סנהדרינק, בשיתוף מומחי הקפה של 'נספרסו', גאים להגיש לכם את מילון הקפה השלם: כל מה שרציתם לדעת על המשקה הנלגם ביותר מסביב לעולם, והפעם: ארצות הקפה...

הוא פותח לנו את הבוקר ולפעמים מאריך לנו את הלילה, משמש הפוגה באמצע היום או מעורר לקראת פגישה חשובה, משמש כאמצעי תקשורת: "אנחנו מוכרחים לקבוע לקפה", או כשם-קוד: "שנעלה אלי לקפה...?". אבל מה אנחנו באמת יודעים על הקפה שאנו שותים, איש על פי טעמו? בדיוק בשביל זה אנחנו כאן...

ארצות הקפה - כן, ארץ הסמבה, הקרנבל והכדורגל היא גם המדינה המרכזית ביותר בעולם כשמדובר בקפה... (צילומים: יח"צ)
ארצות הקפה - כן, ארץ הסמבה, הקרנבל והכדורגל היא גם המדינה המרכזית ביותר בעולם כשמדובר בקפה... (צילומים: יח"צ)
כן, ארץ הסמבה, הקרנבל והכדורגל היא גם המדינה המרכזית ביותר בעולם כשמדובר בקפה... (צילומים: יח"צ)

גם אנחנו, אנשים שמזמינים בירה עוד לפני שיקראו את התפריט, מודים בכך שצורת ההתקשרות הבסיסית בין שני אנשים מעל כוס משקה היא באמצעות הקפה. הפרסומת ההיא של 'נוקיה' היתה יכולה להתאים גם למשקה הזה שמחבר בין אנשים מסביב לעולם כבר במשך מאות שנים. הקפה הוא חלק כה חשוב משגרת יומנו – מהאנשים שאי-אפשר להחליף איתם מילה בבוקר לפני שילגמו כוס קפה ראשונה – ועד לאלה שיחזיקו ספל אספרסו ליד כוס הוויסקי בבר... עד שקשה להאמין שמדובר גילוי חדש יחסית בדברי ימי האדם.

לכן החלטנו כאן בסנהדרינק להקדיש טור קבוע לבירור מושגי-יסוד בעולם הקפה ומאחר שההתמחות שלנו מבוססת יותר על שנות בציר של יין, סגנון בישול של בירה, או סוגי חביות שבהם מיושנים וויסקי וקוניאק, החלטנו לפנות למומחי-הקפה של 'נספרסו' כדי לקבל מהם הסבר מקצועי על המשקה הכי פופולארי בעולם.

פולי קפה
פולי קפה

ובכן, מרבית הקפה גדל ברחבי העולם באזורים גיאוגרפים שונים שידועים בשם הכולל: "חגורת הקפה". חגורת הקפה מונה למעלה מ-50 מדינות שונות, אבל בין שלוש הראשונות, יש גם הפתעה אחת: המקום הראשון דווקא אינו מפתיע: ברזיל, למקרה שתהיתם, היא יצרנית הקפה הגדולה בעולם. כן, ארץ הסמבה, הקרנבל והכדורגל היא גם המדינה המרכזית ביותר בעולם כשמדובר בגידול קפה.

ואם כבר בכדורגל עסקינן, הרי שבמטרה לשמור על המתח נדלג היישר אל המקום השלישי שאותו תופסת קולומביה - שם שדווקא עושה אסוציאציות של קפה. אבל ההפתעה מחכה לנו במקום השני: לפני שקיבלנו את התוצאות מ'נספרסו' ערכנו סקר קצר בין חברינו בסנהדרינק, אנשים שלרוב מבינים דבר או שניים באוכל ובמשקאות. רוב התשובות שקיבלנו הימרו דווקא על אתיופיה כמדינה שתתפוס את המקום השני בין יצרניות הקפה הגדולות בעולם, אבל ההפתעה הגיעה היישר מהמזרח-הרחוק: דווקא וייטנאם הקטנה התבררה כיצרנית קפה גדולה, שנייה רק לברזיל ומקדימה את קולומביה.

למי קראת ירוק?

זני הקפה המוכרים (שלהם נקדיש כמובן ערכים נפרדים בהמשך) הם רובוסטה וערביקה: בין למעלה מ-50 המדינות המרכיבות את "חגורת הקפה" יש כאלה שמתמחות בגידול 'רובוסטה' ויש כאלה שמתמחות בגידול 'ערביקה' - ויש גם כאלה שמגדלות את שני הזנים. בכל מקרה, קפה ירוק (כלומר, פולי הקפה טרם יעברו קלייה) הוא אחד התוצרים החקלאיים הנסחרים ביותר בעולם ובגידולו עוסקים לא פחות מ-25 מיליון חוואים מסביב לכדור הארץ.