערכת הבנקאית מתקוממים



במערכת הבנקאית מתקוממים על שטף החקיקה נגדם בתחום המשכנתאות. נזכיר כי לפני שבוע אושר חוק ביוזמת ח”כ רועי פולקמן המעניק למקבלי המשכנתה שפוטרו אפשרות ל”גרייס” כלומר דחיית תשלום המשכנתה בשנה. מדובר במסלול נוסף (בריבית גבוהה יותר) שבו אפשר יהיה לבחור. אלא שח”כ קיש דחה את כל הטענות על הסף וטען שעצם החזר המשכנתא מפחית את הסיכון של הבנקים.



לדבריו, בשנים האחרונות הם היו יכולים לגייס הון בעלויות נמוכות יותר, כך שהטיעון על נזקים מופרך. לדבריו, הטיעון על נזקים אינו רלוונטי כיום שכן הריבית נמצאת בשפל והיא צפויה לעלות. מכאן שהסיכוי שאנשים ירצו למחזר את ההלוואה יהיה ממילא נמוך. ח”כ קיש החליט להעלות לדיון היום בוועדה הצעת מרחיקת לכת בנושא.



על פי ההצעה, ייקבע מסלול פירעון מוקדם אחד בלבד של משכנתה. נוסחת הפירעון החדשה תחושב לא לפי הריבית הממוצעת הבנקאית שבה נלקחה הלוואה (בדרך כלל ריבית גבוהה יותר) אלא לפי הריבית הממוצעת שבה עובדי הבנק קיבלו את ההלוואה (שהיא ריבית נמוכה יותר). בהתאם לכך גם גובה עמלת הפירעון המוקדם יהיה נמוך משמעותית ולקוחות שירצו בפירעון מוקדם יחסכו עמלה בגובה של אלפי שקלים. לפי הצעה נוספת יוכלו הבנקים לגבות עמלת פרעון מוקדם רק במהלך השנה הראשונה מיום לקיחת ההלוואה.



על פי ההערכות, יו”ר ועדת הכלכלה ח”כ איתן כבל יתמוך בהצעת ח”כ יואב קיש שמסר בתגובה ל”מעריב”: “הניסיונות להגיע להבנות עם הפיקוח על הבנקים לא הצליחו מכיוון שהם מחזיקים בתפיסה מיושנת שלפיה צריך לפצות את הבנקים על המהלך".  לדבריו, "לפי ההצעה המדוברת, הבנקים יוכלו לגבות עמלת פירעון מוקדם רק במהלך השנה הראשונה מיום נטילת המשכנתה או מחזורה. ההצעה נועדה לאפשר ללקוחות להימנע מתשלום עמלה של עשרות ומאות אלפי שקלים, המהווה חסם מונע חיסכון. ההצעה לא תחול על הלוואות שכבר ניתנו”.



תגובת הפיקוח על הבנקים והמערכת הבנקאית על הידיעה לא התקבלה, ותפורסם אם וכאשר תתקבל.