מאחורי כל יצרן אלכוהול יש סיפור טוב, רק שחלק מהסיפורים כל-כך עתיקים שלעולם לא נדע מהו אחוז האמת ומהי המציאות. מירה איתן על הסינגל מאלט הראשון של מזקקת פלטר...

למשפחת פלטר, כן, זו שאנחנו מכירים מהיקב ברמת-הגולן, יש גם סיפור. מסתבר שפרט לעשיית יין, מתחילת שנות האלפיים למשפחה הזאת יש גם מסורת ארוכה של זיקוק שזוקפת את ראשה שוב בשנים האחרונות. בשנת 1920, עם תחילתה של תקופת היובש בארצות-הברית, שני האחים הבוגרים במשפחה, לו וחי, יצאו למסע מדטרויט ללוס אנג'לס. הם נסעו במכונית פורד מודל טי שכונתה old Lizzie שבתוכה מיקמו מזקקה קטנה ליצור אלכוהול ביתי. Moonshiners הם נקראו אז. מאז, המשפחה עסקה בייצור ומכירת אלכוהול במשך שנים רבות.

פלטר - כאלף מטר מעל פני הים נמצא בונקר סורי משנות החמישים שהפך למרתף הוויסקי שלהם (צלם:  נועם בן אהרון)
פלטר - כאלף מטר מעל פני הים נמצא בונקר סורי משנות החמישים שהפך למרתף הוויסקי שלהם (צלם:  נועם בן אהרון)
כאלף מטר מעל פני הים נמצא בונקר סורי משנות החמישים שהפך למרתף הוויסקי שלהם (צלם:  נועם בן אהרון)

50 שנים אחר-כך, בשנת 1970, עלה סאם פלטר מארצות-הברית לישראל וביחד עם טיבה, אשתו, הקימו השניים משק חקלאי במושב צופית. כל בני המשפחה היו שותפים לעבודה החקלאית, וגידלו פרחים בחממות, בוטנים ועצי זית. עבודת האדמה המשיכה באופן טבעי גם בדור השני. טל פלטר המשיך לכיוון ענף הגפן, נסע ללמוד ייננות וגידול גפן באוסטרליה וחזר עם תשוקה להקים יקב ישראלי. אחיו ניר חבר אליו ובשנת 2001 הם התחילו לייצר יין במשק המשפחתי שבמושב צופית. כעבור ארבע שנים עברה המשפחה לעין זיוון שברמת-הגולן, שם התמקם היקב, קרוב יותר לכרמים, מחובר יותר לאדמה ממנה מגיעים הענבים.

מעשה תמר

פלטר
פלטר
מאותו מקור של אהבתו ליין מגיעה כנראה גם אהבתו של טל פלטר לעולם האלכוהול. חקלאות, חומרי גלם ואופן העיבוד שלהם הם אלו שמניעים את התשוקה ואת המוח הקודח שלו, בעוד רגליו הארוכות גומאות מרחקים במגרש המשחקים הצפוני המכושף שלו. לפני כארבע שנים קיבלו טל וניר משלוח תמרים מהערבה, הסתקרנו והחליטו לנסות ולזקק את חומר הגלם. התוצאה היתה ייחודית ומסקרנת והשניים החליטו לנסות ללכת עם זה הלאה ולהקים מזקקה. השניים פנו לטל חוטינר וליוסי בוזנח, מיודעינו מומחי היין והאלכוהול, כדי לשמוע מה דעתם על הכהיל שזיקקו. השניים אהבו מאוד את התוצאה שהתקבלה והחיבור הטבעי שנוצר הוליד שיתוף פעולה מידי.

ניר וטל יצאו מיד לצרפת לחפש מזקקה מתאימה, כאשר המטרה העיקרית היתה למצוא מזקקה שתשמר כמה שיותר מתכונות החומר שהיא מזקקת - צורת מחשבה ייננית שיוצרת תוצאות מעניינות בעולם המשקאות המזוקקים. בצרפת הם מצאו את המזקקה המיוחדת שכאילו חיכתה במיוחד רק להם. מזקקה ששימשה במשך כחמישים שנה לזיקוק כהילים בבתי קוניאק מהמובילים בצרפת. מזקקה לא גדולה שתספק זיקוק ידני ובכמויות קטנות, כפי שחלם על זה טל. את המזקקה המושלמת הם מצאו לבסוף אצל מזקק צרפתי מזדקן, שהכיר אותה כאת כף ידו, בהיותו דור שלישי למזקקים. בהמשך הגיעה המזקקה לארץ ביחד עם המזקק ממנו נרכשה המזקקה, אם כי האגדה מספרת שעד שהצרפתי הקשיש הספיק ללבוש את בגדי העבודה שלו, טל הסקרן והאנרגטי הספיק כבר לחבר את חלקיה של המזקקה במו ידיו.

יורדים לבונקר

פלטר
פלטר
מאז יוצאים מהמזקקה משקאות אלכוהוליים, תוך כדי שימוש בחומרי גלם מקומיים, ביניהם: מג'הול - ברנדי תמרים, ג'ין, עראק, או דה ווי, ברנדי תפוחים ואחרון-חרון חביב... וויסקי סינגל מאלט. הסינגל מאלט הראשון של המזקקה. חומר הגלם של הוויסקי, ה-Wash, הופק במבשלת הבירה 'אלכסנדר'. לאחר שהגיע למזקקה הוא עבר זיקוק כפול קפדני ומעודן בדוד אלמביק בטמפרטורה נמוכה, המאפשרת לו לבטא את מאפייניו בצורה הטובה ביותר.

הוויסקי של פלטר מיושן בשילוב חביות ייחודי: חבית ברבן מקורית (First Fill) וחביות בנות חמש שנים ומעלה שהכילו לפני כן יין, כאשר כל חבית מעניקה לוויסקי רובד נוסף של טעמים. לאחר תקופה בת שנתיים, התמזגו התזקיקים וחברו לחביות ברבן (First Fill) להמשך יישון למשך שנה. לצורך אחסון החביות מצאו אנשי המזקקה פתרון מקורי, שכנראה יספק רובד נוסף לסיפור האגדתי בעוד כמה עשרות שנים. מעל היקב, בגובה של כ-1000 מטר מעל פני הים, נמצא בונקר סורי משנות החמישים, אותו הם הפכו השניים למרתף הוויסקי שלהם.

פלטר
פלטר

התוצאה שהתקבלה היא סינגל מאלט וויסקי בחוזק של 46% אחוז אלכוהול, בעל צבע ענברי עמוק, בשומת עשירה של עץ קלוי, דגנים טריים, וניל ופירות מיובשים. בחך ניכרת סמיכות נעימה ועשירה, מתקתקות קלה מאוד, ומעט פירותיות ופרחוניות המלוות בסיומת ארוכה. הוויסקי של פלטר מרגיש מעודן ובוגר יותר לגילו, אולי בגלל הגובה בו שכנו החביות.

כאלף בקבוקים ממוספרים יצאו מהמזקקה של פלטר, כאשר רובם כבר נרכשו במכירה מוקדמת עבור 250 שקלים. הרוכשים המאושרים, שחיכו 3 שנים לבקבוק שלהם, הגיעו להשקת הוויסקי הראשון בהתרגשות רבה עם 'שטר החוב' המהודר שבידם ויצאו מאושרים עם הבקבוקים ההיסטוריים הראשונים. נכון לעכשיו נותרו במזקקה רק 80 בקבוקים אחרונים ייחודיים שיימכרו תמורת 780 שקלים האחד. אז אם אתם בעניין של להיות חלק מההיסטוריה של המזקקה הזאת, עכשיו זה הזמן.