המיקסולוג טל גנץ לא פוחד לערבב את קודש הקודשים ומשקשק לכם קוקטיילים על גינס. ככה זה כשאתה מרגיש גבר כשאתה עומד מאחורי הבר...

קבלו וידוי אישי. טוב, לא כזה אישי או איזה הצהרת יציאה מאיזה ארון. פשוט החורף הזכיר לי שיש קוקטיילים שאני מאד מכבד שמכינים עם בירה, ואפילו יש כתבה כזאת באתר סנהדרינק שפעם כתבתי, אבל קוקטיילים עם גינס זה כבר סיפור לגמרי אחר. גינס היא סוג של "פרי אסור" והקוקטייל הכי טוב עם גינס בכלל נקרא 'דאבל גינס', פשוט מאד - גינס עם עוד גינס.

על הבר ישבו כמה לקוחות שזעמו על הרעיון לערבב את הגינס בקוקטייל לצד פאנל נשי שממש שמח לטעום גינס שיהיה לטעמן... (צילומים: טל גנץ)
על הבר ישבו כמה לקוחות שזעמו על הרעיון לערבב את הגינס בקוקטייל לצד פאנל נשי שממש שמח לטעום גינס שיהיה לטעמן... (צילומים: טל גנץ)
כמה לקוחות זעמו על הרעיון לערבב גינס, אבל היו גם כמה שדווקא שמחו לקוקטייל על גינס... (צלם:  טל גנץ)

בשיחת חולין עם העורך ה"חולה" שלנו שלא רואה בעיניים התבקשתי להכין הפעם קוקטיילים על בסיס גינס. טוב, לא ממש מת על הרעיון. יש המון אנשים שממש מתרגזים שמנסים להתעלל בגינס שלהם, אבל זה האתגר האמיתי הוא לרצות את הקשת הכי רחבה. כלומר את העורך, שממש לא עף על גינס.

למעשה, כבר משחר ההיסטוריה של הגינס, אי-שם בשנת 1759 החלו לערבב את בירה עם יין מבעבע, אייריש קרים ועוד, ויש גם לא מעט היסטוריה על ערבובים של בירה שנולדו בגרמניה. כן, מעצמת הבירה הבווארית החלה לפני הרבה שנים לערבב קוקטיילים, כמו למשל ה'שנדי' המפורסם, ואפילו לבקבק אותם. הסיבות לכך היו, בין היתר, הרצון למתן את האלכוהול ולא לחזק אותו, גם בשל פערי מיסוי הגבוהים וגם כדי לנסות להצדיק שתייה מרובה גם בצהרים.

כל השאר היסטריה

קוקטייל
קוקטייל
באופן כללי, אם יין ומשקאות אלכוהוליים משמשים ליצירת קוקטיילים, אז למה לא בירה? בעמדות עבודה של ברמנים ניתן למצוא סוגי יינות מתובלים לצד יינות מבעבעים, אבל לא בירה. כיום יש מבחר עצום של בירות בעלות טעמים מאד מורכבים, עם ניחוחות ותסיסה ייחודית שאפילו הסומלייה היהיר ביותר יודע להעריך. הבעיה היא המורכבות שייחודית לבירה שזורקת את הקוקטייל למקום לא מאוזן.

גינס מצליחה לשבור את השיאים של עצמה כל פעם מחדש. הנה כמה עובדות שחשוב לדעת. קודם כל, לגינס יש שם של בירה "ממלאת". אפילו קונאן או'בריאן מגדיר את הגינס כ"ארוחה מלאה", אבל בפיינט גינס יש רק 189 קלוריות, שזה פחות מחלב דל שומן או מיץ תפוזים באותה כמות.

שני פיינטים ואחד קיפניס

גז המזיגה של הגינס הוא חנקן, בו משתמשים על-מנת להפחית את החומצה הפחמתית שנולדת מהפחמן דו-חמצני במכלי הגז הרגילים. טמפרטורת הגשה המומלצת היא 13 מעלות, לעומת 4 בדרך-כלל. סמלה של הבירה הוא סמל הנבל - בדומה לסמל אירלנד, רק הפוך. באחד הקמפיינים לעידוד צריכת הבירה פרסמו המון תמונות של חיות, אחד מהם הוא הטוקן שבהמשך הפך אף הוא לאחד מסמלי החברה.

אז אחרי שצחקנו נעבור לקטע האומנותי – קוקטיילים. לשם כל קבעתי דייט בשישי בצהרים עם ניר קיפניס מאחורי הבר של ה'אקסטרה ברוט'. אני חייב לציין שמדובר באחד ממוזגי הגינס היסודיים ביותר שעבדתי אתם, לצד נימוסי אירוח שמזכירים לי ביקור מחמם לב אצל סבתא של אשתי עם מרק בורשט רוסי, מטיאס רך ושמנוני עם שמנת חמוצה, שפרוטים וסלטים מדהימים שמתלבשים טוב עם וודקה וגינס.

אז אחרי שולחן מפנק שפתח לי קיפניס, פלוס וודקה ושני פיינטים של גינס אפשר להתחיל לעבוד. על הבר, מסוקרנים מתהליך ההתארגנות שלי, ישבו גם כמה לקוחות שזעמו על הרעיון לערבב את הגינס בקוקטייל לצד פאנל נשי שממש שמח לטעום גינס שיהיה לטעמן, אז קבלו.

קוקטייל
קוקטייל

מה צריך?

50 מל' ברבן 20 מל' אמרטו דיסארונו 20 מל' סירופ אגוזי לוז שמנת מתוקה קורט קינמון מקל קינמון קרח גינס לקישוט: מקל קינמון, עוגיית הרשי

מה עושים? מכינים קצפת: מוזגים 100 מל' שמנת מתוקה פלוס חצי מכמות סירופ אגוזי הלוז לשייקר ומשקשקים היטב עד לקבלת מרקם של קצפת (פשוט לא מרגישים שנותר נוזל בשייקר). מוזגים לשייקר וויסקי, אמרטו, פלוס יתרת סירופ אגוזי הלוז וקורט קינמון, מוסיפים קרח ומשקשקים היטב. מסננים לכוס פיינט וסוגרים בגינס עד קו הקצף המסומן על הכוס. מוסיפים קצף מעל ומקשטים במקל קינמון ועוגיית הרשי.

פידבק מהבר: חיובי. הקוקטייל לא איבד הרבה מטעם הגינס וקיבל קיק מתקתק עם אפטר טייסט ארוך של אגוזים.

הקוקטייל הבא שהכנתי הוא 'הורני גינס' - גינס חרמן, בתרגום חופשי. למעשה הוא חם על מרי מה'בלאדי מרי'. בגדול מדובר בבניה של 'בלאדי מרי' עם סגירה של גינס. עכשיו הצלחתי להרגיז גם את חובבי הגינס וגם את מכורי הבלאדי מרי של המקום.

קוקטייל
קוקטייל

מה צריך?

50 מל' וודקה 20 מל' מיץ לימון דש רוטב וסטרשייר טבסקו, לפי הטעם 2 כפות רוטב צדפות 120 מל' מיץ עגבניות כפית חזרת קרח גינס לקישוט: פלח לימון, ענף רוזמרין, צ'ילי אדום

מה עושים? מוזגים לכוס גדולה את כל המרכיבים, למעט הגינס, לפי הסדר ומוסיפים קרח. מערבבים היטב, מוזגים גינס עד למעלה ומקשטים בפלח לימון, ענף רוזמרין וצ'ילי אדום.

פידבק מהבר: חיובי. להפתעתנו, מסתבר שקוקטייל מוצלח יכול לעשות שלום בין מחנה הגינס ומחנה הבלאדי מרי, בתנאי שיתנו לשניהם גם לשתות משלהם והרבה.

הקוקטייל הבא הוא קוקטייל שהתאים לצהריים הקיצי שפקד אותנו באמצע החורף של ינואר.

קוקטייל
קוקטייל

מה צריך?

50 מל' רום מתובל 20 אמארו מונטנגרו 15 מל' סירופ קוקוס 90 מל' מיץ אננס קרח גינס לקישוט: פלח אשכולית אדומה, עלה אננס, ורדים מיובשים

מה עושים? מוזגים לשייקר את כל המרכיבים, למעט הגינס, משקשק היטב ומסננים לתוך כוס 'הוריקן'. מוסיפים מעט קרח, סוגרים בגינס ומקשטים בפלח אשכולית אדומה, עלה אננס וורדים מיובשים.

פידבק מהבר: הקוקטייל חלק וקטיפתי לטענת המחלקה הנשית שישבה על הבר. אז הן וקיפניס די אהבו את הקוקטייל, מה שמביא אותי לקוקטייל הסיום במוד קצת יותר קשוח אחרי עוד כמה שוטים של וודקה שירדו עם גינס ישירות לכבד.

הקוקטייל האחרון כבר מחייב כי המקום כבר ממש מלא ויש ציפיות גבוהות לצד איומים מאנשי הגינס. אז הלכתי על גינס מרגריטה ים-תיכוני.

קוקטייל
קוקטייל

מה צריך?

50 מל' טקילה סילבר 25 מל' ליקר תפוזים 20 מל' מיץ לימון 15 מל' רוזטה גינס לקישוט: כתר מלח ופלפל שחור, פרוסת אגס

מה עושים? לוקחים כוס מרגריטה, מורחים את שפת הכוס בפלח לימון, וטובלים בצלחת עם מלח מעורב בפלפל ליצירת כתר. מוזגים לשייקר את כל המרכיבים, למעט הגינס, ומשקשקים היטב. מסננים לתוך הכוס, בעזרת כפית מוסיפים בעדינות גינס מעל לסגירה עם שיכבה נוספת, ומקשטים בפרוסת אגס.

פידבק מהבר: באופן מפתיע מסתבר שמדובר בקוקטייל ג'וקר כייפי שמחזיר אותי מהר לשולחן כדי להמשיך ליהנות מהאוכל שהאוכל שהעמיס עליו קיפניס.