אל מול המשך טרור העפיפונים והנזק המצטבר, תודעתית וכלכלית, התקיימו לאחרונה דיונים בנושא במערכת הביטחון, גם מול הדרג המדיני. למרות הצהרות פומביות של שרים בקבינט כי צריך לפגוע מהאוויר במי שמשגר את העפיפונים, אין הנחיה מצד הדרג המדיני לשנות את מדיניות התגובה באש כלפי מי שמשגר עפיפון.



בדרך כלל שיגור העפיפונים נעשה בקבוצות מלב שטח מיושב, כאשר במקרים רבים מדובר במשגרים צעירים מאוד. ההבנה במערכת הביטחון היא שתקיפות מהאוויר של משגרי עפיפונים יובילו להסלמה מיידית, ובשלב הזה ישראל אינה מעוניינת בפעולה כזו. מבחינה זו יש פער גדול בין מה שנאמר בחדרי הדיונים אל מול הצהרות השרים בתקשורת.



בימים האחרונים, בניסיון למנוע הסלמה נוספת, בישראל נמנעו מלתקוף מטרות חמאס בתגובה לטרור העפיפונים. מנגד גם לא בוצע ירי רקטות, וגם בהיקף התקריות החריגות לאורך הגבול הייתה ירידה. במערכת הביטחון צופים כי בימים הקרובים יוגברו המאמצים לשגר עפיפונים ובלוני הליום בוערים, בהכוונה של ארגוני הטרור השונים ברצועה.



טרור העפיפונים. צילום: AFP



בצה"ל ישנה כוננות גבוהה מאוד לקראת אירועי הגדר מחר, עם סיום הרמדאן, הצפויים להיות גדולים בהיקפם ואלימים מאוד. במסגרת ההיערכות, צה"ל יכפיל את כמות הכוחות שפועלים בדרך כלל ברצועה. בצה"ל מזהים כי חמאס פועל בשטח על מנת להביא עשרות אלפי אנשים לגדר ביום שישי, בסדר גודל כפי שהיה באירועי הנכבה, אז נהרגו 60 פלסטינים, רובם פעילי חמאס. ההערכה הסבירה היא שאם תחזיות אלו אכן יתממשו, מספר הנפגעים בצד הפלסטיני יהיה שוב גדול, נוכח הכוונות לנסות לבצע פיגועים ולחדור לשטח ישראל.



בצבא מעריכים ששיא האירועים ליד הגדר יהיה מחר בשעות 14:00־18:00. בצה"ל נערכים גם לתרחיש שבעקבות אירועי הגדר יתחדש ירי רקטות לעבר ישראל, אשר יוביל לסבב לחימה נוסף ברצועה. הגם שבשלב הזה מתבצעים ניסיונות להעביר מסרים לחמאס דרך המצרים שירגיע את השטח, בשלב זה בישראל מזהים מגמה הפוכה. האתגר המבצעי הצפוי לצה"ל מחר יהיה גם הראשון לאלוף פיקוד הדרום החדש, אלוף הרצי לוי, שהחליף בטקס בפיקוד את המפקד היוצא אלוף אייל זמיר.