ארוחות ראש-השנה העלו לכם את מפלס היין ואתם מתים כבר לגוון? קבלו את הבירולוג גדי דבירי בהמלצה חגיגית על 7 בירות שתוכלו לקחת אתכם בכיף לסוכה ולשבור שגרה...

חגי תשרי הם, כידוע, שעתו היפה של היין. איזה יין מביאים לשולחן החג, איזה יין נותן תמורה גבוהה עבור המחיר, אדום מול לבן, זול מול יקר ועוד. מכיוון שלקראת ראש השנה כל מקום פנוי במדיה הכתובה כבר היה תפוס עם אינספור המלצות על יין, החלטנו לשנות קצת השנה, ונדבר על סוכות, הרי מצווה היא להתארח בסוכה וכשמתארחים נהוג להביא... בקבוק יין? אז זהו שלא, הפעם נביא אתנו לסוכה בקבוק בירה. כן, בקבוק אחד, אל תדאגו, לא כזה של 330 מ"ל אלא משהו יותר מרשים, בירה בבקבוק 750 מ"ל.

בירות לקחת לסוכה - קחו בירה טובה לצד מנה מתאימה ושדרגו לכם את ההנאה  (צילומים: יח"צ, Donald Cook.freeimages.com)
בירות לקחת לסוכה - קחו בירה טובה לצד מנה מתאימה ושדרגו לכם את ההנאה  (צילומים: יח"צ, Donald Cook.freeimages.com)
קחו בירה טובה לצד מנה מתאימה ושדרגו לכם את ההנאה  (צילומים: יח"צ, Donald Cook.freeimages.com)

לפני שאתחיל להמליץ לכם על הבירה שכדאי לכם לקחת אתכם לסוכה, כמה מילים על השילוב בין בירה ואוכל. לגבי יין ואוכל, אני מניח שכולכם כבר שמעתם לא מעט דעות והמלצות בנושא, אבל לנסות ולהתאים בירה לאוכל? זה כבר משהו שיגרום ללא מעט אנשים להרים גבה. זו בסך הכל בירה, מה כבר יש להתאים אותה? אז יש ויש.

מגבירה את ההנאה

בירה עשויה מלתת, שאלו הם גרעיני דגן, שעורה לרוב, מונבטים ומיובשים או קלויים, כשות שהוא הצמח המעניק לבירה את המרירות וארומות מיוחדות, ושמרים שבמהלך התסיסה פולטים חומרי טעם וריח לתוך הבירה. הלתת מעניק לבירה טעמים מתוקים ומנעד גדול של טעמי קלייה, החל מדבשיות וקרמליות ועד שוקולד מריר וקפה. הכשות מעניק לבירה מרירות וארומות שונות, ביניהן: פרחים, מחטי אורן, פרי הדר, פירות טרופיים ואפילו מלון וענבים. השמרים, מצדם, תורמים לבירה טעמים של ציפורן, בננה ותפוח ירוק.

אם נוסיף לזה את הגיזוז שבבירה שיכול לעזור לנו בניקוי הפה משומנים בין ביס לביס, נקבל משקה מורכב מאוד שכשהוא נלגם לצד מנת אוכל הוא יכול להגביר את ההנאה מאכילת המנה על-ידי התאמה נכונה של הטעמים, או חס וחלילה - לפגום בהנאה אם משלבים שילוב לא מתאים בין טעמי הבירה השונים למנה. ועכשיו קבלו את שבע ההמלצות שלי:

לף בראון
לף בראון

'לף בראון' מומלצת למשפחה השמרנית, בלי יותר מדי הפתעות או טעמים משוגעים. בירה בלגית כהה, ותיקה ומוכרת בארץ. טעמים קרמליים ומעט מתובלים. להביא אותה זה ללכת על בטוח. ה'לף בראון' תתאים למגוון רחב של מנות, החל מצלי בקר, דרך ירקות קלויים ואפילו ליד הבראוניז בקינוח.

לופולוס אורגניקס
לופולוס אורגניקס

'לופולוס אורגניקוס' מומלצת למשפחה הירוקה. בירה אורגנית ממבשלה קטנה מהרי הארדנים שבבלגיה. אייל בהיר וחזק באלכוהול. לבירה טעמים פירותיים המגיעים מהשמרים הבלגיים ומרירות גבוהה. זוהי בירה עוצמתית שצריך לשים לב מה משדכים לצדה. היא תתאים מאוד לבשרים על האש או מהמעשנה, וככל שהבשר יהיה שמן יותר כך המרירות שבה תעזור לנקות את החך מהשומן ולהכין אותו לביס הבא.

'דאוס' הנחשבת לשמפניה של הבירה מומלצת למשפחות עם סטייל. זוהי בירה בחוזק של 11% אלכוהול המבושלת בבלגיה ועוברת לתהליך הבשלה בצרפת, כאשר תהליך ההבשלה והגיזוז שלה זהה לזה של בקבוקי השמפניה. הבקבוק נאטם בפקק זמני וממוקם על מתקן מיוחד בצורה אופקית. עם הזמן מסובבים את הבקבוק ובהדרגה מביאים אותו למצב כמעט אנכי כשהוא עומד על ראשו. בסוף התהליך משחררים בהקפאה את הפקק הזמני ואת כל המשקעים שהצטברו בצוואר הבקבוק ופוקקים אותו מחדש בפקק שעם. לבסוף מתקבלת בירה עדינה וצלולה בעלת גיזוז עדין שתתאים למאכלים עדינים, אך גם למאכלים מעט שומניים בזכות המרירות העדינה שלה. נסו אותה עם תות בסיום הארוחה.

'שימיי בלו' מומלצת למשפחות חובבי בירה עילאיות ומתנשאות, המתחברות אל האריסטוקרטיה של הבירה הזו. ה'שימיי בלו' היא בירת מנזרים טרפיסטית כהה וחזקה באלכוהול, בעלת טעמים עדינים של וניל ושוקולד מריר. אם תצליחו לשים את היד על בקבוקים משנים עברו תקבלו יותר הערכה וכבוד מצד המארחים. כיאה למעמד האריסטוקרטי, נסו את הבירה הזו עם נתח פילה מיניון או מרקיז שוקולד.

קסטיל-רוז
קסטיל-רוז

אלה שהזמינו אתכם אליהם לסוכה לא ממש אוהבים בירה? הפתרון האידאלי עבורכם הוא הקסטיל רוז' - בירה חזקה באלכוהול בטעם של מיץ דובדבנים שכדי להביא אתכם לסוכה. טעם מתוק מודגש וריח חזק של דובדבנים ופירות אדומים שמורגשים יותר מאשר טעמה של הבירה, מסתירים כאן את אחוזי האלכוהול הגבוהים. נסו את הבירה הזאת בשלב הקינוחים ליד הגלידה או עוגת הגבינה.

'דובל', הקלאסיקה הבלגית, הוא אייל בלגי זהוב חזק באלכוהול, בעל טעמים נקיים ומעט פירותיים. הבירה הזו היא פתרון נהדר למי שלא רוצה לחשוב יותר מדי על ההתאמה של הבירה לאוכל וגם על ההתאמה למארחים. תמיד יהיה סביב השולחן מי שיכיר את הבירה וישמח לשתות אותה, ותמיד גם יהיה שם זה שלא מכיר אותה וממש ייהנה מהטעם העדין והאלכוהול הגבוה. סוג של ג'וקר.

גולדסטאר
גולדסטאר

למשפחות שפחות עוסקות בדיבורים ויותר במעשים והסוכה היא רק תירוץ לשבת ערב עם חברים על שיחה, מאנצ'יז ובירה, כאן בקבוק אחד של 750 מ"ל לא יועיל וגם בירה חזקה ומפונפנת ממש לא תתאים. למשפחות כאלה מגיע לאגר פשוט וטוב שאפשר לשתות ממנו הרבה בלי לשאול יותר מדי שאלות. ההמלצה שלנו היא ללכת על גולדסטאר, רק שיש פה איזה יש קאץ' קטן - עם פחות משישייה זה לא ילך...