טליה לוין פגשה את נועם יעקובי, מנכ"ל יקב 'רקנאטי', ושמעה ממנו איך הופכים תשוקה למקצוע, ולמה ה'קריניאן פרא' הוא הבייבי הפרטי שלו...

"תמיד היתה לי זיקה ותשוקה ליין", מספר נועם יעקובי מנכ"ל יקב 'רקנאטי', שבכלל התחיל את הקריירה שלו בהקמת מערך השיחות לחו"ל של 012 כשזה עוד היה בחיתוליו. "לא הייתי בעסקי היין", הוא מספר, "אבל בסוף שנות התשעים הייתי מגיע עם כמה חברים לטעימות ב'דרך היין' באופן קבוע. שזה מצחיק לחשוב שאולי זה היה סימן לאיזו שהיא סגירת מעגל עתידית עבורי. כי 'דרך היין' זה שקד. ואורי שקד ולני רקנאטי הם היום הבעלים של היקב".

היין החביב ביותר על נועם יעקובי, אהוב גם על הספקים הבריטים של מלכת אנגליה... (צלמים: אייל טואג, חן גלילי)
היין החביב ביותר על נועם יעקובי, אהוב גם על הספקים הבריטים של מלכת אנגליה... (צלמים: אייל טואג, חן גלילי)
היין החביב ביותר על יעקובי, אהוב גם על הספקים הבריטים של מלכת אנגליה... (צלמים: אייל טואג, חן גלילי)

אז איך הפכה התשוקה למקצוע?

"היינו מגיעים כמה חבר'ה מהשרון לטעימות באופן קבוע בחנות ברעננה. אבל מכיוון שלפני חגים היו מפסיקים את הטעימות ואנחנו לא רצינו להפסיק להיפגש, קבענו שנהפוך את המפגשים בינינו לעצמאיים, ובכל פעם מישהו אחר יארח בביתו את אירוע הטעימה. היינו מכסים את הבקבוקים וכל מארח היה דואג לטעימת קונספט.

היינו טועמים באופן עיוור יינות ומשוחחים על כך אחר-כך. אחרי כמה חודשים העברנו את הטעימות למסעדות ועשינו זאת באופן קבוע, כשמדי פעם ארגנו נסיעות לחו"ל בכל פעם לאזור אחר. היינו מאד רציניים ועסוקים בעניין", אומר נועם יעקובי. יום אחד, מישהי מהחבורה שלנו אמרה לי שמחפשים מנכ"ל ליקב 'רקנאטי'. זה קרה יום לפני יום הולדתי ובדיוק בתקופה בה התחלף מנכ"ל ב-012, מה שגרם לי למחשבות לעזוב ולהמשיך הלאה. והשאר, איך אומרים - היסטוריה".

נועם יעקובי נכנס לתפקיד בשנת 2006, כשש שנים לאחר שהיקב הוקם על-ידי לני רקנאטי ואורי שקד שהפילוסופיה שעמדה מול עיניהם עוד בטרם הוקם היקב היתה ליצור משהו חדש, מקורי, איכותי ומרענן בעולם היין. "כשנכנסתי לתפקיד ייצרנו בערך חצי מיליון בקבוקים, והיום סדר הגודל עומד על מיליון ומאה".

החזון של 'רקנאטי' הוא בעצם ייצור יינות מקוריים ומקומיים. איך אתם מיישמים זאת בפועל?

נועם יעקובי, מנכ"ל יקב רקנאטי
נועם יעקובי, מנכ"ל יקב רקנאטי
"עד שנת 2009 ייצרנו בעיקר קברנה ומרלו, ובשנת 2009 שאלנו את עצמנו בדיוק את אותה השאלה שאת שואלת. מה אנחנו רוצים לומר בתחום ואיך אנחנו יכולים לייחד את עצמנו, לא רק בארץ אלא גם בעולם? בעולם, להיות עוד יצרן שמייצר קברנה ומרלו זה לא עסק פשוט, בעיקר כשאנחנו מגיעים לתחום ייצוא יין. מבחינת הייצוא, מאד קשה להתמודד מול תותחים גדולים כארגנטינה, צ'ילה ואוסטרליה, גם מפני שאנחנו מגיעים ברמת מחיר גבוהה יחסית וגם ברמת הבידול. בהרבה מאד מקומות בעולם עושים קברנה ומרלו אז מה חדש אצלנו?

כך בעצם נולד הרעיון להתמקד בזנים הים-תיכוניים. לקחנו בזמנו את ה'קריניאן פרא' שלנו כפרויקט. עד אז הקריניאן נחשב לזן מאד נחות מבחינה ייננית, בשנת 2000 זה היה זן שיכול להגיע ל-3 טון לדונם. במקרה מצאנו כרם בהרי ירושלים, כרם פרא מיוחד ביותר שגדל בצורת גביע. בזמנו זה היה הכרם היחידי בארץ שמגודל בצורה הזאת.

מדובר בכרם של כורם ערבי שגידל אותו בצורה כזו במשך שנים ללא השקיה. ראינו את הפוטנציאל האדיר, עשינו עסקת החלפה של ענבים עם יקב אחר ובעצם כשבצרנו אותו בפעם הראשונה ב-2009 ראינו שיוצא יין יוצא-דופן. זה נתן לנו דרייב ואתו בעצם פתחנו וייצרנו מוצרים ים-תיכוניים כפטיט סירה שגם בסדרת היינות הים-תיכוניים שלנו, את הסירה רזרב, זה היה השלב הראשון".

הדי.אן.איי של הזן

יקבי 'רקנאטי' החליטו להעמיק עוד בזנים הארצישראליים והם קפצו על המציאה במסגרת פרויקט גדול של דוקטור שיבי דרורי ויעקב הניג מאוניברסיטת אריאל בנושא חיפוש זנים. "מדובר בפרויקט בסדר גודל בינלאומי בו מחפשים שרידים של ענבים, גרעינים, זרעים וכדומה, הייחודיים לאזור. אחרי שמוצאים ומגדלים אותם, הם נשלחים למעבדות די.אן.איי ובודקים שאין בנמצא זן דומה של ענבים במקום אחר בעולם".

ואז אתם נכנסתם לפרויקט?

כרם-לבנון-רקנאטי
כרם-לבנון-רקנאטי
"אנחנו משתתפים אתם בפאנל טעימות. בשנת 2013 טעמנו את ה'מראווי' שהיה מוצלח במיוחד, ואז ניסינו לאתר כורם שיש לו 'מראווי' בכרם", מספר נועם יעקובי. "מצאנו מישהו בבית לחם וקנינו ממנו ענבים ב-2014 וייצרנו בפעם הראשונה מראווי זני, וזוהי הפעם הראשונה בעולם שמייצרים את הזן הזה לא כבלנד. קיבלנו פידבקים מדהימים, נכנסנו עם זה לניו יורק טיימס. זו הפעם ראשונה שיקב ישראלי מגיע לכזה הישג. היין, אגב, ממשיך להיות מיוצר עד עכשיו. בציר 2016 נמצא עדיין בחביות ועומד לצאת בקיץ. "יש לפרויקט המשכיות. אנחנו קונים בינתיים מהכורם בבית לחם, אבל עשינו נטיעה שלנו של מראווי בגליל העליון. כרם ביו דינאמי".

קריניאן פרא
קריניאן פרא
קריניאן - הפרא האציל

ל'רקנאטי' ארבע סדרות: סדרת הבסיס 'יונתן'; סדרת 'גליל עליון'; סדרות הרזרב עם הזנים הקלאסיים: קברנה, מרלו ושרדונה, והזנים הים-תיכוניים: קריניאן מרסלאן, ומראווי; וסדרת הפרמיום: ספיישל רזרב אדום וספיישל רזרב לבן. אבל החביב ביותר על יעקובי הוא ה'קריניאן פרא', ולא רק עליו, מסתבר, אלא גם על הספקים הבריטים של מלכת אנגליה.

"אני באמת הכי אוהב את הקריניאן פרא שלנו, שהוא באמת יוצא-דופן. הספק הלונדוני שלנו - ספק היין הוותיק בעולם, כולל גם ספקים רשמיים של המלכה, עובד רק אתנו מכל היקבים הישראליים ורק עם הקריניאן פרא. יש בו קסם. גם כשכבר מצליחים להשיג טעימות במסעדות עם כוכב מישלן ומביאים ארבעה זנים, הם בסוף לוקחים את הקריניאן פרא. זה יין מאד מוצלח ומיוחד שעושה הדים בכל רחבי העולם".

זו אולי קלישאה, אבל מה התכניות לעתיד? כי עליהן נופלים וקמים יקבים

"אנחנו מתכננים לצאת בקרוב עם הסדרה של הזנים הקדומים", מספר נועם יעקובי ומוסיף, "כמו כן, אנחנו נמצאים כרגע בתהליך תכנון די מתקדם של יקב נוסף באזור דלתון. הרעיון היה לבנות שם יקב שייצר את סדרת הפרמיום שלנו. את סדרות הרזרב והספיישל רזרב, וכתוצאה מכך נוכל להגדיל את כושר הייצור שלנו. יש לנו שם שטח של 12 דונם, והתכנון העתידי אחרי שנפתח שם את מתקן הפרמיום ומרכז המבקרים הוא להעביר את כל היקב לשם".

אתה שותה גם יינות של יקבים אחרים או נאמן למקור?

"בהחלט שותה גם מיקבים אחרים. החבורה שלנו עדיין פעילה ואנחנו נפגשים ועדיין שותים הרבה מאד, בעיקר ייבוא. בבית אני שותה יינות שלנו, אבל בהחלט גם יינות של אחרים".