ב-1945 יצא חיל האוויר הבריטי למתקפה נוספת נגד האויב הגרמני בעיירה ההולנדית טרבורג במזרח הולנד, סמוך לגבול עם גרמניה. אחת הפצצות נפלה על בית הכנסת של העיירה והחריבה אותו עד היסוד. כעת 73 שנים אחרי ייחנך היום (חמישי) ביישוב מבוא חורון בית הכנסת המשוחזר על סמך המבנה המקורי בנוכחות צאצאיהם של תושבי העיירה.



"בבית הכנסת התפללו הסבא רבא שלי, הסבא שלי ואבא שלי", מספר פרנק לוי מפתח תקווה, "במקומו נבנה מבנה אחר בשנות החמישים. אחרי המלחמה כבר לא היו יותר תפילות במקום בגלל שרוב הגברים הלכו להשמדה. גם את הסבא שלי לקחו ב-41' למאוטהאוזן. סבתא שלי עם אבא שלי ואחות שלו הסתתרו אצל איכרים באזור".



היום, כאמור, צפוי בית הכנסת לזכות לתחייה מחודשת. "ברוך השם בית הכנסת נבנה לפי הסקציה של בית הכנסת המקורי כפי שהייתה קיימת במשרד אדריכלות בטרבורג", מספר לוי, "את שלושת ספרי התורה מבית הכנסת בטרבורג שהוחבאו במהלך השואה הבאתי בשנות השמונים לחוג הנוער הדתי בתל אביב. הם היו אצל יהודי בשם לוינשטין. הוא אמר לי 'פרנק תשמע יש לי עדיין את ספרי התורה. אולי אתה רוצה לקחת אותם לארץ?', היה אז אירוע גדול ולפני כמה חודשים הבאנו אותם למבוא חורון".



בית הכנסת במבוא חורון. צלם: פסח פופ



פסח פופ, המתגורר במבוא חורון, היה האיש מאחורי הרעיון להקים את בית הכנסת במקום. "התחלתי לחפש אחרי השורשים של המשפחה שלי והתברר שסבא רבא שלי נולד בגבול עם גרמניה. התחלתי להתעניין בקהילה ומה קרה שם ומצאתי תמונות של בית הכנסת. בן דוד שלי מצא את הסקציות שהוגשו בשביל לבנות את בית הכנסת ב-1900.



"היום בתי הכנסת בהולנד הם בתי קפה או מוזיאונים וחשבת לעצמי שאם אפשר לבנות בית כנסת כזה בארץ זה יהיה רעיון טוב. אבל ירדתי מהר מהרעיון בגלל שהיה מדובר בבית כנסת קטן לחמישים איש ואף אחד לא יהיה מעוניין בארץ בבית כנסת כזה קטן".





פופ ממשיך ומספר כי ביישוב ישנו מעון לנפגעי נפש בשם "חסדי אנוש". "היה להם קרוואן לתפילה ולפעמים באתי להתפלל איתם שם. באיזשהו שלב הם ביקשו תרומה לבנות בית כנסת ואז עלה לי הרעיון שכבר שכחתי ממנו. הצעתי להם וככה יצאנו לדרך לפני כעשר שנים. התחלנו קודם כל לבנות את המסגרת של בית הכנסת. באיזשהו שלב אמרו לי שיש רב מהולנד שיש לו ארון קודש מאוד עתיק מקהילה שהייתה ברומניה. הוא הגיע לארץ ומאוד התרשם מאיך שמטפלים באנשים והחליט שהוא רוצה את הארון פה".



"אני מאוד מתרגש לקראת חניכת בית הכנסת", אומר לוי, "בין הדוברים בטקס יהיה הרב שלמה יצחק לוי, הבן שלי ודור חמישי ליוצאי טרבורוג. זה דור ההמשך. ההמשך של משפחת לוי בארץ ישראל. כמו שאני עליתי ארצה, ככה ספרי התורה עלו ארצה, ועכשיו גם בית הכנסת עלה ארצה".