מירה איתן עוד לא הספיקה לפרוק מזוודות וכבר פרגנה לעצמה טיול קולינארי בפריז - עיר התענוגות הנהנתנית שלא פוחדת מטריגליצרידים ולועגת לכבד מוגדל...

"אם התמזל מזלך וחיית בפריז בצעירותך, היא תישאר בך בכל אשר תלך, כי פריז היא חגיגה נודדת", כך כתב על פריז הסופר ארנסט המינגווי, מיודענו אמון השתייה. פריז היא אחת הערים הרומנטיות והנחשקות ביותר בעולם. עיר מסחררת המציעה למבקרים בה מגוון בלתי נדלה של אמנות, תרבות, קניות, ובעיקר אוכל ושתייה. אז נסעתי לחגוג בעיר הקרואסונים, השאנסונים והמקרונים.

סיור קולינארי בפריז - קרואסונים רכים עמוסי חמאה ושפע של יינות, גבינות, נקניקים והמון קינוחים מפתים... (צילומים: מירה איתן)
סיור קולינארי בפריז - קרואסונים רכים עמוסי חמאה ושפע של יינות, גבינות, נקניקים והמון קינוחים מפתים... (צילומים: מירה איתן)
קרואסונים רכים עמוסי חמאה ושפע של יינות, גבינות, נקניקים והמון קינוחים מפתים... (צילומים: מירה איתן)

לא צריך הרבה יותר מאשר לצעוד ברחובות פריז ולגמוע בשלוקים גדולים א כל הרומנטיקה שבאוויר. זה כמעט מספיק. הגנים, הנהר, הכיכרות, המוזיאונים, החנויות המרהיבות, האורות המנצנצים מכל פינה, והשווקים שופעי כל הטוב הזה. מחזה מרהיב שרק מגביר את החשק לעצור כל פעם באיזה ביסטרו, בית-קפה, בר יין, בראסרי, בולנז'רי, פטיסרי, פרומז'רי, שרקוטרי, בושרי או שוקולטרי. וכאלה יש המון.

פריז
פריז
אלף טעמים ועוד

זה לגמרי לא סוד שפריז היא מעצמה קולינארית אמיתית. העיר מציעה כ-40 אלף בתי אוכל, החל במסעדות גורמה יוקרתיות ועד לאוכל רחוב פשוט ועממי, שברובם חומרי גלם טריים, המטופלים בתשומת-לב מרובה ומורכבים יחד לכדי מיצג קולינארי מספק.

נכון שגם סתם עצירה במעדניה טובה תגרום לעורקים שלכם לצרוח, אבל גם לחוויה בלתי נשכחת של בגטים פריכים מתפצחים, קרואסונים ענוגים עמוסי חמאה, שפע גבינות ומאפים, נקניקים ויינות, ולקינוח - אקלרים נימוחים בטעמים שונים ועוגיות מקרון צבעוניות. כל-כך מתוחכם וכל-כך מעודן. לפני שנצא לדרך, קבלו מדריך קצר לחגיגות של טעמים.

מסעדות מומלצות
פריז
פריז

ביסטרו קלאסי בן כ-30 שנה, כנראה אחת המסעדות שמספקות את התמורה הגבוהה ביותר לכסף שלכם, עם מנות ממיטב הקולינאריה הצרפתית הוותיקה. ממוקם במה שהיה מקודם קצבייה, ומקררי הבשר הוותיקים משמשים כיום את המקום לקירור בקבוקי יין. השף משתמש בחומרי הגלם העונתיים משוק אליגרה הסמוך הוא גם חובב יין, כך שסביר למדי שתצאו מהמקום מלאים ומאושרים.

כתובת: Rue Paul Bert 18

פריז
פריז

מסעדה קטנה מלאת אווירה המציעה מנות צרפתיות מסורתיות בחותם אישי של השף Stephane jego, שמבשל פה מדי יום, עם כבוד גדול לחומרי הגלם ואהבה למשרים אלכוהוליים, שמעשירים את טעם הבשר ומרככים אותו. ומציע אוכל עם הרבה טעם. המנות מצוינות ומעניינות וגם גדולות במיוחד, והתמורה לכסף מעולה. הזמינו מהתפריט בעדינות, אחרת תמצאו עצמכם כבדים ומנמנמים על ספסל בפארק הקרוב.

כתובת: 27 Rue Malar

פריז
פריז

לאחר אין ספור המלצות חמות מאוד רציתי לטעום את מרקי האודון היפניים של מסעדת Kunitoraya, אך לצערי היה סגור ביום שהגעתי, ובמקום זה עמדתי בתור (בגשם) למסעדה יפנית אחרת שממוקמת בסמוך. המסעדה שהחלה דרכה בחדר קטן, המשיכה בחדר נוסף וזחלה גם לחדר שלישי ועדיין התור אליה ארוך בערב. הגיוזה הנפלאה והראמן הטעים שאכלתי בה היו שווים את ההמתנה בקור.

כתובת: 32 bis Rue Sainte-Anne

פריז
פריז

ביסטרו לא מחייב, נעים, חמים וטעים. בצמוד אליו נמצא גם בר אוכל, בלי מקומות ישיבה, של אותו השף. שותים יין טוב ומנשנשים מנות שרקוטרי קטנות או פירות-ים. כיף.

כתובת: 9 Carrefour de l'Odeon

ברי יין מומלצים
פריז
פריז

אחד מברי היין הלוהטים של השנים האחרונים בפריז, שכיום כבר התרחב ובאותו מקום מחזיק גם במסעדה ואף מציע טייק-אווי. בעיני הבר שווה הרבה יותר מהמסעדה. לא ניתן להזמין מקום, אבל אם תגיעו מוקדם, או לחילופין מאוחר, יש סיכוי שימצאו לכם מקום. אחד מברי היין עם האוכל הכי טעים בעיר.

כתובת: 5 Rue du Nil

פריז
פריז

בר יין מקסים עם אוכל מפתיע ומרגש שחבל לפספס. הבר ממוקם במבנה היסטורי עם תקרה מדהימה וציורי ליצנים. השף בבר הוא יפני צעיר ומאוד יצירתי, והאוכל הוא לא פחות ממצוין ומוגש באופן יפהפה. גם היינות שמוגשים פה נהדרים. רצוי להזמין מקום כמה ימים מראש.

כתובת: 114 Rue Amelot

פטיסרי מומלצים
פריז
פריז

פייר הרמה הוא אחד מהשף-פטיסרי הכי מפורסמים בפריז ובעולם כולו, מה שמסביר כנראה את התור שמשתרך מחוץ לבוטיקים המרהיבים שלו כמעט בכל שעה. הרמה ידוע בעיקר בזכות העוגיות המקרון שלו, אבל מומלץ לנסות כמה שרק אפשר ממה שמוצג בוויטרינה – טארטים, קינוחים מסורתיים, מרמלדות וקרואסונים.

פריז
פריז

עוד מוסד ידוע ומאוד מוכר, שהספיק להגיע גם למספר ערים נוספות בעולם. חלק מהסניפים מעוצבים כבתי-תה ומאפשרים לטעום את המבחר המעולה בנוחיות, ולא חייבים לחפש קרן רחוב, פארק או ספסל קרוב כדי ליהנות מהם, כמו שנהוג בשאר הפטיסריות.

פריז
פריז

"לכי ל-Ble Sucre לאכול קרואסון, כי בדיוק עכשיו המקום נמכר ותוך חודשיים הוא מחליף בעלים. "לנצח תוכלי לספר שאכלת את הקרואסון הזה, שנחשב כיום לקרואסון הטוב בפריז", כך המליצה אפרת היקרה. וכמי שיש לה פטיש לקרואסון חמאה, ברור שהלכתי, והטעם טבוע אצלי במוח עד עכשיו. אז אם עוד תספיקו, יש שם עוד כמה מאפים נהדרים. שווה.

כתובת: 7 Rue Antoine Vollon

חנות תבלינים
פריז
פריז

חנות תבלינים של אוליביה רולאנז'ה, שפרש לטובת החנות הזו לאחר שהיתה לו בעבר מסעדה של שלושה כוכבי מישלן. חנות מדהימה, מעין בית-מרקחת מסחרר של תערובות תבלינים שונים ומשונים שרוקחים שם בעצמם, שמנים מתובלים, וחומרי גלם מכל העולם. יקר, אבל שווה.

כתובת: 51 bis Rue Sainte-Anne

פריז
פריז
שווקים מומלצים

בפריז ישנם כ-70 שווקים, חלקם פתוחים כל יום וחלקם רק בימים מסוימים. חלק מהשווקים מקורים וחלקם פתוחים לחסדי מזג-האוויר. שווקים של אוכל, בהם תחשפו למגוון עשיר של פירות, ירקות, גבינות, בשרים, דגים ותבלינים; שווקים של חפצי אמנות ובגדים; שווקי פשפשים ועוד. בכמה ימים אפשר להגיע לחלק קטנטן מהם. זה מה שאני הספקתי.

שוק חיצוני ומקורה שיש שטוענים שהוא אחד הטובים בעיר. בסביבות השוק מסעדות נהדרות, כך שסיום הביקור גם הוא מובטח. השוק מחולק לשלושה שווקי משנה, שוק פתוח לאורך רחוב Aligre, השוק המקורה של Beauveau ושוק פשפשים. תענוג אמיתי.

כתובת: Rue d’Aligre ברובע ה-12

פריז
פריז

ברחוב מופטאר הוותיק נמצא אחד השווקים הישנים ביותר בפריז (נוסד ככל הנראה בשנת 1654 למרות שיש עדויות שהוא היה קיים גם במאה ה-14). אווירה צרפתית טיפוסית ודרך צרה ומרוצפת. שוק צבעוני ומעורר חושים עם שפע של מעדנים מכל עבר.

שוק לא גדול עם דוכני גבינות משובחות, יינות, עשבי תיבול, מאפים, נקניקים, מאכלי ים, פירות וירקות. מכיוון שהמלון שלי היה ממוקם ממש ליד השוק, שם גם עשיתי את רוב הקניות הביתה. ויש פה גם ביגוד, ספרים, תכשיטים ועוד. באזור יש גם בתי-קפה ומעדניות מצוינות.

כתובת: Rue Mouffetard בגדה השמאלית

יקב בפריז
פריז
פריז

כשמיכל, חברתי היקרה, סיפרה לי שיש יקב בפריז הייתי בטוחה שהיא מסתלבטת עלי, אבל אחרי שביקרנו ביקב ובכרם, או יותר נכון במה ששימרו ממנו עם השנים, הסתברו לי עובדות מעניינות נוספות. מסתבר שכבר לפני כ-2,000 שנה גידלו באזור פריז ענבים לתעשיית היין, אך עם התפשטות החלק האורבני של העיר, סלילת הכבישים ובניית הבניינים, החלו להיעלם היקבים. כיום יש בפריז 8 יקבים קטנים ששייכים ל... עירייה. כן. ויש להם ייננים, כורמים, בוצרים ואחרים, שמקבלים את משכורתם כפקידי עירייה לכל דבר. מאמינים?

אז ביקרתי ביקב במונמרטר, שהוקם כשעדיין היה כפר קטן מחוץ לעיר. היקב הזה הוקם, כיאות לרובע בו הוא נמצא, על-ידי האמנים תושבי הרובע, והם גאים בו עד היום. במקור היו בכרמים 27 זני ענבים ב-2 דונם, אך היום הם מגדלים רק פינו נואר וגמאיי. היינות שטעמתי לא היו לטעמי במיוחד, אך הסיפור, המקום, התמונות ובקבוקי היין המעוטרים בתוויות שצוירו על-ידי האמנים תושבי המקום מעניינים ביותר. הבקבוקים מוצעים כל שנה לתרומה במכירה פומבית. אפשר לבקר במקום בסיור מאורגן מראש, בהדרכתה המחויכת של נשיאת העמותה של היקב.

כתובת: Rue des Saules אתר הסיור: Paris Wine Walks.