יאיר גת חושב שיינות בוזן של יקב 'קנטינה בולצאנו' הם יינות מודרניים, נקיים ומדויקים, המצליחים לשמר היטב את מסורת עשיית היין האזורית של אלטו אדיג'ה...

אלטו אדיג'ה, בו מייצר יקב 'קנטינה בולצאנו' יינות תחת השם 'בוזן', הוא מחוז יין לא גדול ולא מאוד ידוע, בצפון-איטליה. איפה שהמכנסיים האוסטריים והשווייצריים, נכנסות לחלק העליון של המגף. הוא נמצא בעמק בצורת האות Y ששימש כמעבר יבשתי בטוח בין איטליה לאירופה - מיקום אסטרטגי שמשך אליו כובשים מכל התקופות וכל הסגנונות: מהרומאים ועד לנאצים.

בוזן - ביקב 'קנטינה בולצאנו' מצליחים לשמר היטב את מסורת עשיית היין האזורית של אלטו אדיג'ה... (צילומים: יח"צ)
בוזן - ביקב 'קנטינה בולצאנו' מצליחים לשמר היטב את מסורת עשיית היין האזורית של אלטו אדיג'ה... (צילומים: יח"צ)
ביקב 'קנטינה בולצאנו' מצליחים לשמר היטב את מסורת עשיית היין האזורית של אלטו אדיג'ה... (צילום: יח"צ)

ב'אלטו אדיג'ה', המכונה גם דרום-טירול, מדברים איטלקית, גרמנית ו'לדין' - שפה בעלת שורשים רומאניים שמדוברת באזור הדולומיטים, ומגדלים בו חמישים ושלושה אלף דונם כרמים, שבכמעט שישים אחוז מהם גדלים זני ענבים לבנים. בראש מצעד הלהיטים האזורי נמצא הפינו גריג'יו, שמשך את תשומת הלב העולמית לאזור, ואחריו: גוורצטרמינר, פינו בלאן ושרדונה. בנוסף, גדלים שם גם סוביניון בלאן, מולר טרגאו, סילבנר, ולטלינר וריזלינג.

יינות בוזן
יינות בוזן

לצד הזנים הלבנים, נטועים באלטו אדיג'ה גם שני זנים אדומים מקומיים: 'סקיאבה' ו'לגריין', לצד זנים בינלאומיים קלאסיים כמו פינו נואר, מרלו וקברנה סוביניון, שנשמור למועד מאוחר יותר. הפעם נתמקד ביינות הלבנים שמיוצרים באלטו אדיג'ה ביקב 'קנטינה בולצאנו', תחת השם 'בוזן'. 'קנטינה בולצאנו', יקב צעיר שנוסד בשנת 2001, משתמש בטכנולוגיות מודרניות כדי לשמר את המסורת האזורית, ועושה יינות מודרניים, נקיים, מדויקים ובחלקם גם די מעניינים.

בוזן, מולר טרגאו 2016
בוזן, מולר טרגאו 2016

מולר טורגאו הוא זן שנוצר בסוף המאה התשע-עשרה מהכלאה בין ריזלינג לזן נכחד בשם 'מדלן רויאל', על-ידי הרמן מולר השוויצרי, כדי להגיע לאיכויות של ריזלינג, בזמני הבשלה קצרים יותר. ליין שנעשה ממנו יש צבע צהבהב בהיר, קצת ירקרק בשוליים וריחות מרתקים של תבלינים, עשבי תיבול, פרחים, פירות לבנים ומעט פרי טרופי. המגע שלו עם החך מלטף, החמיצות נהדרת והסיומת חמצמצה ויבשה.

מחיר: 89 ₪

בוזן, פינו בלאן 2016
בוזן, פינו בלאן 2016

פינו בלאן, הזן העתיק הידוע גם בשמו הקליט 'וויסבורגונדר', הוא' ככל הנראה' מוטציה של זן הפינו נואר, שהארומות המאופקות, יחסית, שלו זיכו אותו עד לא מזמן ליחס די מזלזל. בקנטינה בולצאנו נעשה ממנו יין זהבהב צלול עם ריחות של תפוחים אדומים, עשב קצור, פירות לבנים וכתומים, פרי בוסר, תבלינים ומעט מינרלים. המרקם שלו חלקלק, החמיצות נעימה וטעמי הפרי ההרמוניים והאנרגטיים מלווים במרירות קלה.

מחיר: 89 ₪

בוזן, ריזלינג 2016
בוזן, ריזלינג 2016

ריזלינג הוא זן שהקהל הישראלי למד עם הזמן להכיר, ואולי אפילו לחבב. הריזלינג הזה, שנעשה מענבי כרם הנטוע בגובה של 500 מטר מעל פני הים, הוא צלול וירקרק עם ריחות של פירות ירוקים, פירות לבנים, פרחים וטיפה מינרלים. הוא מתפוצץ על החך עם חמיצות גבוהה, מרירות מודגשת וטעמים בוסריים, והסיומת יבשה וחדה. מי שמוכן לוותר על עומק ומורכבות לטובת רעננות מתפרצת ייהנה ממנו מאוד.

מחיר: 89 ₪

בוזן, גוורצטרמינר 2016
בוזן, גוורצטרמינר 2016

לעניות דעתי היין הזה מסתמן להיט. "יין מעבר" יבש, שיספק לחובבי היינות החצי יבשים את מה שהם אוהבים: ריחות של מי ורדים, ליצ'י אשכוליות ותבלינים. למי שפחות מתלהב מהסגנון הוא יספק טעמי פרי עסיסיים שנתמכים בחמיצות טובה מאוד ומרירות מעניינת, כך שגם אלה וגם אלה יוכלו ליהנות מאותו בקבוק ממש. הסיומת עשירה בטעמי פרי, חמצמצה, מרירה וארוכה מאוד. אוכל אסיאתי? קינוחים? פירות-ים? לכו על זה.

מחיר: 89 ₪