שמוליק וולברג, חיית ברים שראתה כבר הכל, סופר את הימים עד שיגיע אלינו החורף ובינתיים משגר לכם מתכון שיעשה לכם חם בלב וגם בין הסדינים...

"רוצה קצת קוניאק בקפה?", שואל גוטה את אלי בסרט מציצים. "תן לי קצת קפה בקוניאק", עונה האחרון. ומה עושה פה הציטוט? כי שנים אני נשאל לגבי קוקטיילים חמים לטובת החורף כאן, כאילו שבאמת יש כאן חורף שלטובתו כדאי לרקוח כאלה.

"תן לי קצת קפה בקוניאק" (צילומים: שמוליק וולברג, יח"צ)
"תן לי קצת קפה בקוניאק" (צילומים: שמוליק וולברג, יח"צ)
"תן לי קצת קפה בקוניאק" (צילומים: שמוליק וולברג, יח"צ) בדרך-כלל אני מתחיל לגרד פדחת ולעקם את האף כמו שאר הקולגות ששאלתי לדעתם. אחד אמר לי שבמקרה קיצון הוא מוכן לחמם קצת ברנדי או קוניאק. אני זוכר את הביקור הראשון שלי בספרד, הרבה לפני שהפכתי לחיית ברים. בבוקר הראשון בבית-הקפה במדריד ראיתי את הבריסטה מניח ללקוח כבן 50, שנראה כמו פקיד מרוט בדרג בינוני, כוסית ברנדי ספרדי לצד הקורטאדו. אחרי עוד שני סיבובים כאלה שבתומם שילם הפקיד, הוא נטל את תיקו המרופט ויצא לעוד יום עבודה במשרד. בהמשך הסתבר לי שזה מנהגו הקבוע מדי יום ביומו, ותמיד באותו בית הקפה. ההיסטוריה של עולם המשקאות לא הקפידה להעלות מתכונים מפוארים בתחום זה למען הדורות הבאים. לפחות לא כאלה שגם נכנסו לקלאסיקה. כן, נרשמו צירופים בין משקה קל לאלכוהולי - קפה עם ברנדי\קוניאק כבר אמרנו. אבל יש כמובן עוד רבים וטובים: סמבוקה ואספרסו כדז'סטיף נחמד, אייריש קופי - קפה עם וויסקי אירי. ויש גם ליקרים כמו פרנג'ליקו הנשכח - אייריש קרים או קלואה ילכו טוב עם קפה. לא מזמן "אילץ" אותי טל חוטינר להכין לו טודי על-בסיס ויסקי, מים חמים, לימון סוכר חום ומעט ציפורן. תוך כדי כך גיליתי את ה"טודי בחמאה" שזה אותו הדבר רק על-בסיס רום בלי לימון אבל עם קובית חמאה. וכן, מצאתי "בול שוט" - חלקים שווים של וודקה ומרק עוף צח (מודה שלא ניסיתי). וכמו שעושים עם קפה אפשר גם עם תה, רק ששם יש חופש ליותר תבלינים (וניל, קינמון, ציפורן וכדו'). המחשבה על תה, אלכוהול ותבלינים מביאה אותי למחלקה של מתכוני אלכוהול חמים שבהחלט אפשריים גם להכנה ביתית בקלות די רבה. מדובר בסיידר חם , פונץ' או סנגרייה. היופי במשקאות הללו הוא שהם וורסטיליים לגמרי ומאפשרים להשתמש בדמיון בלי לחשוש.
ריוחה - רוחב
ריוחה - רוחב
סנגרייה ("מדמם", בספרדית) הוא משקה המבוסס על יין אדום ומיץ תפוזים שאליו מוסיפים קוביות תפוז ולימון על קליפתם. מכאן אפשר להפליג בדמיון ולצרף פירות נוספים, לחזק בברנדי או לתבל בטריפל-סק. להלן מתכון קצת אחר:   פרודוקטים:תפוז שלם על קליפתו תפוח ירוק אגס 1 ליטר ורמוט אדום חצי ליטר יין אדום יבש (ריוחה, למשל) 20 טיפות אנגוסטורה אורנג' ביטר-למוןאביזרים:סיר בינוני מטמפרר כוס לואו בול או כוס יין גדולהככה מכינים:קוצצים את התפוז, התפוח ירוק והאגס לקוביות קטנות ומערבבים. בסיר בינוני מחממים ליטר של ורמוט אדום מעורב בחצי ליטר יין אדום יבש ומוסיפים 20 טיפות אנגוסטורה אורנג' ומחממים עד לטמפרטורה של כ-60 מעלות (לא להרתיח!). אפשר להיעזר בפלטה חמה, אבל עדיף להשתמש במטמפרר. מכניסים לכוס לואו בול או כוס יין גדולה שתי כפות מתערובת הפירות, מוזגים מהסנגרייה החמה עד כשני ס"מ מתום הכוס ומוסיפים ביטר-למון עד לסוף הכוס. שותים חם.