ועדת הכספים אישרה אתמול שינוי דרמטי בכל הנוגע לזכאות משיכת כספי פיצויי פיטורים של עובדים שפרשו מהעבודה ומסיבות שונות לא יכלו לקבל את הכסף. במסגרת הצעת החוק ניתן יהיה למשוך את הכסף בכל תנאי לאחר ארבעה חודשים ממועד הבקשה. החוק ימנע עיכובים בשחרור כספי פיצויי פיטורים וישחרר 7.5 מיליארד שקלים של חצי מיליון מבוטחים שנתקעו בקופות הפנסיה, קופות הגמל או בביטוחי המנהלים. לפי המצב היום עובד יכול למשוך את הכספים רק באישור המעסיק. התיקון יאפשר כאמור שחרור אוטומטי של הכסף ואם המעביד יתנגד חובת ההוכחה תהיה עליו.



התיקון גם מונע מיסוי כפול של כספי הפיצויים וקיצור תקופת שחרור הכסף משנתיים לארבעה חודשים. התיקון הסופי ייכנס לתוקף לאחר אישורו בכנסת בקריאה שניה ושלישית ולאחר הרישום בתקנות. עוד סוכם שכספי ההפרשה לפיצויי פיטורים לא יוגדרו כשכר עבודה שבבעלות העובד. מצב זה מונע כאמור אפשרות של מיסוי כפול של הכספים.



נציגי המעסיקים ובהם מוטי עזרן מהתאחדות התעשיינים הסתייגו: “אנחנו רואים קושי בנוגע לעסקים קטנים ובינוניים. פנייה לבית הדין כרוכה מבחינתם בעלויות ובמשאבים. אנחנו מבקשים שתבדקו את הפרקטיקה של הנושא”. ירון אליאס מאיגוד חברות הביטוח: “אנחנו חוששים שפרק זמן של ארבעה חודשים למשיכת הכסף הוא זמן קצר. המעסיקים לא יספיקו לטפל באלפי מקרים קיימים”.



עם זאת, המהלך שבוצע בשיתוף רשות שוק ההון זכה לתמיכת האוצר. סגן הממונה הראל שרעבי אמר כי “כל הזמן אנחנו נתקלים באנשים שמתקשים למשוך את הכספים שצברו. לפעמים המעסיקים נעלמו ולא קיימים בשטח. התיקון ימנע מצב שבו מאות אלפי חסכונות ומיליארדים של שקלים ירדו לטמיון”. יו”ר הוועדה ח”כ משה גפני סיכם: “במתווה הזה הכספים מגיעים לעובד ויש לזה לוח זמנים מסודר וכללים ברורים. הצלחנו למנוע מיסוי נוסף על כספי העובד. לא ראינו מקום לעשות שינוי ביחסי עובד ומעביד”.



שר האוצר משה כחלון מסר בתגובה כי "מדובר במהלך נוסף שיסייע לעובדים ויחסוך מהם ביורוקרטיה מיותרת בעת משיכת הכסף".