לאחרונה דיברנו כאן על סגנונות בירות חיטה, גם חיטה בלגית וגם חיטה גרמנית. עכשיו, אחרי שדיברנו וחפרנו, עברנו מדיבורים למעשים וישבנו לטעום אותן במקום שיודע לעשות כבוד לבשר...

לצורך חקירת נושא סגנונות בירות חיטה ובדיקתו לעומק הבקבוק, התכנסנו, חברי מועצת סנהדרינק, במסעדת B-12 שברחוב קרליבך בתל-אביב. ליתר דיוק, במעין מזנון המציע בשר איכותי, כמו מזנוני הדרכים של שנות החמישים והשישים בדרום מזרח ארצות-הברית, כולל העיצוב והמוזיקה. B-12 היא רשת בהתהוות עם סניפים גם בביתן אהרון ובפולג.

בירות חיטה מתאימות לבשרים צלויים, ומתמודדות היטב עם השומניות של הבשר... (צילומים: יח"צ, ארז חרודי)
בירות חיטה מתאימות לבשרים צלויים, ומתמודדות היטב עם השומניות של הבשר... (צילומים: יח"צ, ארז חרודי)
בירות חיטה מתאימות לבשרים צלויים, ומתמודדות היטב עם השומניות של הבשר...(צילומים: יח"צ, ארז חרודי)

הכל התחיל בביקור של דובי, שהיה הבעלים של 'אלבמה' - מסעדת המעושנים המדוברת מנתניה, בארצות-הברית, שם פגש לראשונה את התנור המיוחד המשמש כיום כבסיס למטבח של B-12. מדובר בתנור מגירות ברזל מחומם חשמלית, כאשר המיוחד בתנור זה הוא שהחום מתפזר באופן שווה במגירות הברזל וכך נצלה הבשר ללא אש גלויה ופיח.

מסעדת בי12
מסעדת בי12

הבשר עצמו הוא בשר ישראלי טרי שיחד עם הצלייה המיוחדת יוצר מנות עם טעם עשיר ונקי של הבשר. כראוי למקום שעושה כבוד לקרניבורים, ליד הבשר אפשר למצוא רק סלט ירקות ותפוח-אדמה אפוי. אבל בינינו, אם אתם מחובבי הז'אנר, אתם יודעים שאם היה לכם מקום לאיזה ירק או פחמימה הייתם תוקעים עוד חתיכת בשר.

ישראל בוחרת חיטה

מסעדת בי12
מסעדת בי12
את טעימות הבירה ליווינו במספר מנות בשר עסיסיות: רייט שומני על ברוסקטה, אונטר-ריב קצת פחות שומני בלחמנייה, כבדי ושקדי עגל, כנפי עוף, ספייר-ריבס ורצועות אסאדו דקיקות הפרוסות עם העצם. אבל אי-אפשר בלי מילה על ההתאמה של הבירה לבשר. בירות חיטה, כעקרון, מתאימות לבשרים צלויים, אך לא כולן, בייחוד אלה המתוקות יותר שקצת קשה להן עם השומניות של הבשר, הן יתאימו לבשרים רזים יותר.

אני מכיר לא מעט יבואנים ויצרנים של בירות חיטה וגם יודע מה קיים בשוק, אבל עדיין לראות את כל השפע הזה על שולחן אחד היה מפתיע וגרם לי לתהות האם אנחנו בעצם מעצמת בירות חיטה? והאם זהו הסגנון האהוב ביותר על הקהל הישראלי? מנעד הטעמים בתוך קטגוריית בירות החיטה היה רחב מאוד, כאשר חלק מהבירות היו עם טעמים קלאסיים וחלקן עם טוויסט לכאן או לכאן. בכל מקרה, אין עוררין על היות בירת החיטה מתאימה מאוד לקיץ הישראלי. אז בואו נראה מה טעמנו:

שטיגל חיטה
שטיגל חיטה

סגנון: חיטה גרמנית מבשלה / יבואן: שטיגל / פרוטרי ארץ ייצור: אוסטריה אלכוהול: 5.1% עוד קצת: טעמי בננה וטופי חזקים עם מעט ציפורן. חמצמצות מרעננת. בירת חיטה אגרסיבית.

שטיגל חיטה ספורט
שטיגל חיטה ספורט

סגנון: חיטה ללא אלכוהול מבשלה / יבואן: שטיגל / פרוטרי ארץ ייצור: אוסטריה אלכוהול: 0% עוד קצת: טעם של תירוש בירה מתוק. אין את טעמי התסיסה האופייניים לבירת חיטה.

הוגרדן
הוגרדן

סגנון: חיטה בלגית מבשלה / יבואן: הוגארדן / CARLSBERG IBBL ארץ ייצור: בלגיה אלכוהול: 4.9% עוד קצת: קלילה מאוד ומתובלת.

פאולנר
פאולנר

סגנון: חיטה גרמנית מבשלה / יבואן: פאולנר / טמפו ארץ ייצור: גרמניה אלכוהול: 5.5% עוד קצת: טעמי בננה וציפורן. חמצמצות מרעננת, מאוד מאוזנת. בירת חיטה גרמנית קלאסית.

יגלה אוגוסטוס 8
יגלה אוגוסטוס 8

סגנון: וייצן בוק (בירת חיטה חזקה) מבשלה / יבואן: ריגלה / פרוטרי ארץ ייצור: גרמניה אלכוהול: 8% עוד קצת: מאוד מתוקה ואלכוהולית, טעמי בננה חזקים בלי ציפורן. בירת קינוח.

טוכר דונקל
טוכר דונקל

סגנון: חיטה כהה מבשלה / יבואן: טוכר / רדקס ארץ ייצור: גרמניה אלכוהול: 5.2% עוד קצת: טעמי בננה, קרמל ושוקולד. חמיצות עדינה ברקע.

טוכר חיטה
טוכר חיטה

סגנון: חיטה גרמנית מבשלה / יבואן: טוכר / רדקס ארץ ייצור: גרמניה אלכוהול: 5.2% עוד קצת: טעמי בננה. גיזוז גבוה. בירה נעימה ומרעננת.

אדלווייס
אדלווייס

סגנון: חיטה גרמנית מבשלה / יבואן: קלטנהאוזן – Brau Union / רדקס ארץ ייצור: אוסטריה אלכוהול: 5.3% עוד קצת: טעמי בננה, יבשה מאוד, חמיצות עדינה ברקע.

היטאצ'ינו נסט וויצן
היטאצ'ינו נסט וויצן

סגנון: חיטה גרמנית מבשלה / יבואן: היטאצ'ינו / פרוטרי ארץ ייצור: יפן אלכוהול: 5.5% עוד קצת: מעט ארומות של בננה, גוף קל מאוד, מייבשת את הפה בסיומת.

היטאצ'ינו נסט
היטאצ'ינו נסט

סגנון: חיטה בלגית מבשלה / יבואן: היטאצ'ינו / פרוטרי ארץ ייצור: יפן אלכוהול: 5.5% עוד קצת: פירותית ומתובלת, גוף קל. מייבשת את הפה בסיומת.

סן ברנרדוס ויט
סן ברנרדוס ויט

סגנון: חיטה בלגית מבשלה / יבואן: סיינט ברנרדוס / הכרם ארץ ייצור: בלגיה אלכוהול: 5.5% עוד קצת: מאוד הדרית ומתובלת. גוף קל מאוד.

בלנש דה בריסל
בלנש דה בריסל

סגנון: חיטה בלגית מבשלה / יבואן: לה פאברה / רדקס ארץ ייצור: בלגיה אלכוהול: 4.5% עוד קצת: ארומות וניל ובננה, קלה מאוד, גיזוז נמוך, טעמים של סוכריה.

בנדיקטינר חיטה
בנדיקטינר חיטה

סגנון: חיטה גרמנית מבשלה / יבואן: מנזר אטל - ביטבורגר / א.ג.ת.ד ארץ ייצור: גרמניה אלכוהול: 5.4% עוד קצת: מעט יותר כהה מהרגיל, קרמלית ומאלטית עם טעמי ציפורן ובננה מעודנים.

בלו מון
בלו מון

סגנון: חיטה בלגית מבשלה / יבואן: בלו מון / הכרם ארץ ייצור: ארה"ב / קנדה אלכוהול: 5.4% עוד קצת: מאוד הדרית, נוהגים לשתות אותה עם פלח תפוז, קלילה ודבשית.

פרימטור וויצן ביר
פרימטור וויצן ביר

סגנון: חיטה גרמנית מבשלה / יבואן: פרימטור / הכרם ארץ ייצור: צ'כיה אלכוהול: 4.8% עוד קצת: טעם חזק מאוד של בננה וטופי, עכורה מאוד ומוגזת.

ווינשטפן
ווינשטפן

סגנון: חיטה גרמנית מבשלה / יבואן: ווינשטפן / IBBLS ארץ ייצור: גרמניה אלכוהול: 5.4% עוד קצת: טעמי בננה וציפורן, חמיצות מעודנת ומרעננת. חיטה קלאסית.

ווינשטפן ויטוס
ווינשטפן ויטוס

סגנון: וייצן בוק מבשלה / יבואן: ווינשטפן / IBBLS ארץ ייצור: גרמניה אלכוהול: 7.7% עוד קצת: בירת חיטה על סטרואידים, בננה, פירות יבשים והמון גוף.

ג'מס חיטה
ג'מס חיטה

סגנון: חיטה גרמנית מבשלה / יבואן: ג'מס ארץ ייצור: ישראל אלכוהול: 5% עוד קצת: ארומת ציפורן, גוף קל.

שפירא חיטה
שפירא חיטה

סגנון: חיטה גרמנית מבשלה / יבואן: שפירא ארץ ייצור: ישראל אלכוהול: 5.2% עוד קצת: בירת חיטה קלאסית עדינה.

מבשלת שריגים - בירת חיטה מחוצפת
מבשלת שריגים - בירת חיטה מחוצפת

סגנון: חופשי מבשלה / יבואן: שריגים - רונן ארץ ייצור: ישראל אלכוהול: 6.1% עוד קצת: צבע ענברי, בירת חיטה לא קלאסית, פירותית וקיצונית.

שריגים - בירת חיטה בווארית
שריגים - בירת חיטה בווארית

סגנון: חיטה גרמנית מבשלה / יבואן: שריגים – עמק האלה ארץ ייצור: ישראל אלכוהול: 5.1% עוד קצת: מעט כהה, טעמי בננה וציפורן מאוד עדינים.

אלכסנדר חיטה ישראלית
אלכסנדר חיטה ישראלית

סגנון: חופשי מבשלה / יבואן: אלכסנדר ארץ ייצור: ישראל אלכוהול: 5% עוד קצת: פירותיות עדינה וטעמים "בלגיים" עדינים מאוד.

הוגרדן-רוזה
הוגרדן-רוזה

סגנון: בירת פירות מבשלה / יבואן: הוגארדן / CARLSBERG IBBL ארץ ייצור: בלגיה אלכוהול: 3% עוד קצת: טעם של סוכריית פטל, צבע ורוד. מאוד קלה ועדינה.

B12. קרליבך 12, תל-אביב. 03-7327-888