כמעט לכל מזון ומשקה פופולאריים יש יום מיוחד משלו, וכמעט בכל חודש ניתן למצוא כמה ימים מיוחדים שיעניינו את חובבי הטיפה המרה וגם את הפודי'ז. הנה מה שמחכה לכם בחודש מארס…

כמדי חודש אנחנו דואגים לכם לכמה ימים של סיבה למסיבה. חודש מארס מרמז לנו על סופו של החורף, שאותו לא ממש הרגשנו השנה, אבל עזבו כי האביב כבר בפתח. אז לפני שעוברים למשקאות אביביים, זה הרגע להיזכר בעוד כמה ימים של וויסקי, בירה וחגיגות שמחות.

תודו שאין על חגיגות האלכוהול של חודש מארס. שמחה גדולה מאוד לשתיינים… (צילומים: יח"צ, גדי דבירי)
תודו שאין על חגיגות האלכוהול של חודש מארס. שמחה גדולה מאוד לשתיינים… (צילומים: יח"צ, גדי דבירי)
תודו שאין על חגיגות האלכוהול של חודש מארס. שמחה גדולה מאוד לשתיינים… (צילומים: יח"צ, גדי דבירי)

מאורע חשוב שחל בחודש מארס הוא יום האישה הבינלאומי, שמתעצם השנה יותר מתמיד לאחר התפרצות קמפיין "Me Too#" ("#גם אני"), ההאשטאג שהתפשט כתופעת אינטרנט ברשתות החברתיות החל מחודש אוקטובר האחרון, במטרה להוקיע הטרדות מיניות ואלימות מינית. גם ביום הזה, מסתבר, יש פעילות שקשורה לאלכוהול ונשים. מסקרן? הנה זה בא, יחד עם כל מה שמחכה לכם בחודש מארס.

יום האישה הבינלאומי
יום האישה הבינלאומי
מארס, 8

יום האישה הבינלאומי חל ב-8 בחודש מארס בכל שנה, החל משנת 1909. היום המיוחד הזה החל את דרכו כאירוע פוליטי-סוציאליסטי בארצות-הברית, בעקבות ההצהרה של המפלגה הסוציאליסטית של אמריקה. במקורו, היום הזה נקרא "יום הפועלות הבינלאומי", ונהגו לחגוג בו את ההישגים הכלכליים, הפוליטיים והחברתיים של הנשים, כהבעת כבוד, הערכה ואהבה. אגב, במשך שנים רבות הוא נחגג בעיקר במדינות מזרח-אירופה הקומוניסטיות (...). במהלך השנים איבד החג את הגוון הפוליטי והפך לאירוע שבו גברים מביעים את אהבתם לנשותיהם בקניית פרחים או מתנות. אבל ביום הזה יש עוד אירוע נשים מכונן שמעניין את חובבי האלכוהול: International Women's Collaboration Brew Day.

ב-8 במארס 2014, ביום האישה הבינלאומי, החלו 60 בשלניות בירה (Brewmasters) בו זמנית, ברחבי העולם, בבישול אותו מתכון בירה ביתית. הכוונה היתה לסייע להעלות את המודעות לנשים העובדות בתעשיית בישול הבירה, לאפשר להן להתחבר אחת עם רעותה, להילחם בשלטון הגברים בתעשייה, בסקסיזם ובהטיית המגדר, וגם לגייס כספים עבור ארגוני צדקה מקומיים. בשנה הראשונה שיתפו במיזם פעולה 60 נשים מחמש מדינות שבישלו בירת אייל אדומה מאותו מתכון, בשנת 2015 היו כבר 80 נשים מ-11 מדינות שונות, וזה הולך ועולה עם השנים. לגמרי סיבה למסיבה, לא?

סיינט פטריק דיי
סיינט פטריק דיי
מארס, 17

בתאריך 17 במארס 2015 יחגגו מיליוני אנשים ברחבי העולם את Saint Patrick's Day - החג האירי האהוב ביותר. החג של פטריק הקדוש הוא החג של האירים וצאצאיהם בכל רחבי העולם. פטריק הקדוש היה מבשר הנצרות באירלנד. הוא נחשב לפטרון המגן של האירים הנוצרים ובתאריך 17 במארס, שזהו תאריך מותו לפני יותר מ-1,500 שנים (17 במרץ 491), נחגג החג הזה לזכרו.

מספרים כי את החזרה לנצרות הביא פטריק הקדוש בעזרת נס, כאשר שכנע את כל נחשי אירלנד לזחול לים, שם טבעו כולם. אגב, עד היום לא ניתן למצוא נחשים באירלנד, עובדה. את תורתו הסביר הקדוש באמצעות עלה התלתן המשולש שהפך לסמלו של החג. סמל התלתן מצויר בכל מזיגה על עיטור הקצף הסמיך של בירת גינס על-ידי הברמנים בבריטניה ובמקומות רבים אחרים בעולם.

וויסקי ג'יימסון לסנט פטריקס
וויסקי ג'יימסון לסנט פטריקס
האירים חוגגים את החג השמח הזה בכל מקום בעולם בו הם יושבים, ובעיקר בארצות-הברית ובאוסטרליה. בכל העולם נערכות תהלוכות ענק ותערוכות, מצעדים ומופעי רחוב, מופעי קרנבל וריקודים, מוזיקה המתאפיינים בהרבה צבע ירוק כיאה לאירלנד הירוקה. גם בירת הגינס הלאומית נשפכת כמים וכמויות גדולות של וויסקי ניגרות גם כן בחג הזה, לכבודו של הקדוש האהוב. את החג הלאומי הזה, מסתבר שחגגו כבר במאה התשיעית והעשירית באירלנד, אך את התהלוכות הבינלאומיות הידועות החלו רק בשנות ה-90 של המאה ה-20, בשנים בהן הפך החג לפסטיבל לאומי. הפסטיבל עצמו נחגג לראשונה בשנת 1996 במשך יום אחד, אך במהלך השנים הוא התארך ומשנת 2000 הוא נחגג במשך ארבעה ימים תמימים. האמת? אחלה דרך לחגוג.

וויסקי ג'יימסון לסנט פטריקס
וויסקי ג'יימסון לסנט פטריקס
זו השנה השביעית שמזקקת מידלטון משיקה לכבוד חגיגות סיינט פטריק את וויסקי ג'יימסון במהדורה מוגבלת. שלישיית מעצבים חברו יחדיו השנה ליצירת עיצוב מיוחד המשקף את האומץ, את האחדות ואת רוח החברות שבהן ידועה אירלנד.

בקבוק האספנים של ג'יימסון לשנת 2018 שואב השראה מפיאנה, קבוצת לוחמים איריים מיתולוגית שנודעה בזכות נאמנותם ואומץ לבם, ונושא סמלים המייצגים את שבטי אירלנד בעבר ובהווה, כשהמטרה היא לעורר השראה בלוגמי הוויסקי ברחבי העולם להתאחד ולחגוג את סיינט פטריק'ס דיי. בבקבוקי המהדורה המוגבלת, שתימכר בחודש מארס, מצויד כל בקבוק מצויד בשבב NFC המאפשר לרוכשים לקבל אינפורמציה על המשקה באתר המזקקה, שם הם יוכלו למצוא מידע נוסף על האמנים ועל הסיפור שמאחורי העיצוב. מחיר: 99 ש"ח.

יום הוויסקי הבינלאומי מארס, 27

לפרויג
לפרויג
לוויסקי, אותו משקה דגנים אהוב ומוערך בעל ההיסטוריה הארוכה המגיעה עד המאה ה-15 לפחות, יש יום חג משלו, בשל סיבה שונה וראויה. יום הוויסקי הבינלאומי נחגג לראשונה בשנת 2009 בפסטיבל הוויסקי בצפון-הולנד, לאחר שהוכרז עליו בשנת 2008. היום הזה נוסד לכבודו של מייקל ג'קסון. לא מייקל ג'קסון מלך הפופ, אלא מייקל ג'קסון הסופר והעיתונאי האנגלי המפורסם, שידוע בכתביו המלומדים על הוויסקי. מטרתו של היום היתה בעצם לא רק להעלות את המודעות למשקה המופלא הזה, אלא גם להפיץ את המודעות למחלת הפרקינסון שממנה סבל ג'קסון בשנותיו המאוחרות וממנה נפטר בשנת 2007.

אז איך חוגגים? מוזגים כוס וויסקי, או כמה כוסות, ומקשיבים לשירים הקשורים לוויסקי, כמו Whiskey in the jar, שיר מסורתי אירי שמקורו בהרים של דרום-אירלנד בשנות ה-50 של המאה הקודמת, שבוצע על-ידי אמנים רבים, ביניהם Dubliners, מטאליקה ועוד. השיר, אגב, מספר על גבר שנבגד על-ידי אשתו ומבקש להתנחם בוויסקי מהחבית. ואפשר גם לתרום עבור חקר מחלת הפרקינסון. לחיים.