טל חוטינר טעם את 'כתום ספיישל אדישן 2016' – היין החדש של יקב 'ירושלים' וחושב שבהחלט מדובר בהפתעה בגזרה...

יין כתום הוא כינוי ליין לבן, לא ממש חשוב מאיזה זן, שעובר תהליך ייצור שיותר דומה לתהליך אותו עובר יין אדום. תהליך הייצור מתאפיין בעיקר בהשריה ארוכה של הזנים הלבנים על הקליפות, השריה שיכולה להגיע גם עד חודשים, או אפילו להתססה של התירוש על קליפותיו, ממש כמו ביינות אדומים. לא רק הצבע מרמז לכתום, אלא גם החוויה מהיין שלא דומה לחוויה של שתיית יין לבן. היינות הכתומים שונים, בדרך-כלל, בטקסטורה שלהם, וכמובן - בספקטרום הניחוחות שלהם, שנעים פעמים רבות מקצה פרחוני מעט לכיוון הלבנים ועד לעשבוניות, חמצון עדין ומעט שמנוניות.

יין כתום בתחילת דרכו, עדין יותר ורזה יותר מהכתומים הקלאסיים, אבל הולך ומשתנה כל רגע... (צילום: יח"צ)
יין כתום בתחילת דרכו, עדין יותר ורזה יותר מהכתומים הקלאסיים, אבל הולך ומשתנה כל רגע... (צילום: יח"צ)
יין כתום בתחילת דרכו, עדין יותר ורזה יותר מהכתומים הקלאסיים, אבל הולך ומשתנה כל רגע... (צילום: יח"צ)

עד היום רוב היינות הכתומים בהם נתקלנו בארץ היו יינות ייבוא טובים ומעניינים ממדינות כמו צרפת ואיטליה (לא מצליח להוציא מהפה את הטעם של היין הכתום של Paolo bea מאומבריה), ועוד ישראלי, אחד או שניים, שייצר בעיקר היינן יעקב אוריה תחת המותג 'מדבר', או תחת המותג הפרטי שלו 'אלפא אומגה'.

הפתעה בגזרה הזאת הגיעה אלינו ממש בשבועות האחרונים כאשר יקב 'ירושלים' - שעובר לאחרונה מהפך אדיר באיכות ובסגנון היין - השיק יין כתום תחת ידיו של היינן סם סורוקה. אחר התהליך אותו עובר יקב ירושלים אני עוקב כבר שנתיים - החל מהציוד ביקב, דרך המיתוג, ועד היד החופשית שסורוקה מקבל. אבל מעל הכל מדובר בעיקר בשינוי הדרך: מיקב שמתמחה בייצור תירוש ויינות מתוקים וזולים, ליקב המייצר יינות זמינים, מעניינים ואיכותיים בכל רמה אפשרית.

יקב ירושלים, כתום ספיישל אדישן 2016
יקב ירושלים, כתום ספיישל אדישן 2016

'כתום ספיישל אדישן 2016' הוא יין כתום בתחילת דרכו, עדין יותר ורזה יותר מהכתומים הקלאסיים, אבל הולך ומשתנה כל רגע. לפני קצת יותר מחודש טעמתי אותו לראשונה בתערוכת 'סומלייה', ומיד אהבתי אותו. החודש, כשכבר בוקבק, הוא כבר היה מעט שונה מכפי שזכרתי, וכאשר טעמתי אותו שוב, הפעם אצלי בבית, הוא כבר קיבל אופי יותר כתום.

היין נעשה מאמרלד ריזלינג וקולומבר מכרם באזור זיכרון יעקב שנבצרו מעט מאוחר (סם טוען שהריזלינג הגיע עם קצת כוויות...). המון פרי בשל ואפילו אפוי, באף, קליפות תפוז, משמש, תפוח ואפילו מעט שמריות, יחד עם איזון נעים של חומציות טובה ורעננה, ומרקם שהולך ומתעבה. הייתי שמח לנסות לראות מה קורה אתו בחודש-חודשיים הקרובים, אבל גמרתי כבר את הבקבוק. כשר, כמובן.

מחיר: 59 ₪