אני טבעונית יותר משבע שנים, בריאה בדרך כלל ולוקחת ויטמינים כדי להשלים את החוסרים. התזונה שלי לא מסודרת בכלל, ולאחרונה התחלתי לסבול מכאבי בטן. האם יש לזה קשר להרגלי האכילה שלי? 
 
“מערכת העיכול שלנו צריכה לנוח בין ארוחה לארוחה. על כן, אכילה לא מסודרת יכולה להשפיע לרעה על מערכת העיכול. חשוב מאוד שתשמרי על שעות קבועות ככל שאפשר. בנוסף, הייתי ממליצה לך לגשת לקופת החולים ולבקש לערוך בדיקת דם - יכול להיות שיש לך רגישות לגלוטן או ללקטוז. במידת הצורך תוכלי להוריד מהתפריט את המאכלים שאת רגישה אליהם ולהרגיש טוב יותר. דבר נוסף שיכול לעזור הוא להעשיר את התפריט שלך בירקות, באגוזים ובפירות יבשים. בארוחת הבוקר אכלי מנת פרי, בצהריים כוס אורז וחצי חבילת טופו בתוספת סלט ירקות גדול, בארוחת הביניים אכלי תמר עם מעט אגוזים, ולארוחת הערב סלט גדול עם קצת טחינה ומעט פריכיות. כך תוכלי גם להרגיש טוב יותר וגם לרדת במשקל”. 
 
עד לפני שנה הייתי מעט מלאה, היו לי פנים עגלגלות, ודי אהבתי את זה. החלטתי לוותר על מזון לא בריא, גלוטן ושתייה ממותקת, וכתוצאה מזה ירדתי במשקל באופן משמעותי. אני לא אוהבת את איך שאני נראית, מרגישה כמו שלד. איך אפשר לעלות במשקל ועדיין לאכול בריא? 
“כדי להעשיר את התפריט התזונתי שלך ביותר קלוריות הייתי ממליצה להוסיף עוד אגוזים, שקדים וטחינה. מעבר לזה, כדי לעלות במשקל כדאי שתאכלי יותר משלוש ארוחות ביום. תשלבי בין הארוחות גם פירות יבשים, פריכיות ללא גלוטן עם טחינה גולמית וממרחי שקדים למיניהם. אני מאמינה שהשינוי המינורי הזה יוביל לעלייה במשקל בתוך כשלושה שבועות”. 
 
האם ירקות טריים קשים יותר לעיכול מירקות מבושלים? 

“ירקות טריים הרבה יותר קשים לעיכול כי לוקח לקיבה הרבה יותר זמן ללוש אותם, הם נשארים הרבה זמן בקיבה ויוצרים נפיחות בבטן. ירקות מבושלים אינם יוצרים את אותה הנפיחות, במיוחד דלעת, קישואים וגזר. ירקות מצליבים מסוג כרובית, כרוב, וברוקולי דווקא כן יכולים להשפיע על הנפיחות בבטן כמו ירקות טריים”. 

האם גלידות טבעוניות דיאטטיות יותר מגלידות רגילות? 

“מבירור שערכתי התגלה כי גלידה טבעונית עשויה מחלב סויה, ואף דיאטטית יותר ומומלצת לאכילה במהלך דיאטה לעומת שאר הגלידות הרגילות שעשויות משמנת”. 
 
בתי בת ה־10 לא אוהבת לאכול ירקות, ואני מנסה להעשיר את התפריט שלה בכמה שיותר ירקות מבושלים, אבל ללא הצלחה. מה דעתך? 

“כדי לגרום לבת שלך לגלות יותר עניין באכילת ירקות כדאי שתשקיעי בתיבול ובנראות שלהם. את יכולה לשדרג את הטעם ולהוסיף רטבים מעניינים כמו רוטב צ’ילי מתוק. מעבר לאלה המבושלים, כדאי שתשלבי בתזונה היומית שלה ירקות טריים כדי להעניק לה את כל הוויטמינים והמינרלים הדרושים להתפתחותה. דבר נוסף שאת יכולה לנסות הוא להוסיף ירקות אפויים. המרקם שלהם מעט שונה, ויכול מאוד להיות שהיא תתחבר יותר לטעם שלהם”. 
 
לאחרונה התחלתי בדיאטת 17 הימים. אני מסתדרת איתה ומצליחה להחזיק מעמד, אבל תוהה מה אפשר להוסיף לקפה במקום סוכר? 

“דיאטות איכותיות ובריאות הן כאלה המעניקות לנו הרגלי תזונה טובים לאורך זמן ויגרמו לירידה תקינה במשקל. אני באופן אישי מתנגדת מאוד לכל הדיאטות המקוצרות הקיימות היום בשוק, גם לדיאטת 17 הימים. אם את מעוניינת להוסיף סוכר לקפה, את יכולה לבחון כמה אפשרויות: אם בתפריט מותר לך לאכול פרי אחד ביום, תוכלי להמיר אותו בתוספת סוכר לקפה. לצורך העניין בתפוח אחד יש כארבע כפיות סוכר, ולכן אם תוותרי על התפוח, תוכלי להוסיף כפית סוכר לקפה בבוקר, ואחת לקפה בערב ובו בזמן לצרוך פחות סוכר ממה שתכננת. אם את רוצה להמשיך ליהנות מהערך המוסף של הפירות בתפריט שלך, תוכלי להוסיף לקפה סוכרלוז. זהו ממתיק מלאכותי עשוי סוכר, ועד היום לא נמצאו תופעות שליליות שמשפיעות על הבריאות לתחליף סוכר זה”.
ערכה ב-103FM: עדן בן ארי