הוא צ'ארמר אמיתי שכובש את החך ואת החושים, והוא עומד בכבוד מאחורי היינות האדומים המפוארים מחבל בורגון שבצרפת ומאחורי השמפניות של שמפיין. מור דניאל מסוחרר מה'פינו נואר'...

"זה זן שקשה לגדל. את יודעת, נכון? דק קליפה, חם-מזג ומקדים להבשיל. הוא לא שורד, כמו זן הקברנה סוביניון, שיכול לצמוח בכל מקום ולשגשג גם אם מזניחים אותו. הפינו נואר זקוק לטיפול ולתשומת-לב בלתי פוסקים. למעשה, הוא יכול לצמוח רק בפינה הנידחת המסוימת הזאת (חבל בורגון שבצרפת) ורק המגדל הסבלני, המטפח והמפנק ביותר, יכול לעשות זאת. באמת (!) רק מישהו שממש לוקח את כל הזמן שבעולם, להבין את הפוטנציאל של פינו נואר יכול להפיק ממנו את כל מה שיש בו. רק אז, מגוון הטעמים שלו פשוט לא ירפו. כל-כך מוארים, מסעירים, מעודנים ועתיקים...".

פינו נואר - הביקוש המטורף ליינות הזן מהחבל האגדי הזה הביא להרחבת התפוצה שלו ולהתפתחות שלו...(צילומים: יח"צ)
פינו נואר - הביקוש המטורף ליינות הזן מהחבל האגדי הזה הביא להרחבת התפוצה שלו ולהתפתחות שלו...(צילומים: יח"צ)
הביקוש המטורף ליינות הזן מהחבל האגדי הזה הביא להרחבת התפוצה שלו ולהתפתחות שלו...(צילומים: יח"צ)

כך תאר מיילס (השחקן פול ג'יאמטי) את זן הפינו נואר באוזניה של המלצרית ששאלה אותו מה כל-כך מדליק אותו בזן הזה. הסרט "דרכים צדדיות״ (ארה"ב, 2004), ממנו לקוח התיאור המרהיב הזה, מהווה אבן דרך חשובה ביותר בקריירה המטורפת של זן הפינו נואר. מיד לאחר צאתו לאקרנים העפילו המכירות של היינות המיוצרים ממנו לפסגות שטרם נראו.

לא קל, אבל שווה

הוא שקוף, רגיש ומרגש. הוא צ'ארמר אמיתי שכובש את החך ואת החושים. הוא נשא טרואר שמצליח להעביר את חווית הזמן והמקום בו גדל בצורה הטובה ביותר, והוא עומד מאחורי היינות האדומים המפוארים מחבל בורגון שבצרפת ומאחורי השמפניות המבעבעות מהחבל השכן - שמפיין. קבלו את ההוט-קוטור של עולם היין, הלא הוא זן הפינו נואר.

אז מה הופך אותו לחובש הכתר היוקרתי ביותר בעולם היין? הרי גרגר שלו אינו גדול ואינו עשיר כמו זה של הקולגה שלו, הקברנה סוביניון. למעשה בדיוק להפך - הוא מעט חיוור, שקוף, מתחכם, עדין והוא נוטה לסבול ממגוון מחלות. כן, כן, לא קל אתו, אך אם ישחק לכם המזל כל מילה נוספת תהיה פשוט מיותרת. אגב, הוא מבוגר ב-1000 שנה לפחות מזן הקברנה סוביניון, אך בהחלט לא רואים עליו את הגיל (!).

בשביל כבוד צריך לעבוד

פינו נואר
פינו נואר
העדויות הראשונות המתעדות את הזן מתוארכות לראשית המאה ה-14 והן מגיעות אלינו הישר מחבל בורגון שבצרפת. אז, נהגו הכורמים לגדל את הגפנים שלהם ולעבד את החלקות בהן נטעו כשטח סגור (בשיטת הקלו), ככל הנראה על-מנת לשלוט בזן ולמנוע ממחלות ומווירוסים לתקוף אותו. הבוצרים שנשלחו לבצור בחלקות הפינו נואר הרבו להלין על הקשיים בתהליך הבציר של הזן הזה שקשורים, לטענתם, ברגישות של קליפתו ובעדינות שהוא דורש מהם בבואם לבצור את אשכולותיו. עבודת ידיים בלבד (!). בציר בכרם הנטוע פינו נואר נתפס אז כעונש וכגזירה לעבודת פרך.

אז איך בכל זאת עושים את זה, למרות האתגרים והקשיים הרבים שמציב הזן, בפני אותו כורם שניגש לנטוע אותו ומבקש לטפל בו, או בפני אותו היינן שמבקש לייצר מאשכולותיו יין? זן הפינו נואר הוא הזן העשירי הנטוע בעולם. חלקות הפינו נואר המשובחות בעולם נטועות על קרקעות שמכילות ריכוז גבוה מאוד של גיר או סיד, באקלים קר, שבכוחו לעכב את ההנצה המוקדמת של הזן ולשמר את הארומה והחומצה הטבעית שטמונים בו.

חדר החביות בז'אדו
חדר החביות בז'אדו

הטרואר האופטימלי בעולם לגידול הזן הזה נמצא בחבל בורגון שבצרפת - מקום בו הוא גדל לצד זן השרדונה המבשיל גם הוא מאוחר יחסית. הביקוש המטורף ליינות הזן מהחבל האגדי הזה הביא להרחבת התפוצה שלו ולהתפתחות מוטציות וקלונים שלו שחלקם נוחים יותר לגידול (כיום יש למעלה מאלף). לא בכדי אוחז הזן הזה בתואר הנשגב: "זן הענבים שמחיר ממוצע של בקבוק שלו הוא היקר בעולם!".

אז איפה בכל זאת אפשר למצוא אותו, או במילים אחרות: מי בכל זאת מעז ומנסה את מזלו עם הזן המפונק הזה? כמות הנטיעות הגדולה ביותר של הזן אינה נמצאת בחבל בורגון, אלא דווקא בשמפיין, שכנתה. הוא גם הזן האדום העיקרי באזורים נוספים על אדמת צרפת: באלזס, בז'ורה, בסבואה, ובסונסר ולאחרונה אף ניטע באזורים דרומיים כמו לנגדוק ולימו. בשנת 2010 הוא היה הזן השלישי הנטוע בגרמניה, תעשייה בה הוא עונה לשם שפאטבורגונדר. בשנת 2012 הוא היה השלישי הנטוע בגרמניה, אחרי זני המולר טורגאו והריזלינג והזן הנטוע ביותר בשוויץ. באוסטריה הוא עונה לשם בלאובורגונדר, אך הוא אינו פופולארי בה כמו זנים אדומים אחרים הנטועים ברחבי המדינה.

גם הוא באצילים

פינו-נואר נטוע גם בכל החלק המזרחי של אירופה: מולדובה, הונגריה, רומניה, אוקראינה, רוסיה וקרואטיה. בראשית שנות השמונים החלו נוטעים אותו גם ברחבי עולם היין החדש. הכל ניסו למצוא את האקלים ואת הטרואר הקרובים ביותר לחבל בורגון על-מנת לייצר פינו נואר מופתי ברמת האיכות הגבוהה הזאת. פינו נואר שופע פרי ניתן למצוא באזור אורגון שבמערב ארצות-הברית ובאזור הביו ביו שבצ'ילה. ניו זילנד השתלטה על הזן הזה בדיוק כמו שהגדילה לעשות עם זן הסוביניון בלאן. הנה כמה יינות פינו נואר שיעזרו לכם בבואכם להכיר וללמוד קצת על הזן האצילי הזה, שלא קל אתו בכרם ובמרתף, אך נפלא ונעים עד מאוד אתו בכוס היין ובחך:

רמת הגולן ירדן פינו נואר 2014
רמת הגולן ירדן פינו נואר 2014

הרומן בין זן הפינו נואר לבין יקב רמת-הגולן החל אי-שם בכרם עין זיוון, בצפון רמת-הגולן, בראשית שנות התשעים של המאה הקודמת. לאחר כמה שנות היכרות ועבודה קשה על מערכת היחסים הבשיל היקב ובשנת 1999 בצר את ענבי הפינו-נואר הראשונים מהם יוצר 'ירדן פינו נואר', אחד מיינות הזן הוותיקים על המדף הישראלי ששוחרר אל השוק לראשונה בשנת 2001. יין זה מבציר 2014 (לאחרונה שוחרר בציר 2015) התיישן בחביות עץ אלון צרפתי מרביתן חדשות. ליין מבנה נשגב, פרי בשל, חומציות נפלאה. היין עדיין צעיר מאוד וניכר כי יש לו עוד לא מעט שנים עד שיחשוף בפנינו את הפוטנציאל האמיתי שטמון בו.

מחיר: 100 ₪

מכירים את יקב 'פלטר' מעין זיוון שמאחורי היינות הקסומים המיוצרים בו עומדים האחים ניר וטל פלטר? מדובר באחד מהיקבים היותר מרתקים ומבטיחים בישראל בשנת 2017. ענבי הפינו נואר נבצרו בבציר ידני מכרם הרוח במרום גולן, שבצפון רמת-הגולן. היין התיישן 14 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי מסוג באריק (בורדו, 225 ליטר) ובוקבק תחת סדרת ה'טי סלקשן' הקסומה של היקב (יצור של 870 בקבוק בלבד!). טעמי פרי שחור בשל ועסיסי, תבלינים מתוקים וחומציות נעימה ברקע. פינו נואר בסגנון עולם חדש. הערכה רבה לי לעבודה הייננית של הפלטרים שאף פעם לא מתיימרים, אלא נשארים נאמנים לבית הגידול ומייצרים יין טוב ומלא בנשמה.

מחיר: 160 ₪

מדבר פינו נואר
מדבר פינו נואר

פינו נואר מדברי, מי היה מאמין (?!). היקב הזה ששוכן בערד, הוא לחלוטין אחת מפינות החמד היותר מסקרנות בתעשיית היין הישראלית בת זמננו. פרט למעורבות של ייננים מוערכים כמו דורון רב הון (ספרה) ואסף פז (ויתקין) בתהליך היצור של יינותיו, ניכרת לאחרונה מגמת התמסדות בשוק המקומי וכן השקעה רבה בהבנת הטרואר הצחיח הזה. ענבי הפינו נואר מהם הופק היין שלפנינו נבצרו מכרמים ברמת נגב, אזור מצפה רמון, נחל צין, מכרם בגובה 800 מטר מעל פני הים, הנטוע על קרקע המכילה כ-35% גיר. לאחר 10 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי ואמריקאי משומשות, בוקבק היין. התקבל יין בעל גוף קליל יחסית, פרי אדום בשל, ציפורן וקינמון. היין מזכיר גרסאות ניו זילנדיות אקספרסיביות. פינו נואר חם? כנגד כל הסיכויים מדובר ביין מפתיע (!).

מחיר: 90 ₪

גבעות גופנה פינו נואר 2014
גבעות גופנה פינו נואר 2014

יקב 'גבעות' ששוכן במצוקי נחל שילה בשומרון, פועל במחוזותינו משנת 2005. הוא הוקם על-ידי אמנון וייס וד"ר שיבי דרורי. הפינו נואר שלהם מסדרת 'גופנה' הוא בהחלט אחת ההפתעות הגדולות שטעמתי לאחרונה, טעמתי אותו גם מבציר 2013 והבנתי מיד שמדובר באחת ההברקות שיש לישראל להציע בגזרת הפינו נואר. הענבים נבצרו מכרמים באזור ההר המרכזי הנטועים בגובה 700 מטר, וכן מכרמים באזור שפלת יהודה הנטועים בגובה 300 מטר. היין התיישן במשך שנה בחבית עץ אלון צרפתי מבורגון (228 ליטר). היין עשוי למשעי, וניכרת השקעה גדולה בהבנה של הזן ובאפיון שלו. שאפו גדול (!).

מחיר: 139 ₪

ויתקין פינו נואר 2015
ויתקין פינו נואר 2015

עבודותיו היינניות של אסף פז תמיד ריתקו אותי, יינן חסר מעצורים ורב פעלים, כך שלשותה אף פעם לא משעמם בבואו ללגום כוס יין מתוצרת 'ויתקין'. הפינו נואר מבציר 2015 הוא הכשר הראשון של היקב והבציר ה-13 של היין הזה. הענבים נבצרו מכרמים במורדות הרי יהודה, אדמת גיר מנוקזת, בשני מחזורים - בכל מחזור הפרי שנבצר היה במצב הבשלה שונה. עובדה זו העניקה ליין מורכבות ורבדים שונים של טעם. היין התיישן שנה בחביות עץ אלון צרפתי, 20% מהן חדשות. ליין גוף קל-בינוני, טעמים נעימים של פירות יער, סיומת מענגת, וטאנינים רכים וקטיפתיים.

מחיר: 90 ₪

מטואה פינו נואר
מטואה פינו נואר

מדובר באחד מהיצרנים הבולטים בניו זילנד שיצר את היין הראשון שלו בשנת 1974. מאחורי היקב הזה עומדים האחים ביל ורוס ספנס, שתשוקתם ונחישותם הרבה הולידו מהפכה בתעשיית היין הניו זילנדית ובתפיסה של העולם את זן הסוביניון בלאן מאדמות ניו זילנד. היקב שוכן באזור עמק מטואה (העמק של ילידי ניו זילנד) במחוז אוקלנד. לפינו-נואר הזה גוף קל, מרקם קטיפתי מלטף, פרי אוורירי מתקתק ואיפוק יחסי.

מחיר: 99 ₪

אלבר בישו פומאר פינו נואר
אלבר בישו פומאר פינו נואר

לא היה קל לבחור את הפינו נואר מבורגון שייצג כאן את פסגת הזן מחבל הארץ המרתק הזה. בחרתי בפינו נואר מהכפר פומאר ששוכן באזור הקוט דה בון, אחד מהכפרים האהובים עליי בבורגון. העומק, העושר, המורכבות והגבריות שמשתקפת ביינות הכפר תמיד משאירים אותי חסר מילים. אלבר בישו הוא אחד מהיצרנים הוותיקים באזור בורגון שידו בכל ויד כל בו. הפומאר שלו התיישן 16 חודשים בחביות עץ אלון מבורגון (228 ליטר), 25% מהן חדשות. ליין מבנה ארומטי נהדר, טעמים עדינים של עישון, שזיף ופטל חרפרף וטאנינים רכים, אך מאוד מאוד נוכחים. מיותר לציין שליין הזה פוטנציאל יישון שהשתיקה יפה לו.

מחיר: 250 ₪

לה וילט פינו נואר
לה וילט פינו נואר

מדובר באחת מההפתעות החדשות שהאחים שקד החלו לייבא לאחרונה ארצה. יין פינו נואר שמוכיח שעבודה קשה והשקעה מרובה, גם אם מדובר בזן האציל והמפונק הזה ועוד מכרמים באזור חם, יכולה להוביל לתוצאות טובות. 'לה וילט' הוא שמו של הרובע הצרפתי המפורסם בו ממוקם השוק המרכזי שסיפק יין ומוצרי מזון טריים לתושבי עיר האורות. היין התיישן 6 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי. ליין גוף קל-בינוני, טעמי פטל ושזיף טריים וסיומת מתובלת. תמורה נפלאה למחיר (!).

מחיר: 45 ₪

אז קודם כל אשלח ברכות ליקבים הישראליים שלא מוותרים וממשיכים להתעקש על עבודה עם הזן האצילי הזה. ושעל אף הקשיים והמשאבים הרבים שהוא דורש הם מגדילים לעשות, לנסות ולטעות כדי להגיש לנו כוס פינו נואר מתוצרת מקומית. אסכם את המסע האצילי הזה ואומר שהאניגמטיות שנקשרת בזן הזה חוצה גבולות ויבשות. האלגנטיות שלו מאפשרת לו ללבוש כמעט תמיד מחלצות מפונפנות ולענוד את הכתר המהודר ביותר בעולם היין. בזכות ולא בחסד!