קשה להפריז בחשיבותו של הקצרין האדום, יין שבקלות אפשר להקדיש לו פרק מכובד בדברי הימים של תעשיית היין המקומית...

ירדן קצרין 2012 - אווירה
ירדן קצרין 2012 - אווירה
הקצרין הראשון הופק בבציר 1990, פעם ראשונה שהפיקו בארץ - ואז אפילו עוד לא ידעו שככה קוראים לזה - יין 'סופר פרימיום'. פעם ראשונה שהחליטו שיש יין שהוא 'יותר' מהירדן קברנה 'הרגיל' (בימים ההם מלך הביצה...), ומגיע לו את הכבוד והתווית. יין שלא מיוצר בכל שנה, אלא רק בשנות בציר בהן איכויות הענבים הן יוצאות דופן. מאז זרמו הרבה 'סופר פרימיום' בנהר (נהר? בקושי שלולית..) היין המקומי, אבל קצרין נותר קצרין ושומר על מקומו בכבוד, בפסגת היינות הישראליים המבוקשים. בוודאי התווית האייקונית ביותר.

26 בצירים מאז בציר הביכורים, וכעת מושק הבציר העשירי של הקצרין. עשרה בצירים (1990, 1993, 1996, 2000, 2003, 2004, 2007, 2008, 2011, 2012, למי שמתעקש...) שכולם נמכרו צ'יק צ'ק. הקצרין הוא סלע איתן, עם סגנון מובהק וקהל מעריצים אדוק ואיכויות אבסולוטיות שקשה להתווכח עליהן, גם אם הסגנון הבומבסטי נחשב מיושן ולא מייצג את הבון-טון של הרגע. מכל מקום, קצרין כבודו במקומו מונח, ואני לא מכיר מישהו בתעשייה המקומית שלא מתרגש אפילו טיפ טיפה עם כל פקק קצרין שהוא חולץ.

ירדן קצרין 2012 הופק מ-83% קברנה סוביניון - שתמיד היווה את הלב של הקצרין, 10% מרלו ולראשונה - גם פטי ורדו ומלבק. יין עשיר ומאסיבי, עם נוכחות בולטת של שנתיים יישון בחביות ופרי בשל, כמיטב המסורת ה'קצרינית'. כרגע הוא עוד קשוח מאוד לשתייה, אבל ההיסטוריה כבר הוכיחה כי זהו יין למרחקים ארוכים ובעל יכולות התיישנות מרשימות, כך שהייתי ממליץ לשכוח אותו בקלות לעשור במקרר (עשור וחצי ליתר דיוק, שכן זה ממש לא יין לקיץ הישראלי, למרות שמשום מה בחרו להשיק אותו באמצע יולי...). יש כאן הרבה ומהכל - הרבה פרי, הרבה עץ, הרבה אלכוהול, הרבה תיבול, אך הכל ארוז היטב, מלוטש ומהודק. יין שנועד לחובבי הז'אנר, שיידעו ליהנות מכל השפע הזה, ויכולים לשלם על כל הפרסטיז' הזה.

רמת-הגולן, ירדן קצרין 2012. מחיר: 450 ‏‏‏₪