אתם לא חייבים להאמין שההובגובלינים הם אלה שאחראים על הארומה והמרירות של הבירה, אבל למה לכם להתווכח על סיפור מהאגדות. הבירולוג גדי דבירי על הסיפור שמאחורי מבשלת וויצ'ווד...

בפולקלור האנגלי ההובגובלינים הם שדונים שובבים ומכוערים, מעין גרסה גדולה יותר ונחמדה יותר של בני הדוד שלהם - הגובלינים. ההובגובלינים נחשבים לדמויות שובבות החיות יחד עם בני האדם בבתיהם ונוהגות לבצע אי אלו תעלולים שונים ומשונים. לרוב הם יצורים מועילים ולא מזיקים, אך אם מעצבנים אותם הם הופכים ליצורים מרושעים. לא מאמינים? תשאלו את אנשי מבשלת וויצ'ווד ואת תושבי הסביבה.

מבשלת וויצ'ווד - במקום החמישי במצעד האיילים הנמכרים ביותר בבקבוק... (צלם: Subhadip Mukherjee, freeimages.com)
מבשלת וויצ'ווד - במקום החמישי במצעד האיילים הנמכרים ביותר בבקבוק... (צלם: Subhadip Mukherjee, freeimages.com)
במקום החמישי במצעד האיילים הנמכרים ביותר בבקבוק... (צלם: Subhadip Mukherjee, freeimages.com)

לדברי יודעי ח"ן, הזמן הטוב ביותר לראות יצורים אלה ביער הוא בשעות בין הערביים ובחצות הלילה כאשר הירח מלא ובייחוד אחרי ערב של שתיית בירה. לפי האגדות המסורתיות הארוחות, ההובגובלינים היו מתערבים בתהליך התסיסה של הבירה. על-מנת לרצות אותם ולמנוע מהם להרוס את הבירה בזמן התהוותה, נהגו בעלי המבשלות להציע להם כמויות נכבדות של בירה ובתמורה היו ההובגובלינים דואגים שלבירה המיוצרת במבשלה תהיה ארומה ומרירות שאין שני לה. האגדה היפה הזאת מלווה גם את מבשלת וויצ'ווד.

להחזיר עטרה ליושנה

מבשלת וויצ'ווד
מבשלת וויצ'ווד
מבשלת וויצ'ווד (Wychwood) פועלת משנת 1983 וממוקמת בעיירה וויטני שבאוקספורדשייר, בבניין משנת 1841 ששימש במקור כמלתתה. בתחילה נקראה המבשלה Eagle brewery, אך מאוחר יותר, בשנת 1990, שונה שמה ומאז היא פועלת תחת השם וויצ'ווד, על שם היער העתיק המקיף את האזור. עיצוב התוויות המיוחד של בקבוקי הבירה וכל מערך שיווק תוצרת של המבשלה מקבל השראה מאגדות ומיתולוגיות עתיקות הקשורות ביער וויצ'ווד ומסיפורי ההובגובלינים המיתולוגיים הכרוכים בהם.

גאוות האנגלים היא על בירות ה-Ale שלהם ועל הביטר בפרט, אך בתקופה מסוימת בירת הלאגר תפסה הגמוניה בשוק ודחקה את סגנון ה-Ale המסורתי, כמעט לגמרי. בשנת 1971 הוקם באנגליה ארגון בשם CAMRA שמטרתו היתה ללחום בלאגר הנפוץ ולהחזיר עטרה ליושנה. כחלק ממהלך זה של הלחימה בלאגר, היא מוצגת כבירה בעלת אופי חלש וכבעלת מעט טעמים. הסלוגן שבחרה המבשלה לקדם את מוצריה: What's the matter Lagerboy? Afraid you might taste something? - הוא מעין הקנטה המכוונת לעברם של אותם צרכנים הדבקים בבירת הלאגר הבהירה הענייה בטעם, לטענתם.

הובגובלין גולד הלואין
הובגובלין גולד הלואין

בשנים 2004 ו-2005 יצאה החברה לרגל הלואין, הלא הוא חג ליל כל הקדושים, בגרסה מיוחדת של הסלוגן לבירת ההובגובלין הכהה: Afraid of the dark, Lagerboy? בעקבות כך, הוגשה תלונה לוועדה האנגלית האמונה של שמירת הסטנדרטים בפרסום כנגד הסלוגן בטענה שמדובר במסר אגרסיבי ופוגעני. המבשלה טענה מצדה כי מדובר בהומור המתבסס על אופיו הנרגן של ההובגובלין ועל הפחדים שיצורים אלה מעוררים אצל בני האדם. בסופו של דבר התלונה נדחתה על הסף והסלוגן ממשיך לשמש את המבשלה.

מבשלת וויצ'ווד האנגלית מייצרת 82,000 הקטוליטר בבירה בשנה והיא המבשלה הגדולה באנגליה של בירה אורגנית. הבירה המזוהה ביותר עם המבשלה היא ההובגובלין. בשנת 1988 התבקשה המבשלה על-ידי אחד מבעלי האחוזות באזור לבשל עבורו בירה מיוחדת לרגל נישואיה של בתו. המבשלה יצרה בירה כהה ומרירה שהצליחה מעל ומעבר למצופה. בינואר 1996 יוצר הבקבוק הראשון של ההובגובלין ומאז זכה לאהדה רבה, כשכיום נמצאת הבירה הזו במקום החמישי במצעד האיילים הנמכרים ביותר בבקבוק.

הובגובלין גולד
הובגובלין גולד

ההובגובלין היא בירה כהה וחזקה יחסית ובעלת חוזק אלכוהול של 5.2% (4.5% בגרסת הקאסק האנגלי המסורתי). הבירה מיוצרת מלתת בהיר, לתת קריסטל ולתת שוקולד בתוספת כשות מסוג פוגל וסטיריאן גולדינגס. מרכיבים אלה נותנים לה את טעמה המורכב והמריר. כפי שטוענים במבשלה: האופי של הבירה, שלא כמו ההובגובלין עצמו, מתחבב ומתחבר בקלות.

בירה נוספת של מבשלת וויצ'ווד היא הבלאק וויץ'. בירה בסגנון פורטר, קצת יותר כהה מהפורטר האנגלי המסורתי, בעלת צבע שחור מרשים ו-5% אלכוהול. טעמה של הבלאק וויץ' מורכב מאוד. בתחילה חשים בטעם מאלטי עדין, אך אחר-כך טעם זה מתחלף לטובת טעמים מאוזנים של לתת קלוי, שוקולד שרוף, טופי וקרמל. ההרגשה בפה היא קרמית מאוד הודות לשימוש בשיבולת שועל בתהליך הייצור. המרירות של הבירה הנה גבוהה, אך לא מעיקה, ומגיעה משימוש בשלושה סוגי כשות, והסיומת יבשה ומרירה. הבלאק וויץ' תתאים מאוד לשידוך עם שוקולד מריר וקינוחים עשירים מבוססי שוקולד.

 

עוגת שוקולד "המכשפה השחורה" / מתכון

בלאק וויץ' פורטר
בלאק וויץ' פורטר
מה צריך?

¾1 כוס קמח 2 כפיות אבקת אפייה חצי כפית אבקת סודה לשתייה ¾ כוס אבקת קקאו חצי כפית קינמון 300 גר' מרגרינה רכה כוס סוכר דמררה (חום בהיר) כוס סוכר לבן 3 ביצים כפית תמצית וניל חצי כוס אגוזי מלך, קצוצים גס 330 מ"ל בירה בלאק וויץ'

עוגת שוקולד
עוגת שוקולד
מה עושים?

מחממים את התנור לחום בינוני נמוך. מערבבים בקערה את הקמח, אבקת האפייה, הסודה לשתייה והקינמון. בקערת מיקסר מערבלים את המרגרינה, מוסיפים את הסוכר בהדרגה ומערבלים במהירות גבוהה עד לקבלת תערובת אוורירית. מנמיכים את מהירות המיקסר ומוסיפים את תמצית הווניל ואת הביצים אחת אחרי השנייה.

מוסיפים לסירוגין לקערת מיקסר את תערובת היבשים והבירה (לאחר שהעברתם אותה קודם לכן לכלי על-מנת להוציא את הגזים) ומערבלים עד לקבלת בלילה אחידה. מפסיקים את פעולת המיקסר, מוסיפים את האגוזים ומקפלים לבלילה בעזרת מרית. מעבירים את הבלילה לתבנית משומנת מרופדת בנייר אפייה ואופים במשך כ-70 דקות בתנור בחום בינוני נמוך (כ-160 מעלות) עד שקיסם שננעץ בעוגה יוצא יבש. עוגה זו במיטבה יום אחרי שנאפתה.