רגע לפני האטרף של ניקיונות הפסח, קבלו את הבירולוג גדי דבירי עם כמה בירות לאספנים שהתגלו במקומות מוזרים. לגזור ולשמור לפני שמתחרעים על הבית...

בירה נתפשת כמשקה עממי, ולפיכך, הציבור מצפה שאף מחירה יהיה בהתאם. אלו מכם הבקיאים בז'אנר הזה, יודעים שגם בעולם הבירה ישנם מותגי יוקרה שעולים לא מעט. המהפכה של השנים האחרונות בעולם הבירה הביאה לכך שלשוק יצאו גם כמה בירות מתוחכמות שייצורן כרוך בתהליכי ייצור מורכבים, חומרי גלם מיוחדים ועלויות גבוהות, שמן הסתם גם משפיעים על מחיר הבירה עצמה. מטרת הליין היוקרתי אינה להימכר על המדפים כמוצר רגיל, אלא לפנות לקהל החובב בירות לאספנים, כאלה המוכנים להשקיע בקנייה של בירה ייחודית, או להרחיב את האוסף הפרטי שלהם. אחוזי אלכוהול גבוהים מאוד, שיטות יישון מיוחדות וארוכות, חומרי גלם מיוחדים, אריזות מעניינות או שילוב של הדברים - כל אלה משפיעים על הביקוש, וכמובן – גם על המחיר. אז יש בירות שמחירן קצת עולה כתוצאה מכך, אך עדיין הוא שווה לכל נפש, וישנן כאלה בעלות תג המחיר שרק עולה ועולה ככל שחולף הזמן – דבר ההופך את הבירה לנגישה רק למשוגעים לדבר.

בירות לאספנים - רגע לפני שאתם מביאים מישהו שיפנה את הדירה של סבתא, תעשו סיבוב בבוידעם (צילום: freeimages.com)
בירות לאספנים - רגע לפני שאתם מביאים מישהו שיפנה את הדירה של סבתא, תעשו סיבוב בבוידעם (צילום: freeimages.com)
רגע לפני שאתם מביאים מישהו שיפנה את הדירה של סבתא, תעשו סיבוב בבוידעם (צילום: freeimages.com)

בירה גראז'

ביוני 2015 נמצא בארגז בגראז' של בית ישן באנגליה בקבוק בירה בן 140 שנה. הבקבוק היה חתום ועדיין מלא. מסתבר שזהו אחד מבקבוקי הבירה שבושלו במבשלת Allsopp האנגלית עבור משלחת חוקרים שיצאה לקוטב הצפוני בשנת 1875. משלחת החוקרים שלא הצליחה לעמוד במשימה להגיע לקוטב, חזרה ועמה חזר אף הבקבוק. מפה לשם נשכח הבקבוק ועבר מדור לדור עד שלבסוף התגלה. הבעלים המאושר של הבקבוק העמיד את בקבוק ה-Allsopp’s Arctic Ale למכירה פומבית וקיבל בעבורו תג מחיר של כ-1,500 דולר. אני מניח שהבירה שבבקבוק כבר מזמן אינה ראויה לשתייה, אבל בואו נראה אם יש מישהו שבכלל מנסה לבדוק את זה.

אוטופיה מציאותית

עבור פריקים של בירה, Utopias by Samuel Adams היא אחת הבירות היותר נחשקות. אם אתם חובבים של פורט, קוניאק או משקאות מיושנים אחרים, זאת בירה בשבילכם. כ-28% אלכוהול, בייצור של שנת 2015, המגיעים מתסיסה בלבד, ללא זיקוק וללא הקפאה, והתוצאה היא משקה כבד ועשיר בטעמים. תוסיפו למשוואה הזאת שמדובר בבלנד של אצוות ייצור משנים קודמות, חלקן מיושנות 22 שנים בחביות עץ שונות, ותקבלו בירה מאוד מיוחדת.

על-מנת לייצר את התסיסה המסובכת הזו משתמשים במהלך הייצור בארבעה סוגי שמרים ובכמויות גדולות של לתת. גם בבקבוק משקיעים לא מעט. הבירה נמכרת בבקבוק חרס בצבע נחושת שצורתה מזכירה מבשלת בירה. ה'אוטופיה' של סמואל אדאמס זכתה גם בכוס בעיצוב מיוחד מבית יצרן הכוסות 'רידל'. את הבירה לא קל להשיג, משום עקב מספר הבקבוקים הקטן הם נעלמים מהר מאוד מהמדפים. המחיר הרשמי של הבקבוק הוא כ-200 דולר, אך בשוק החופשי הוא יכול להגיע גם ללמעלה מ-500 דולר. בארץ מחזיקים מספר חובבי בירה בבקבוקים מהבירה הזאת עקב היותה אחד מהפרסים המחולקים בתחרות בישול הבירה הביתית הישראלית, מתנת חברת 'טמפו', יבואנית המותג לארץ.

עולם המים

בשנת 2010 בושלה בירה בשם ANTARCTIC NAIL ALE במבשלת NAIL BREWING שבאוסטרליה, בשיתוף פעולה עם Sea Shepherd Conversation Society - ארגון ששם לו למטרה להגן על האוקיינוסים בעולם. מדובר בבירה בעלת 10% אלכוהול שהתבססה על בירת פייל אייל שמבשלת המבשלה, אבל עד כאן אין שום דבר מיוחד שיצדיק מחיר גבוה על הבירה. אז מה בכל זאת מיוחד בבירה? המים!

מקורם של המים בהם בושלה הבירה היה בקרחון שהוטס היישר מאנטרקטיקה לטסמניה, במבשלה בפרת' הומס הקרחון והמים שימשו בבישול הבירה. מהבישול המיוחד יוצרו 30 בקבוקים בלבד שנמכרו במכירה פומבית שנערכה בנובמבר באותה שנה, כאשר כל הכנסותיה נתרמו לארגון. הבקבוק הראשון נמכר בכ-600 דולר אמריקאי ואילו הבקבוק השני נמכר כבר ב-1450 דולר אמריקאי.

הטוענת לכתר

מבשלת יעקובסון הדנית, חלק מקבוצת 'קרלסברג', הוקמה בשנת 2005 וחרטה על דיגלה לייצר בירות איכות. אחת מהבירות שייצרה המבשלה, בשנת 2008, היא Jacobsen Brewhouse Vintage No. 1 - בירה בסגנון ה-Barley Wine, עשירה, כבדה וחזקה באלכוהול. המבשלה ייצרה רק 600 בקבוקים שכאלה כשכל אחד מהם מעוטר בליטוגרפיה פרי עטו של אמן דני, המתארת מוטיבים מהמיתולוגיה הנורדית. הבירה יושנה במשך כשנה בחביות עץ אלון במרתף המקורי שבנה מר יעקובסון, מייסד מבשלת 'קרלסברג', בשנת 1847.

לבירה כ-10% אלכוהול והיישון הארוך גורם לתהליכים כימיים ייחודיים שהעניקו לבירה טעמים של פירות יבשים ומתקתקות של יין. מחיר בקבוק עמד על 2008 כתרים דניים שהיו כ-400 דולר. במקרה זה שנת הייצור והמחיר היו זהים. דרך אגב, מחיר הבירה בסדרה זו שיוצרה בשנת 2009 היה... 2009 כתרים דניים.

1,000 דולר בייבי

מבשלת Storm הקנדית הוציאה לשוק בדצמבר 2015 בירה בשם Glacial mammoth extinction. הבירה, בעלת 25% אלכוהול, היא תוצר של הקפאת בירת אייל חזקה למינוס 30 מעלות, בשני שלבים במהלך חודש. את הנוזל המזוקק שנותר מהקפאה זו השאירו להתיישנות בחבית עץ אלון למשך שנתיים. למוצר המוגמר יש טעם של 'פורט' יותר מאשר של בירה, ומחירו של ליטר מהמשקה הזה הוא כ-80 דולר.

עד כאן הכל נורמלי. בערך, הסיפור האמיתי הוא, כמובן, בבקבוקים. מתוך אצוות הייצור, מולאו 10 בקבוקים מיוחדים שעוצבו ונופחו ידנית על-ידי אמן זכוכית מקומי. התווית שעל הבקבוק היא בעצם תליון משנהב שגילו מוערך בכ-35,000 שנה המעוטר בזהב 14 קראט. מחיר כל בקבוק בירה כזה היה 1,000 דולר. ולמה היה? משום שכל הבקבוקים שיוצרו, נמכרו.