העונה השביעית של משחקי הכס היתה רוויה בתפניות דרמטיות שהותירו טעם של עוד. HBO דאגה שאותו הטעם לא יבוא לידי ביטוי רק בבינג' צפייה חוזר מצד המעריצים שרוצים לרדת לדקויות העלילה, אלא גם בטעם של יין...

הקרנתה העונה השביעית של משחקי הכס הסתיימה לא מזמן, ולדברי יודעי ח"ן בלחץ הצופים המכורים וגוזרי הקופונים למיניהם כבר עובדים בקדחתנות רבה על העונה הבאה. ואם בגוזרי קופונים ובחולבי המרצ'נדייז מהפרה המניבה הזו עסקינן, אז רק שתדעו שכבר בנובמבר 2016 השיקה HBO קו יינות הנושא את שם הסדרה, אותו מייצר יקב Vintage Wine Estates שנמצא בסנטה רוזה, קליפורניה.

סדרה יוקרתית כמו משחקי הכס זקוקה ליין יוקרתי, כמו הסדרה עצמה... (צילום:  Helen Sloan, באדיבות yes)
סדרה יוקרתית כמו משחקי הכס זקוקה ליין יוקרתי, כמו הסדרה עצמה... (צילום:  Helen Sloan, באדיבות yes)
סדרה יוקרתית כמו משחקי הכס זקוקה ליין יוקרתי, כמו הסדרה עצמה... (צילום:  Helen Sloan, באדיבות yes)

הבקבוקים שעוצבו ברוח הסדרה נראים כאילו נשלפו היישר מבית מרזח בתקופת ימי הביניים, עם תוויות מעוטרות בציורים מוזהבים של דרקונים, חרבות וקרבות. כל פקק מעוטר באריה של שושלת לניסטר, זאב המסמל את שושלת סטארק או בדרקון בעל שלושה ראשים המסמל את שושלת טארגריאן, שעושה חשק לשתות עם דאינריז. שלושת היינות הקליפורניים הנושאים את שם הסדרה הם: שרדונה מכרמים הנטועים בסמוך לחוף במרכז קליפורניה (19.99 דולרים), בלנד אדום משמונה זנים שונים של ענבים אשר גדלו באזור פאסו רובלס (19.99 דולרים), וקברנה סוביניון מהנאפה וואלי (49.99 דולרים).

משחקי הכס
משחקי הכס

לכאורה אפשר לחשוד במניעים הקפיטליסטיים של תאגידי הטלוויזיה העוצמתיים, באשר לכך שינסו לתרגם כל בדל של אהבה לסדרות שהן מפיקות ליצירת דולרים נוספים, וכי עבורם מדובר במרצ'נדייז לכל דבר. ובכן, זה נכון גם בהקשר של יינות משחקי הכס, אבל מסתבר ש-HBO, ממש כמו בסדרה עצמה, לא חסכו בהשקעה וגם לא באיכות. מבחינתה של HBO סדרה יוקרתית זקוקה ליין יוקרתי, כזה שמחירו יאפשר למשקה לצבור פופולאריות בעולם, ממש כמו הסדרה עצמה.

בדיוק לשם כך הם נעזרו ביינן הוותיק בוב קבראל, איש משופם ומגודל שיער שנראה כמו היפי מזדקן ואינו מסתיר את תשוקתו ליין ולמצוינות. "העשייה לא היתה רק קריירה בשבילי; זה התשוקה שלי, זה הזהות שלי, אלה החיים שלי", הוא מעיד על עצמו. "ש לי את הזכות לעבוד עם כמה אנשים גדולים כדי לעשות יין נהדר. כמה מהיינות האלה קיבלו ציון מושלם. למה הפכתי ליינן? גדלתי בחווה של 70 דונמים. משפחתי גידלה ענבי יין ושקדים, וכולם נכנסו לעזור לאבי, רוברט קבראל. לפעמים אתה לא בוחר את המקצוע ,אלא המקצוע בוחר בך", מציין קבראל בסיפוק.

מותג סדרתי

בוב קבראל הוא חלק מצוות ייננים האחראים על ייצורו של יין המותג. יחד אתו עובדת הייננית לזלי לארסון, שמאחוריה ארבעה עשורים של הכנת יין, ותחת ידיה ובחתימתה יצאו 100 מותגי יין שהופצו ברחבי העולם. "כנראה שעשיתי עוד מאות כאלה שמעולם לא הגיעו למדף", אמרה לזלי לארסון בראיון שנתנה לתקשורת האמריקאית לקראת יציאת שלושת היינות שמסמלים את העונה השביעית של משחקי הכס. "HBO רצו להוסיף מותג של יין לסדרה, כי המשקה הזה תמיד שיחק תפקיד מרכזי בסדרה משחקי הכס", סיפרה לארסון על החיבור עם רשת הטלוויזיה האמריקנית הגדולה, "אני לא צפיתי בסדרה לפני כן ולמדתי את הסדרה כדי ליישר קו עם הרוח שלה ועם הדמויות המרכיבות אותה".

אז איך מתאימים תחושה, ניחוח וטעם לדמויות כה ורסטיליות בסדרת טלוויזיה, באופן שישקף את הרצון לחלוץ את הפקק מ"משחקי הכס" ולא להרגיש שמדובר בעוד יין קליפורני טוב? במשך כמה חודשים הרכיב צוות הייננים את המשקה מאזורי גידול מסוימים, בחרו ענבים מזנים שונים וניסו לשלב ביניהם כדי שהטעם יכבד את שם המותג. "זה קצת כמו ללדת", סיפרה לארסון, "אי-אפשר לבקבק יין מהר מדי".

עליית משמר

מגזין היין העולמי Decanter הרכיב צוות טועמים כדי שיעריכו עד כמה טוב יין משחקי הכס, והבלנד האדום קיבל מהם ציון 88. גם בדברי הביקורת שלהם לא מחסכו המבקרים מעצמם מאמץ והשתמשו בטרמינולוגיה של הסדרה: "יש בו ניחוחות וניל חריף, טעמים של פירות אדומים ותבלינים מתוקים", נכתב עליו. היין הזה חזק וקשוח כמו אנשי משמר הלילה עם 14.7% אלכוהול וכדאי מאוד לחלוק אותו עם חברים ואוכל טוב כדי שלא תרגישו בבוקר שמישהו הפיל אתכם מהחומה הגדולה".

אתר הקניות והלייף סטייל POPSUGAR ארגן גם הוא צוות טועמים, והעניק ארבעה כוכבים מתוך חמישה לקברנה סוביניון ולשרדונה. "הקברנה היבש היה המועדף עלינו", נכתב עליו, "עם ארומה של דובדבנים, וניל וקקאו ועם תחושה חלקה בגרון הכרזנו - 'אנחנו אוהבים את זה'". השרדונה קיבל אף הוא מחמאות מטועמי היין, והוא מאופיין בניחוחות של פריחה והדרים, וטעמים של דבש ותבלינים. השרדונה הזה מורכב מ-90% שרדונה ו-10% ריזלינג שנותנים לו טעם קל יותר מהשרדונה הממוצע, וצבע זהוב בהיר. יין מושלם לימים חמים מכיוון שאינו מתוק מדי או כבד מדי.

כשהחורף מתקרב

ומה חשבו על היינות מעריצי משחקי הכס, אלה שאמורים להרגיש את הסדרה בכל לגימה? אתר http://watchersonthewall.com של מעריצי הסדרה החמיא ליינות והגדיר אותם כראויים למלכים ולמלכות. הבלנד והשרדונה קיבלו ביקורות חיוביות מאוד, והקברנה סוביניון הוגדר כיין מענג שכדאי לשתות כשהחורף מתקרב, קריצה מתבקשת למטבע הלשון שמעריצי הסדרה אוהבים לגלגל בפה. "פסק הדין: יינות משחקי הכס מעניינים ומסקרנים כמו סדרת הדרמה שעל שמה הם נקראים, ויש פחות סיכוי שישברו לכם את הלב", נכתב בסיכום הביקורת, "כשמשחקים עם יין כזה בהחלט אפשר לנצח". ואם זה מה שחושבים המעריצים, כנראה שכדאי להצטייד בבקבוק או שניים וללכת למעלה המלך, או לפחות לשתות אותו עם חברים או משפחה במרפסת.