גדי דבירי על 'בלטיקה' - חברת בירה מקומית שהפכה למובילה בשוק הרוסי, נרכשה על-ידי תאגיד 'קרלסברג' העולמי וכיום משווקת בכ-40 מדינות ברחבי העולם...

רגע לפני שהתיישבנו לטעימה של מספר בירות של המותג 'בלטיקה', נזכרתי בפגישה שהיתה לי לפני כשנתיים עם וניה ובסיפור שמסתתר מאחורי מיזם הבירה שלו. וניה, שגר בסנט פטרסבורג, הגיע אז לארץ כדי לבקר את בן הדוד שלו שבדיוק התחיל לבשל בירה בבית. וניה מיד נשבה בקסמי התחביב ובטעמי הבירה המיוחדים שאפשר לייצר בבית, מה גם שאלה היו ממש שונים מאלה שהכיר מעיר הולדתו. כששאלתי אותו לפשר ההתלהבות הרבה, הסביר לי וניה שרוב הבירות ברוסיה הן אותו דבר, כולן הן איזשהו סוג של לאגר בהיר או לאגר כהה וזה די משעמם, לעומת הבישול הביתי שם יש יותר דגש על טעמים מיוחדים ומשחקים בסגנונות.

בלטיקה - מבירה אחת או שתיים ועד למבחר של עשרות סוגי בירה המבושלים תחת מספר מותגים שונים... (צילום: יח"צ)
בלטיקה - מבירה אחת או שתיים ועד למבחר של עשרות סוגי בירה המבושלים תחת מספר מותגים שונים... (צילום: יח"צ)
מבירה אחת או שתיים ועד למבחר של עשרות סוגי בירה המבושלים תחת מספר מותגים שונים... (צילום: יח"צ)

ההתלהבות הביאה אותו להחלטה ללמוד את הנושא לעומק ולהתחיל לבשל בירה בעיר הולדתו כדי לשווק אותה בחנויות קטנות ולהביא לקהל המקומי טעמים שונים וחדשים. הוא התחיל לבשל בירה בבית, שם גם עשה ניסויים בסוגי כשות שונים ובתהליכי הייצור, וכך למד את הנושא לעומק. כשהרגיש שהוא מוכן מספיק, קנה וניה ביחד עם חבר מבנה של מפעל ישן נטוש והתחיל למלא אותו במכלי תסיסה וסירי בישול אותם בנה בעצמו, או רכש כאלו שיוצרו בהזמנה במיוחד עבורו. וניה מתמקד בעיקר בבירות עם השפעה אמריקאית ומשווק אותן למספר חנויות קטנות באזור.

מרוסיה באהבה

בלטיקה
בלטיקה
זהו צד אחד של עולם הבירה, מבשלות הבוטיק הקטנות. הצד השני של אותו עולם הוא המבשלות המסחריות הגדולות המייצרות בירה לשיווק המוני. אחת מחברות הללו היא חברת 'בלטיקה' שמרכזה באותה עיר בה פועל וניה, סנט פטרסבורג שברוסיה.

בלטיקה החלה את דרכה בשנת 1990, כשהמטרה היתה לבנות מבשלת בירה גדולה ומודרנית. שש שנים לאחר-מכן הפכה 'בלטיקה' לחברת הבירה המובילה בשוק הרוסי. עם השנים רכשה חברת 'בלטיקה' מספר מבשלות בירה מקומיות, בנתה כמה מבשלות מהיסוד ובשנת 2008 נרכשה על-ידי תאגיד 'קרלסברג'. כיום חברת 'בלטיקה' היא חלק מתאגיד 'קרלסברג' העולמי.

בלטיקה
בלטיקה
נוכחות בולטת

עם הזמן פיתחו ב'בלטיקה' מוצרים חדשים ואף שיפרו מוצרים קיימים, וכך, מבירה אחת או שתיים, הגיעו למבחר של עשרות סוגי בירה המבושלים תחת מספר מותגים שונים המשווקים ברוסיה ובעוד כ-40 מדינות ברחבי העולם. מתוך המגוון הרחב של המותגים אותם מייצרת החברה, הנוכחות הגדולה ביותר בארץ היא של המותג 'בלטיקה' עם חמש בירות. להלן רשמי טעימה שערכנו לאחרונה.

בלטיקה קולר
בלטיקה קולר

לאגר בהיר עם 4.7% אלכוהול, הנמצא בשוק משנת 2006. בירה קלה עם מרירות מודגשת, אך מרעננת, וטעמים רכים כתוצאה משילוב של שימוש בתירס כחלק מהמרכיבים, מטכנולוגיית סינון קר מיוחדת וזן שמרים מיוחד שמקורו בחצי האי קמצ'טקה שברוסיה. הבירה הזו זכתה בלא מעט מדליות בתחרויות בירה נחשבות.

 

מחיר: 6.5 ‏‏‏‏‏ש"ח

בלטיקה 3 קלאסיק
בלטיקה 3 קלאסיק

זו הבירה הפופולרית ביותר של המבשלה ומיוצרת כבר משנת 1992. הבירה מיוצאת ליותר מארבעים מדינות ברחבי העולם ומבושלת תחת רישיון במדינות נוספות. ללא כל ספק זוהי הבירה השולטת בשוק הרוסי ואך טבעי היה שתגיע גם אלינו לאור העלייה המסיבית ממדינות חבר העמים. מדובר בלאגר בהיר עם 4.8% אלכוהול, בירת המונים טיפוסית ללא טעמים קיצוניים שיכולה להתחבב על ציבור רחב.

  מחיר: 6.5 ‏‏‏‏‏ש"ח

בלטיקה 7 אקספורט
בלטיקה 7 אקספורט

לאגר בהיר עם 5.4% אלכוהול הממותג בקטגורית הפרמיום לאגר. עוד בירה של המבשלה שזוכה לפופולריות רבה מאוד בשוק הרוסי ומיוצאת למדינות רבות בעולם. הבירה אמנם בושלה לראשונה כבישול חד-פעמי, אך לאור ההצלחה הוכנסה לייצור סדיר ומהר מאוד תפסה שליטה בקטגוריית הפרמיום לאגר בשוק הרוסי. שוב, בירת המונים בעלת טעמים נקיים ומוקפדים, שלא מנסה להתחכם, אלא לתת את חווית השתייה בצורה ישירה וטובה.

 

מחיר: 6.5 ‏‏‏‏‏ש"ח

בלטיקה 8 חיטה
בלטיקה 8 חיטה

בירת חיטה קלאסית ולא מסוננת עם 5% אלכוהול. גוף מלא וקרמי עם קצף בהיר ויציב, וטעמים של בננה וציפורן ומתיקות קלה המאפיינים את הסגנון. למרות היותה מיוצרת מחוץ לבוואריה, אין לבירה מה להתבייש מול מותגי החיטה הבוואריים. לבלטיקה 8 טקס מזיגה מיוחד. את הבקבוק מומלץ לגלגל על צדו לפני המזיגה על-מנת לערבב את כל המשקעים שקיימים בתחתית, כתוצאה מכך שהבירה אינה מסוננת, ולפזרם בצורה אחידה בבירה. משקעים אלה מורכבים משמרים וחלבונים הנחשבים לבריאים מאוד.

  מחיר: 6.5 ‏‏‏‏‏ש"ח

בלטיקה 9
בלטיקה 9

האחות החזקה במשפחת בלטיקה. לאגר אדמדם עם 8% אלכוהול. האלכוהול שבבירה מתקבל אך ורק משימוש בלתת שעורה וללא תוספת סוכר בזמן התסיסה, כפי שעושים במבשלות רבות על-מנת להקל על התהליך. כתוצאה מכך מתקבלת בירה מלאת גוף עם חמימות אלכוהולית ומתיקות פירותית שנובעת מהתסיסה האינטנסיבית של השמרים. לכל הדעות, זאת לא בירה לחלשים.

 

מחיר: 6.5 ‏‏‏‏‏ש"ח