הבירולוג גדי דבירי הוזמן לשפוט בתחרות הבירה הגדולה ביותר בעולם למבשלות מסחריות. את מרבית הפרסים גרפו מבשלות אמריקאיות, רק חבל שהישראליות גמרו בחוץ...

בתחילת החודש הוכרזו, בערב חגיגי שנערך ב-Music City Center שבנאשוויל טנסי, הזוכים בתחרות הבירה היוקרתית World Beer Cup. מדובר בתחרות הבירה הגדולה ביותר בעולם למבשלות מסחריות המאורגנת על-ידי ה-Brewers Association - איגוד מבשלות הקראפט האמריקאיות.

הבירה - 8234 בירות, 2,515 מבשלות מ-66 מדינות, ביניהן גם מישראל... (צילומים: Photos © Brewers Association)
הבירה - 8234 בירות, 2,515 מבשלות מ-66 מדינות, ביניהן גם מישראל... (צילומים: Photos © Brewers Association)
8234 בירות, 2,515 מבשלות מ-66 מדינות, ביניהן גם מישראל... (צילומים: Photos © Brewers Association)

תחרות ה-WBC נערכת מדי שנתיים ברציפות מאז שנת 1996, ונערכת בכל פעם במיקום אחר בארצות-הברית. 8,234 בירות הוגשו השנה לתחרות ודורגו במשך שלושה ימים על-ידי צוות של 295 שופטים, מומחי בירה, מ-33 מדינות בעולם. לשמחתי הרבה זכיתי בכבוד להיות חלק מצוות השופטים בתחרות.

וורלד ביר קאפ
וורלד ביר קאפ

אבל לפני הכל בואו נתחיל קודם קצת מספרים: לתחרות הוגשו, כאמור, 8234 בירות על-ידי 2,515 מבשלות מ-66 מדינות, ביניהן גם 4 בירות מישראל. הבירות חולקו ל-101 קטגוריות, לפי סגנונות הבירה, כאשר הקטגוריה בה הוגשו מרבית הבירות היתה ה-IPA האמריקאי עם 377 הגשות, ואחריה קטגוריות אימפריאל IPA ו-Wood and Barrel Aged Strong Beer עם כ-190 מועמדויות בכל קטגוריה.

הבירות שהוגשו לתחרות בכל קטגוריה, חולקו לשולחנות שיפוט ודורגו בסבבים כאשר בכל סבב נבחרו שלוש הבירות הטובות ביותר מכל שולחן שעברו לסבב הבא וכך הלאה, עד סבב הגמר בו נבחרו שלוש הבירות הטובות ביותר בכל קטגוריה. אגב, בקטגוריה אחת, 'אימפריאל פילזנר', אף לא בירה אחת עמדה בקריטריונים ולכן לא חולקה מדליית זהב בקטגוריה זו.

וורלד ביר קאפ
וורלד ביר קאפ

101 הקטגוריות כללו סגנונות בירה מסורתיים, אך גם סגנונות בירה מאוד מעניינים ויצירתיים. בחלקי נפל לשפוט במספר קטגוריות כאלה ולטעום בירות מאוד מיוחדות ויצירתיות. לצערי, עקב חוקי התחרות, לעולם לא אדע איזה מותגים טעמתי, למעט אלה שזכו בפרסים, כמובן. אז איזה בירות מעניינות היו לנו שם?

קטגוריית בירות חזקות שיושנו בחבית עץ, למשל. זו קטגוריה בה הבירות מועדות לחמצון וזיהום, עקב היישון בחבית העץ. למרות זאת, רבות מהבירות שהוגשו בקטגוריה זו היו בירות נהדרות והיה קשה מאוד לבחור את השלוש הטובות יותר. במקום הראשון זכתה בירת חיטה בלגית בעלת אחוזי אלכוהול גבוהים בתוספת קמומיל, ג'ינג'ר, תפוז ותה ירוק שיושנה בחבית ג'ין. למרות עושר הטעמים הצליחו במבשלה לשמר את הטעמים לכל אורך היישון ולייצר בירה איכותית, לא שגרתית ומעניינת. הבירות שזכו במקומות השני והשלישי היו בירות מסגנון בארלי וויין אנגלי שיושנו בחביות וויסקי לתקופה של שישה עד עשרה חודשים.

וורלד ביר קאפ
וורלד ביר קאפ

קטגוריה מעניינת נוספת היתה ה-Specialty Beer. בקטגוריה זו טעמנו בירת לאגר עם כוסמת, שזרקה אותי מיד למטבח של סבתא ולתבשיל הכוסמת שתמיד היה מוגש אצלה. בירת לאגר טובה ונקייה מפגמים, עליה "הולבש" טעמה של הכוסמת בצורה נקייה וטובה. עוד בירה מעניינת היתה בירת לאגר אמריקאית עם תוספת של היביסקוס ואגבה. במקום הראשון בקטגוריה זו זכתה בירת סטאוט חזקה שיושנה עם סירופ מייפל ופולי קפה.

בקטגוריית Field Beer התמודדו בירות עם תוספות של ירקות ואגוזים. במקום הראשון בקטגוריה זו זכתה בירת סטאוט חזקה עם פקאן. הבירה היתה יבשה למדי, דבר שעזר להדגיש את טעמו של אגוז הפקאן. במקום השני זכתה בירה עם פתיתי שיפון וקוקוס קלוי. אגב, תוספת קוקוס לבירה התגלתה כפופולרית מאוד בתחרות. במקום השלישי זכתה בירה עם סלק, "בירה בורשט", אם תרצו. בירה בעלת צבע אדום עמוק, ריח חזק מאוד של סלק וסיומת יבשה. למרות מה שכנראה אתם חושבים, הבירה דווקא היתה טובה מאוד. בקטגוריה זו היו גם בירות עם תיבול של מלפפונים, בוטנים, לימון בגריל, פלפל אדום ועוד כיד הדמיון.

וורלד ביר קאפ
וורלד ביר קאפ

אמנם קטגוריות השיפוט המיוחדות היו מאוד מעניינות, אך הן היו רק מיעוט, בעוד רוב הבירות שהוגשו לתחרות היו בירות מסגנונות מסורתיים יותר. את מרבית הפרסים גרפו מבשלות אמריקאיות, אך אחוז הזכיות הגבוה ביותר מסך כלל ההגשות היה דווקא של המבשלות הבלגיות. גם מדינות שאינן נחשבות למעצמות בירה – כמו פנמה, טאיוואן, יפן ופינלנד, זכו אף הן בפרסים. לצערי, הבירות הישראליות לא זכו הפעם בפרסים בתחרות. בואו נקווה שיצליחו יותר בתחרות הבאה.