בורדו, בורגון, קיאנטי, אמרונה, ריוחה ועוד. יאיר גת קופץ ראש לעומק עולמם המופלא של ה"בלנדים", ונותן בהם סימנים כדי שלא יערבבו אתכם. והפעם: בלנד בורדו…

הבלנדים ממאזור חבל בורדו הם היינות המוכרים, הנחשבים והיקרים בעולם, ולא נראה שזה עומד להשתנות בעתיד הקרוב. כמו שאפשר לצפות מיינות עם היסטוריה מפוארת, הווה מזהיר ועתיד בטוח, על היינות מבורדו נכתבו ספרים, נעשו סרטים ופותחו הררים של תיאוריה, שזה לא הזמן להתחיל לטפס עליהם. למרות זאת, יש כמה דברים שכדאי לדעת לפני שמתחילים. למרות שבבורדו עושים בלנדים לבנים, האזור מזוהה בעיקר עם שני זנים: אדומים: קברנה סוביניון ומרלו, כאשר היחסים בין הזנים בבלנדים משתנים בהתאם למיקום הכרמים.

בלנד בורדו - קברנה סוביניון ומרלו יודעים לגדול יפה בכל מקום כמעט, ועם סיפורי הצלחה לא מתווכחים... (צילומים: יח"צ)
בלנד בורדו - קברנה סוביניון ומרלו יודעים לגדול יפה בכל מקום כמעט, ועם סיפורי הצלחה לא מתווכחים... (צילומים: יח"צ)
קברנה סוביניון ומרלו יודעים לגדול יפה בכל מקום כמעט, ועם סיפורי הצלחה לא מתווכחים... (צילומים: יח"צ)

נהר הג'ירונד שעובר פחות או יותר באמצע בורדו, מחלק את האזור לשני חלקים עיקריים: הגדה הימנית, שהיא בעצם המזרחית, והשמאלית או המערבית. היינות מהגדה השמאלית מכילים יותר קברנה סוביניון ממרלו, והיינות מהגדה הימנית יותר מרלו מקברנה. לכן, בגדול, היינות מהגדה השמאלית יהיו מוצקים, אלכוהוליים וחומציים יותר. אלה הם בעצם היינות שהפכו את בורדו למה שהוא. היינות שנעשים מימין לנהר מתאפיינים ברכות, עסיסיות וידידותיות. בנוסף, בבלנדים של בורדו מותר להשתמש גם בפטי ורדו, מלבק וקברנה פרנק.

את הסיבות להצלחה הגדולה של בורדו אפשר לסכם במילה אחת: מיקום. מעבר לזה שהאזור נהנה מתנאים מעולים לגידול ענבי יין, המרחק הקצר שלו מהאוקיאנוס, העניק ליצרנים באזור גישה לכל העולם, בשונה מהיצרנים של בורגון, למשל, שמוקפים ביבשה. הסוחרים שהפליגו מבורדו לקחו אתם יין לאנגליה והולנד והפכו את היין לסיפור הצלחה בינלאומי. קברנה סוביניון ומרלו יודעים לגדול יפה בכל מקום כמעט, ועם סיפורי הצלחה בינלאומיים לא מתווכחים. כך שזה לא מפתיע שעושים המון יינות כאלה ברחבי העולם. הפעם התמקדנו ביינות ישראליים, אבל כדי לעשות את העסק קצת יותר מעניין, צירפנו גם כמה בקבוקים ממקומות אחרים.

Ducru Beaucaillou 2004
Ducru Beaucaillou 2004

יין מהמם עם ריחות של פירות מתוקים טריים, פירות יבשים, בושם, פרחים, בשר מעושן, עור, עץ חדש, אניס, טרגון ואדמה. שלוש-עשרה שנים אחרי הבציר, המגע שלו עם החך עדיין אנרגטי, מלא חיים ואפילו תוקפני מעט, הטעמים מאוזנים מאוד, החמיצות נפלאה והסיומת מעודנת ומורכבת מאוד. בלנד בורדו קלאסי מאחד הבתים הקלאסיים של בורדו שלגימה אחת ממנו יכולה להסביר טוב יותר מאלף מילים, על מה כל הרעש.

מחיר: כ-800 ₪

קונצ'ה אי טורו דון מלצ'ור 2012
קונצ'ה אי טורו דון מלצ'ור 2012

היין הצ'יליאני האייקוני הראשון בעולם, נעשה בהשראת הבלנדים של בורדו מתשעים ושבעה אחוז קברנה סוביניון ושלושה אחוז קברנה פרנק, מעמק מאייפו, והתיישן חמישה-עשר חודשים בחביות צרפתיות. זהו יין רב עוצמה, אך אלגנטי, שמציע ריחות מהודקים של פרי אדום ושחור, תבלינים מתוקים, אדמה, עשבי תיבול ושוקולד, טעמים מלאי חיים ומרקם מלוטש. קשה להאמין שהוא לא נעשה באירופה.

מחיר: 550 ₪

שאטו סיסאק 2009 קרו בורז'ואה
שאטו סיסאק 2009 קרו בורז'ואה

בלי להיכנס יותר מדי לסיווגי האיכות המקובלים בתוך בורדו, אפשר לומר שהסיווג 'קרו בורז'ואה' שאליו משתייך היין הזה, הוא לא הכי גבוה. זה מעניין, כי מדובר בבורדו מקסים, עם ריחות קלאסיים של פירות, עשבי תיבול ותבלינים, מבנה מוצק ומרקם מחוספס מעט. היין, שנעשה ברובו מקברנה סוביניון, בתוספת מרלו ופטי ורדו, התיישן ארבעה-עשר חודשים בחביות, מבטא היטב, כך אומרים, את בציר 2009 שהיה אחד הבצירים הטובים באזור בעשור הקודם.

מחיר: 150 ₪

Chateau Bellerives Dubois 2014
Chateau Bellerives Dubois 2014

היין שנעשה משבעים אחוז מרלו ושלושים אחוז קברנה סוביניון, והתיישן שנה בחביות, הוא צעיר מאוד במונחים של בורדו. החדשות הטובות הן שאפשר ליהנות ממנו כבר עכשיו. יש לו ריחות נעימים של פירות יער, שזיפים, מחטי אורן, תבלינים, פרחים, אדמה ועשבי תיבול. המגע שלו עם החך רך, החמיצות נעימה, הטעמים פירותיים ורעננים והסיומת טיפה מלוחה. לא יין גדול, אבל אחד היותר מהנים ברשימה.

מחיר: 60 ₪

קסטל, גראן וין 2014
קסטל, גראן וין 2014

קסטל, ואתם באמת לא זקוקים לי כדי לדעת את זה, הוא אחד היקבים הישראליים המוערכים ביותר בעולם. גראן וין, האדום הגדול של היקב, הוא בלנד קלאסי של קברנה סוביניון, מרלו, פטי ורדו וקברנה פרנק, מהחלקות המובחרות ביותר של היקב בהרי יהודה. היין מבציר 2014, שהתיישן כעשרים חודשים בחביות, הוא קריר ומהודק, עם ריחות מורכבים ומהנים של פירות אדומים, סגולים ושחורים, עשבי תיבול, עשן ואדמה, חמיצות רעננה וסיומת מורכבת.

מחיר: 214 ₪

רמת-הגולן, ירדן קצרין 2012
רמת-הגולן, ירדן קצרין 2012

קצרין, יין הדגל של יקב רמת-הגולן, שנעשה אך ורק בבצירים איכותיים, נוצר בבציר 2012 ברובו מענבי קברנה סוביניון, עם תוספות של מרלו, קברנה פרנק ומלבק. זהו יין מודרני, מלוטש ורב עוצמה, עם ריחות מורכבים של פירות בשלים, עשבי תיבול יבשים וטריים, קפה, אדמה ומעט קליפות הדרים. המבנה שלו מלא ומוצק, הטעמים מרוכזים מאוד והסיומת עשירה ומלאת עניין.

מחיר: 450 ₪

יתיר, יער יתיר 2013
יתיר, יער יתיר 2013

הוא נעשה אמנם מענבי הזנים הבורדולזיים קברנה סוביניון ופטי ורדו, אבל יער יתיר הוא הכי ישראלי שאפשר. ליין, שהתיישן כשנה בחביות, יש ריחות של פירות סגולים עסיסיים, פרחים ועשבי תיבול יבשים, מלווים בנוכחות אינטליגנטית לא מטרידה של חביות. המבנה שלו מוצק מאוד, טעמי הפרי עשירים ומלאי חיים והחמיצות נהדרת. יין יוצא-דופן באיכותו, שמבטא נפלא את האופי הייחודי של יתיר.

מחיר: 250 ₪

כרמל, לימיטיד אדישן 2012
כרמל, לימיטיד אדישן 2012

בלנד אלגנטי ומרשים של קברנה סוביניון, פטי ורדו ומלבק, שהתיישנו, כל אחד בנפרד שמונה חודשים ולאחר הערבוב הוחזרו לחביות לשמונה חודשים נוספים. יש לו ריחות מעודנים של פירות אדומים ושחורים המתובלים בירקרקות קלה, ונוכחות של חבית איכותית. המרקם שלו רך ונעים, המבנה מוצק והטעמים מאוזנים. אחד היינות האירופאים ביותר שנעשים בישראל.

מחיר: 220 ₪

מרגלית, אניגמה 2015
מרגלית, אניגמה 2015

בגדול, אניגמה לא עושה חשבון לאף אחד. הוא מחוספס בקצוות, לא מאוד נקי, ולא הכי מסודר. אבל הריחות שלו נהדרים: פרי מבריק, תבלינים, שוקולד, קפה, טבק, רצפת יער ופטריות, המבנה שלו מוצק, והסיומת מרגשת במורכבות שלה. הוא נעשה מענבי קברנה סוביניון, מרלו וקברנה פרנק, שגדלו בגליל ובבנימינה, ואם שמתם יד על בקבוק כזה, נסו לא לפתוח אתו בחמש השנים הבאות לפחות.

מחיר: 200 ₪