שלחנו את המיקסולוג טל גנץ לחקור את התופעה שמאחורי הסדרה שלמרות שכבר ירדה מהמסך, השאירה מאחוריה מספיק משוגעים שעדיין חיים את התופעה...

אני לא מפסיק להיתקל בלקוחות שמבקשים ממני מלהגיש להם קוקטיילים כמו בסדרה 'מד מן', הידועה גם בשמה הישראלי 'הגברים של שדרות מדיסון'. כמות ה'אולד פאשן' הקלאסי שהכינו ברמנים בכל העולם תודות לאותו 'דון דרייפר' מסתורי סיקרנו אותי מאד ושלחו אותי לחקור את היקף התופעה שמאחורי הסדרה המטורפת הזאת...

קשה שלא לפרגן ליוצרי הסרה על הקפדה על הצגת קוקטיילים מדויקים ויפים צבעוניים ומושקעים... (צילומים: יח"צ)
קשה שלא לפרגן ליוצרי הסרה על הקפדה על הצגת קוקטיילים מדויקים ויפים צבעוניים ומושקעים... (צילומים: יח"צ)
קשה שלא לפרגן ליוצרי הסדרה הזו על ההקפדה להציג קוקטיילים מדויקים ומושקעים... (צילומים: יח"צ HOT)

נכון שאני לא מרבה לצפות בטלוויזיה, אבל אני חייב להודות שגם אני הוקסמתי מהרגלי צריכת האלכוהול של החבורה בשנות השישים. הסדרה מוצגת בצורה אותנטית עד לרמת התפאורה והלבוש של אותם שנים לצד עישון בלתי פוסק בכל מקום אפשרי, כשכמעט בכל סצנה קשה שלא להיתקל בקולאז' של קוקטיילים קלאסיים נצחיים.

האפקט המידי של הסדרה בניו יורק בא לידי ביטוי בחידוש תפריטי רטרו שבהמשך אף נשאו את שם הסדרה, לצד קוקטיילים חזקים ומרירים עבור הלקוחות שדרשו לחקות את דון דרייפר וחבורתו האלכוהוליסטית, שלכמויות האלכוהול המטורפות שהם צורכים ישנן השלכות מגוונות, החל בשערוריות ובגידות, וכלה בגילוי עריות, טרגדיות ופיטורים. קשה שלא לפרגן ליוצרי הסרה על הקפדה על קוקטיילים מדויקים ויפים.

במסיבות אירוח אבל גם סתם בחדרי ישיבות מקפידים להכין לכולם קוקטיילים כמו 'בלאדי מרי' או 'מינט ג'ולפ' צבעוניים ומושקעים. מוקצנת במיוחד הנה אותה הנצחה סטראוטיפית באותה חברה פטריארכלית בה חוזר המוטיב בו שכאשר הגבר מגיע הביתה, האישה או אפילו הבת, נחפזות להכין עבורו את הקוקטייל או הדרינק החביב עליו.

האולד פאשן של דון דרייפר

דון דרייפר מזוהה עם האולד פאשן כבר מפרק הפיילוט הראשון. ישנה סצנה מפורסמת שדון מכין לו ולקונארד הילטון (הבעלים של הילטון) אולד פאשן בהיעדר ברמן, דבר שהוביל לחברות בין השניים ולעסקים פוריים. בדרך כלל שותים שחקני הסדרה המון ריי וויסקי, קנאדיאן קלאב, ועם הזמן משתדרג האולד פאשן ומכינים אותו עם וויסקי משובח יותר. האולד פאשן הינו קוקטייל ערבוב שלמעשה מוהל את הוויסקי במים או סודה, בתוספת סוכר וקצת אנגוסטורה.

דון דרייפר מד מן - צילום יחצ
דון דרייפר מד מן - צילום יחצ
קוקטייל אולד פאשן

אנגוסטורה ביטרס - סקסוק
אנגוסטורה ביטרס - סקסוק
מה צריך?

50 מל' וויסקי 50 מל' מי סודה דש אנגוסטורה ביטרס קוביית סוכר דובדבן קרח

מה עושים?

מכניסים לכוס ערבוב קובית סוכר, דובדבן , דש אנגוסטורה וכותשים היטב. מוסיפים וויסקי, סודה וקרח. מערבבים היטב, מסננים לכוס עם קרח חדש ומגישים.

הגימלט של בטי דרייפר

'גימלט' הוא עוד קוקטייל קלאסי מבית הצי הבריטי. הוא לא מכונה כך על שמו של איזה גמד משר הטבעות, אלא על שם קצין רפואה בריטי שקבע שעדיף שהחיילים ישתו ג'ין עם לימון, היות שהג'ין ידוע ביכולתו להילחם במחלת המלריה, והלימון יוסיף לחיילים ויטמין C וישמור על שפיותם. גימלט, אגב, הינו תיאור למכשיר חד או חודר – בה שבהחלט הולם במקרה של בטי שלאחר שלגמה גימלט בבר מיהרה לקיים יחסים עם זר. בקוקטייל הקלאסי משתמשים בסירופ ליים, אבל אין שום סיבה למה לא להשתמש במיץ מליים טרי.

imageedit_1_8620510652
imageedit_1_8620510652
קוקטייל גימלט

גין-מספר-3-בקבוק
גין-מספר-3-בקבוק
מה צריך?

50 מל' ג'ין 3 .NO 20 מל' מיץ ליים, סחוט טרי 10 מל' מי סוכר קרח

מה עושים?

מכניסים את כל המרכיבים לשייקר, מוסיפים קרח, משקשקים היטב, מסננים לכוס מרטיני מקוררת ומקשטים בפלח לימון.

המרטיני של רוג'ר סטרלינג

רוג'ר סטרלינג הוא מהדמויות הצבעוניות והפחות יציבות בסדרה. רוג'ר אמנם מבוגר יחסית, אבל מתנהל כמו הולל צעיר ואינו בוחל באמצעים. רוג'ר חובב מושבע של 'רוסי לבן' ששייך לביג לבובסקי, אבל גם של מרטיני קלאסי. חובב האלכוהול הזה לא מפחד להתנסות ושותה את המרטיני לפעמים בג'יימס בונד סטייל, עם וודקה במקום ג'ין. מפתיע לגלות שלא הרבה ברמנים בארץ יודעים או אוהבים להכין את הקוקטייל הנצחי הזה, משום שיש לשים לב ליחסים ולערבב היטב על מנת להגיע לאיזון המשקה. הכוס והקישוט עלולים קצת לבלבל, אבל בפועל המשקה חזק ואינו נשי כלל.

111
111
קוקטייל מרטיני קלאסי

מרטיני-אקסטרה-דריי-בקבוק-284x1024
מרטיני-אקסטרה-דריי-בקבוק-284x1024
מה צריך?

60 מל' ג'ין יבש 10 מל' מרטיני ורמוט אקסטרא דריי קרח קיסם עם זיתים

מה עושים?

מקררים כוס מרטיני. מכניסים את המרכיבים לכוס ערבוב, מוסיפים קרח, מערבבים היטב ולמסננים לכוס מרטיני. מקשטים בקיסם עם זיתים, בלי לפחד לטפטף מעט ממי הזיתים לקוקטייל.

הסטינגר של פגי אולסון

הסיפור של פגי אולסון הוא למעשה סיפור סינדרלה קלאסי על אותה פקידה שמגיע לניו יורק כדי להגשים חלום. היא "כלב השמירה" של דון דרייפר ומעריצה את האדמה עליה הוא הולך, כשבמקביל היא גם הילדה הלא מקובלת שמייצרת כל הזמן המון אנטגוניזם סביבה. באחד הפרקים מגיעה פגי לדייט ש"סידרו" לה. משום שחשוב לה להראות לכולם שהיא הצליחה בחיים והיא קופירייטרית במשרד פרסום בניו יורק, חשוב לה לעשות את הדברים "הנכונים", כמו לשבת על הבר ולשתות 'סטינגר' - משקה שהבחור הכפרי ששותה מולה בירה לא מכיר. הסטינגר הוא משקה המורכב מקוניאק ו-Crème de menthe. מדובר בקוקטייל חזק ומתובל, ובגלל הקוניאק הוא נחשב קצת למתנשא. למשקה היסטוריה קולנועית לא קטנה, והוא עד כה הספיק להופיע בשני סרטי בונד, לצד פרנק סינטרה וקרי גרנט, ואפילו ב'איש משפחה' מזמין בריאן הכלב סטינגר על וודקה בבר.

פגי אולסון מד מן - צילום יחצ
פגי אולסון מד מן - צילום יחצ
קוקטייל סטינגר

קורוויזיה VS בקבוק
קורוויזיה VS בקבוק
מה צריך?

50 מל' קוניאק קורבזייה VS 20 מל' Crème de menthe קרח לקישוט: קליפת תפוז / דובדבן מסוכר

מה עושים?

מכניסים את המרכיבים לכוס ערבוב, מערבבים היטב ומסננים ללואו בול עם קרח. מקשטים בקליפת תפוז, או כמו אמריקאי אמיתי, עם דובדבן מסוכר ומגישים.