לאחרונה דיברנו כאן על שני סגנונות בירה קרובים זה לזה - פורטר וסטאוט. עכשיו, אחרי שדיברנו וחפרנו, עברנו מדיבורים למעשים וישבנו לטעום אותן ב'פורטר אנד סאנס' - מקום שיודע לעשות כבוד לבירה…

בחודש האחרון כתבתי כאן על שני סגנונות בירה קרובים זה לזה, פורטר וסטאוט. הפורטר - שמקורו באנגליה, הוא חום ושוקולדי; והסטאוט שהתפתח ממנו, הוא שחור ובעל טעמי קפה שולטים. סגנון הסטאוט מאגד בתוכו תתי-סגנון רבים כשהידוע מביניהם הוא הסטאוט האירי היבש המיוצג על-ידי שני מותגי העל המוכרים 'מרפי'ס' ו'גינס'. אולם, בנוסף לתת-סגנון זה, קיימים תתי-סגנון נוספים המתאפיינים באחוזי אלכוהול גבוהים יותר כמו ה'אימפריאל סטאוט', מתיקות גבוהה יותר כמו ה-Sweet Stout או ה-Milk Stout ובעלי גוף מלא כמו ה-Oatmeal Stout.

אפשר לקבוע שמדובר באחד המקומות המקצועיים ביותר בארץ להגשת בירה... (צילומים: יח"צ, דיויד סילברמן)

טעימת הבירות של חברי מועצת סנהדרינק שנערכה החודש כללה את סגנונות הבירה פורטר וסטאוט. הטעימה נערכה ב'פורטר אנד סאנס', מסעדת בירה המציעה כחמישים ברזי בירה ועוד מבחר גדול מאוד של בירות בבקבוקים. חביות הבירה ב'פורטר אנד סאנס' נשמרות בחדר קירור המאפשר תנאי אחסנה מיוחדים כדי לשמור עליהן טריות.

פורטר אנד סאנס
פורטר אנד סאנס
כבוד לבירה, וגם לאוכל

 לא יהיה מוגזם לקבוע שזהו אחד המקומות המקצועיים ביותר להגשת בירה שקיימים היום בארץ. השילוב בין אוכל טוב ומוקפד שנעשה תוך מחשבה שיתאים לבירה, ומזיגת בירה באופן מקצועי ביותר מציע מקום שלא נופל ממסעדות הבירה המתמחות שפורחות בשנים האחרונות בארצות-הברית. אם אתם מחפשים פאב אפלולי ורועש, זה ממש לא המקום. המוזיקה כאן לא מחרישת אוזניים, התאורה מאפשרת קריאה נוחה של התפריט והאווירה רגועה ונעימה.

טעימת הבירות שלנו לוותה במבחר נאה של מנות שעזרו לנו לצלוח את המשימה, ביניהם: שני סוגי נקניקיות מתוצרת עצמית - פיקנטי ספרדי וברוקלין - שהוגשו עם פירה תפוחי-אדמה ותבשיל כרוב ביין, נתחי שייטל כבוש בבישול איטי לצד רוטב 'רומסקו' ספרדי, וקונפי שוק אווז ברוטב פירות-יער. הצמחונים שבינינו הלכו על קארי פיקנטי על בסיס חלב קוקוס ודווחו שהיה "אש".

אז מה היה לנו כאן?
מוסקו סטאוט
מוסקו סטאוט

סגנון: סטאוט יבש מבשלה: מוסקו ארץ ייצור: ישראל אלכוהול: 4.8% עוד קצת: בירה מרירה ויבשה עם טעמי לתת קלוי וגוף קל. אוהבי ה'גינס' טענו שזהו סטאוט רגוע יותר שמתאים למתחילים.

מלכה כהה
מלכה כהה

סגנון: סטאוט יבש מבשלה: בירה מלכה ארץ ייצור: ישראל אלכוהול: 6% עוד קצת: בירה מתקתקה בעלת טעמי פירות יבשים. בטעם היא יותר מזכירה פורטר מאשר סטאוט. בירה בעלת מכנה טעם משותף רחב מאוד שתתאים גם לאלו שפחות אוהבים סטאוטים. בירה חורפית שתלך טוב עם ערמונים בצד.

ג'מס סטאוט
ג'מס סטאוט

סגנון: סטאוט יבש מבשלה: ג'מס ביר פקטורי ארץ ייצור: ישראל אלכוהול: 5% עוד קצת: טעמים רגועים מאוד, יחסית למקובל בבירות הקראפט, וסיומת קצרה מאוד. בירה בעלת גוף קל שנותנת דגש על שתייתיות (Drinkability) גבוהה מאוד.

שפירא סטאוט
שפירא סטאוט

סגנון: סטאוט שיבולת שועל מבשלה: שפירא ארץ ייצור: ישראל אלכוהול: 5.2% עוד קצת: תוספת של שיבולת השועל מעניקה לבירה הזאת יותר קרמיות, והסיומת (Aftertaste) שלה ארוכה עם טעם של קפה מריר ולא שרוף מדי.

באסטר'ס סטאוט
באסטר'ס סטאוט

סגנון: סטאוט מבשלה: באסטר'ס משקאות ארץ ייצור: ישראל אלכוהול: 5.8% עוד קצת: בירה המיושנת עם שבבי עץ אלון, מעודנת וקלה לשתייה. העץ ממש ברקע, טעמי הקלייה רגועים. בירה של בוקר במקום הקפה.

קצרה פורטר
קצרה פורטר

סגנון: פורטר מבשלה: הערבה ארץ ייצור: ישראל אלכוהול: 5% עוד קצת: בירה מרווה מאוד, עם טעמי שוקולד מריר ומרירות שלא משתלטת, מאוד נעימה לשתייה. לא חייבים לחכות לחורף כדי ליהנות ממנה.

נגב פורטר אלון
נגב פורטר אלון

סגנון: פורטר מבשלה: נגב ארץ ייצור: ישראל אלכוהול: 5% עוד קצת: קלה מאוד לשתייה, טעם קלוי עדין עם מתיקות מאוזנת. בעבר היתה הבירה בעלת טעמי עץ מודגשים, אך כיום העץ ברקע.

היטאצ'ינו אספרסו סטאוט
היטאצ'ינו אספרסו סטאוט

סגנון: סטאוט מבשלה: היטאצ'ינו ארץ ייצור: יפן אלכוהול: 7% עוד קצת: בירה מאוד עוצמתית, אך הארומה לא מעידה על מה שקורה אחר-כך: טעם אלכוהולי מאוד מורגש המביא אתו מתקתקות. האספרסו כאן מאוד מעודן. מתאימה לשתייה כשהשלג על הר הפוג'י ברקע, או לפחות שטמפרטורת הסביבה הרבה פחות משלושים מעלות.

אלכסנדר בלאק
אלכסנדר בלאק

סגנון: פורטר מבשלה: אלכסנדר ארץ ייצור: ישראל אלכוהול: 7% עוד קצת: אחוז האלכוהול הגבוה פחות מורגש כאן מאשר בהיטאצ'ינו. בירה מהודקת ומאוזנת, בעלת טעמי שוקולד מריר בחזית וקפה ברקע. הבירה זכתה בפרסים בתחרות הבירה European Beer Star היוקרתית.

פולר'ס לונדון פורטר
פולר'ס לונדון פורטר

סגנון: פורטר מבשלה: פולר'ס ארץ ייצור: אנגליה אלכוהול: 5.4% עוד קצת: בירה מדויקת, קלה ונעימה לשתייה, הקפה לא דומיננטי ונמצא ברקע, טעמי השוקולד מודגשים יותר. כמו שאומרים האנגלים Dark, rich and complexed.

בלאק וויץ' פורטר
בלאק וויץ' פורטר

סגנון: פורטר מבשלה: וויצ'ווד ארץ ייצור: אנגליה אלכוהול: 5% עוד קצת: בירה קלה בעלת ארומה חלשה, אך טעם הלתת הקלוי מורגש. יחסית לטעם שלה, הסיומת מאוד מרירה ויבשה.

פרל ג'ט סטאוט
פרל ג'ט סטאוט

סגנון: סטאוט אנגלי מבשלה: מרסטונ'ס ארץ ייצור: אנגליה אלכוהול: 4.5% עוד קצת: בירה עדינה יחסית לסגנון, בעלת טעם חמאתי, מרירות נמוכה וטעמי קפה מעודנים.

פולר'ס לונדון בלאק קאב
פולר'ס לונדון בלאק קאב

סגנון: סטאוט יבש מבשלה: פולר'ס ארץ ייצור: אנגליה אלכוהול: 4.5% עוד קצת: הבירה מלאה בטעמים של שוקולד וקפה, אך לא יותר מדי. מעט מתיקות יחד עם חמצמצות מעניינית ומרעננת. בירה טובה ונעימה לשתייה.

מרפי'ס
מרפי'ס

סגנון: סטאוט יבש מבשלה: מרפי'ס ארץ ייצור: אירלנד אלכוהול: 4% עוד קצת: גוף קל מאוד, יחסית לציפייה מבירה כהה, טעמי לתת קלוי עם מעט וניל, בירה קלילה ומרווה.

גינס
גינס

סגנון: סטאוט יבש מבשלה: גינס ארץ ייצור: אירלנד אלכוהול: 4.2% עוד קצת: גוף קל מאוד, יחסית לציפייה מבירה כהה, טעמי לתת קלוי עם דגש על הקפה וחמצמצות הנובעת משימוש בגרעיני שעורה קלויים. בירה קלילה יבשה ומרווה.

אלכסנדר אימפריאל סטאוט
אלכסנדר אימפריאל סטאוט

סגנון: אימפריאל סטאוט מבשלה: אלכסנדר ארץ ייצור: ישראל אלכוהול: 10.4% עוד קצת: טעמי שוקולד מריר מאוד, כבדה, בירה לחורף. שידוך הבירה עם עוגת גבינה יצר טעמים של שוקולד חלב.

ריגלה נוקטוס 100
ריגלה נוקטוס 100

סגנון: אימפריאל סטאוט מבשלה: ריגלה ארץ ייצור: גרמניה אלכוהול: 10% עוד קצת: סטאוט חזק וכבד מאוד, בעל טעמי פירות יבשים ושוקולד מריר. כששידכנו את הבירה לעוגת גבינה קיבלנו מהשילוב של השניים טעמים של ברנדי.

סגנון: מילק סטאוט מבשלה: אלכסנדר ארץ ייצור: ישראל אלכוהול: 8.4% עוד קצת: שיתוף פעולה של מבשלת 'אלכסנדר' עם מותג הבירה Mikkeller. תוספת הלקטוז - סוכר חלב, לבירה יצרה טעמים של פרלין שוקולד חלב. טעמי הקפה בבירה היו של פולי קפה ולא של קפה טחון או מורתח. הבירה כבדה ומתוקה מאוד אך מאוזנת.

פורטר אנד סאנס. הארבעה 14, תל-אביב. 053-4272561