מור דניאל קפץ לביקור בתפוח הגדול ונדהם ממתקפת יינות הרוזה שפשטה על ניו יורק. מסתבר שנכון לעכשיו הדבר הכי חם בעיר הוא דווקא רוזה קר...

רבות כבר נכתב ועוד ייכתב על עליית קרנו של הרוזה, אותו יין שסבל במשך שנים מחוסר פרסטיז' ונתפש כנחות משום שהוא מיוצר לרוב "על הדרך", כחלק מתהליך יצור היין האדום. תאמינו או לא, חזרתי בשבוע שעבר מהתפוח הגדול ושטחים רבים בו עדיין צבועים בוורוד, הנוף עדיין מוצף בכוסות יין בגווני הצבע ותפריטי היין שפתחתי מייצגים נאמנה את תעשיית הרוזה העולמית. אז מה עוד אפשר לעשות עם יינות רוזה שעדיין לא נעשה? הנה שתי דוגמאות שבחנתי וטעמתי.

רוזה - יינות הרוזה אינם טרנד לרגע, הם כאן כדי להישאר... (Enrica Bressan, Ramzi Hashish. freeimages.com)
רוזה - יינות הרוזה אינם טרנד לרגע, הם כאן כדי להישאר... (Enrica Bressan, Ramzi Hashish. freeimages.com)
יינות הרוזה אינם טרנד לרגע, הם כאן כדי להישאר... (Enrica Bressan, Ramzi Hashish. freeimages.com)

אתם בטח שואלים את עצמכם עד לאן עוד ירחיקו לכת הגימיקים בעולם היין? בקבוקי יין מעוטרי תכשיטים, מארזי הוט קוטור לצד שמפניה, ראפרים שמקפיצים מכירות יין במהלך סיבוב הופעות מתוקשר ועוד רבים נוספים – את כל אלה כבר ראיתם או שמעתם. אבל מה תגידו על דובוני גומי שיוצרו מאחד מיינות הרוזה המבוקשים בעולם? מסקרן או שנשמע לכם טיפשי ומיותר? אז מסתבר שגם דובים מסוגלים להוליך שבי אחריהם ולא רק להילקח בשבי.

שובי דובי

דובוני גומי
דובוני גומי
בוטיק ממתקים אמריקאי מפורסם בשם Sugarfina, שהחליט בקיץ שעבר לייצר סוכריות גומי מאחד מיינות הרוזה המבוקשים בעולם, הלא הוא ה-Whispering Angel של Chateau D’Esclans, מכר את כל מרכולתו בתוך שעתיים, בעוד תאוותם של למעלה משלושת אלפים לקוחות מאוכזבים נותרה בידם והם נאלצו להסתפק במקום ברשימת ההמתנה הארוכה לסוכריות שייוצרו מיין הבציר הבא.
וויספרינג איינג'ל
וויספרינג איינג'ל

מאחורי יין הרוזה הקסום הזה עומד 'קאב ד'אסקלאנס' מפרובאנס, היצרן של אחד מיינות הרוזה המבוקשים בעולם. החל משנת 2006 התווספה חוליה חדשה לבעלות על היקב, סאשה אלקסיס ליצ'ין, בן למשפחת סוחרים ותיקה מבורדו, שביחד עם קבוצת אנגוסטורה והיינן המהולל פטריק לאון שכיהן בעבר כיינן של שאטו מוטון רוטשילד, הם מצליחים להוביל את יקב 'קאב ד'אסקלאנס' לפסגות חדשות.

בציר 2015 של 'וויספרינג אנג'ל' שמיוצר מזני הענבים גראנש, שיראז, רולה וסנסו, מפגין עידון, רעננות, מינרליות וטעמי פרי נעימים. מדהים איך שנה אחר שנה מצליח לאון להציג בפני צרכני היין רוזה באיכויות הגבוהות ביותר. המיתוג של רוזה כמשקה המושלם לקיץ סייע ליצרן הממתקים לדחוף את מכירות סוכריות הגומי שלו דרך שיתוף הפעולה שיזם עם אחד מיצרני הרוזה החשובים בפרובאנס, לרגל פתיחת חנות חדשה באזור האפר איסט סייד.

רוזה כל היום

השם שנבחר עבור הסוכרייה המשכרת הוא "רוזה כל היום" והמחיר של שקית סוכריות קטנטנה עומד על לא פחות מ-8.5 $. הבציר הראשון של הסוכרייה המבוקשת שוחרר בשנה שעברה (אז יוצרה מרוזה מבציר 2015) ומאז נכנסה הסוכרייה לרשימת הבסט סלרס של הבוטיק.

אותו בוטיק שנתפרסם בעבר בזכות סוכריות גומי שייצר משפנית יוקרה מבית "דום פריניון", לא שוקט על שמריו ובימים אלה ממש הוא עובד במרץ על ייצור סוכריות גומי מברבן אמריקאי שיימכרו במיוחד לכבוד "יום האב". אז אם אתם שואלים את עצמכם מה הטעם של הסוכריות האלה, אז בואו ואשתף אתכם ברשמי חווית הטעימה ובניתוח שלי: בציר 2016 מתאפיין ברעננות, מינרליות, איזון ובסיומת שהזכירה לי חוויה של אכילה אפרסק עסיסי.

מי שמעוניין להיכנס לרשימת ההמתנה הארוכה והמייגעת מוזמן לעשות זאת כאן: [email protected], ואפשר גם סתם להתרשם מנפלאותיו של בוטיק הממתקים הקסום הזה: https://www.sugarfina.com/.

אחד הטרנדים היותר לוהטים, או נכון יותר הצוננים, שמפוצץ את הפיד של כל חשבון אינסטגרם בניו יורק, שהחל לפעפע בקיץ שעבר והשנה כבש את התפריטים של כל בר או מסעדה שמכבדים את עצמם ברחבי התפוח הגדול הוא ה"פרו זיי" (Fro-Zay). קבלו את הפרוזן רוזה, או בשם העברי שלו - הרוזה הקפוא. לאחר בדיקה של כמה כאלה אשתף אתכם בגאווה ברשמי הטעימה שלי: בכל פעם היתה חווית השתייה שונה ומגוונת, אולם התכונות המשותפות לכולם היו הצבע הוורוד, הטמפרטורה הצוננת וחווית השתייה הכיפית והלא פורמלית. משהו בין קוקטייל לבין ברד מתקתק של פעם, אבל בינינו - מי צריך יותר מזה?

גוונים של ורוד

כולם כאן מדברים על זה ושואלים איפה אפשר לשתות את הפרו זיי השווה ביותר בעיר ואיך לעזאזל עושים את זה. אני מאמין שאחרי שתקראו את השורות הבאות ותראו כמה זה קל תרצו להתנסות בעצמכם: להזמין לעצמכם אחד, או אפילו להכין בבית. אז במשפט אחד מדובר ביין רוזה קפוא אליו מוסיפים פרי טרי או רכז פרי, אבל למי שמחפש משהו יותר מעמיק אז הרי לכם טיפים להכנת הפרו זיי המושלם וגם הוראות הכנה לרציניים מביניכם.

פרו זיי טוב מתחיל בבחירה ביין הרוזה המתאים ביותר, כזה שמסוגל לשרוד את המקפיא ולא לדהות ולאבד את צביונו הוורדרד. מרבית הפרו זיי שפגשתי התבססו על יינות רוזה עזי צבע מזנים כמו מלבק, פינו נואר, זינפנדל ודומיהם. פרט לצבע חשוב להחליט האם נרצה משקה מתקתק (אז רצוי לבחור ביינות רוזה שמתאפיינים במתיקות כמו ווייט זינפנדל אמריקאי או רוזה ד'אנז'ו מעמק הלואר הצרפתי), או חמצמץ (ואז האופציות רבות יותר).

לאחר שמצאתם את הרוזה המושלם למשימה שלכם, פנו לבחירת הפרי הטוב ביותר שישתדך אליו. רוב הפרו זיי שפגשתי היו מבוססים על תות-שדה טרי. הרי כולנו יודעים שתותים זקוקים לפעמים לזריקת העידוד של הסוכר כדי להוציא מעצמם את האופי המתקתק שלהם.

קוקטייל פרו זיי / מתכון להכנת 5 כוסות
מה צריך?

בקבוק יין רוזה (750 מ"ל) סירופ מ- ½ או ¼ כוס סוכר (הכמות לשיקול דעתכם, בהתאם למתיקות המבוקשת) 75 מ"ל מיץ לימון, טרי 240 מ"ל סירופ איכותי בטעם פרי, או ¼ קילו פרי טרי טחון (לבחירתכם) קרח גרוס

קוקטייל קפוא
קוקטייל קפוא
מה עושים?

מזגו את יין הרוזה לתבנית שטוחה (עדיף להשתמש בתבנית ביתית להכנת קוביות קרח) והכניסו למקפיא עד שהיין קופא כמעט לגמרי (כשש שעות). בינתיים הכינו את סירופ הסוכר: חממו בסיר קטן את כמות הסוכר הרצויה ביחד עם כמות מים זהה והביאו לרתיחה, הוסיפו את הסירופ הפרי או את מחית הפרי הטרי, הורידו מהאש וצננו.

הכניסו לבלנדר את הרוזה הקפוא, הוסיפו את מיץ הלימון, את הקרח הגרוס ואת הסירופ או הפרי הטרי והפעילו את הבלנדר עד לקבלת מרקם חלק. הכניסו למקפיא לחצי שעה לפני ההגשה. את המשקה ניתן לחזק באלכוהול על-ידי תוספת של מעט וודקה, או להמתיק על-ידי תוספת של מעט גרנדין.

מקווה שהשתכנעתם. המסקנה המתבקשת הקיץ הזה היא שיינות הרוזה מצרפת, מאיטליה, מארצות-הברית, מספרד, מגרמניה ומרחבי הגלובוס כולו, כמו גם דובוני הגומי והפרו זיי, הם אינם טרנד בר חלוף, אלא הם כאן כדי להישאר.

Cave d'Esclans, Whispering Angel. יבואן: שקד. מחיר: 145 ₪